چشمه های آب معدنی باداب سورت

چشمه باداب سورت واقع در شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت كوه، روستای سورت، حد فاصل روستاهای اروست و مال خاست واقع در استان مازندران است. چشمه های اسرار آمیز سورت مشتمل بر دو چشمه با آب های كاملا متفاوت از لحاظ رنگ، بو و مزه می باشند. یكی از چشمه ها دارای آبی بسیار شور می باشد و دارای استخر آبی كوچكی است كه عمدتا در تابستان برای آب تنی استفاده می شود و برای درمان دردهای كمر، پا و روماتیسم و امراض پوستی سودمند است و چشمه دیگر كه در مجاورت این چشمه قراردارد دارای آبی به رنگ قرمز و نارنجی و كمی ترش مزه است كه بصورت دائمی و نشتی می باشد و در اطرف دهانه چشمه كمی رسوب اكسید آهن نشسته است.

0

سرویس عکس به دخت/

 آب های رسوبی این دو چشمه در مسیر خود از بالای كوه به پائین طی هزاران سال دهها حوضچه كوچك بسیار زیبا در رنگ های نارنجی و زرد و قرمز و در اندازه های مختلف ایجاد كرده اند كه اسراری از دنیای مستور و پوشیده طبیعت بكر و دل انگیز را به نمایش گذاشته است.

چشمه باداب سورت از نوع ژئوپارك محسوب شده و همزمان با آخرین چین خوردگی البرز در پلیوستوسن و پلیوسن (دوران چهارم زمین شناسی) شكل گرفته است.

مردم منطقه به دلیل گوگردی بودن این چشمه كه برای امراض پوستی كاملا مفید می باشد از وجود این چشمه آگاهی كافی دارند و از آن به عنوان سرشور یاد می كنند. به گفته ساكنان منطقه آنها برای شفا یافتن از امراض پوستی خود با آب چشمه حمام می كنند. در ایران این اثر بی نظیر بوده و فقط در آسیا در كشور تركیه چشمه ای به نام پاموکاله که تا حدی شبیه باداب سورت است ولی بصورت رسوبات نمكی و فقط به رنگ سفید هست وجود دارد.

در ضمن پس از دماوند که بعنوان نخستین اثر میراث طبیعی ایران به ثبت رسیده، مجموعه زیبا و دیدنی چشمه های آب معدنی باداب سورت که از شگفت انگیزترین شاهکارهای طبیعت است نیز بعنوان دومین اثر میراث طبیعی کشور ثبت ملی شده است.

منبع:اينترنت/ انتهای متن/

درج نظر