نگاهي به لیگ برتر فوتبال بانوان در سال 91

پرونده لیگ برتر فوتبال بانوان در سال 91 با قهرمانی تیم شهرداری بم کرمان بسته شد و پس از 20 هفته مسابقه، تیم‌های ملوان بندرانزلی و آینده سازان میهن اصفهان در نهایت به مقام دوم و سوم جدول رسیدند.

0

سرویس اجتماعی به دخت/

تیم شهرداری بم کرمان برای دومین بار قهرمان لیگ شد،اما با يك تفاوت بزرگ نسبت به فصل قبل. سال گذشته این تيم قهرمانی را با بازیکنان بومی خود جشن گرفته بود، اما امسال بیشتراعضاي آن، بازیکنان ملی پوش و غیر بومی بودند که تنها به عنوان بازیکنان پروازی به مسابقه‌ها می‌آمدند. به نظر می‌رسد که حضور تیم‌ها به این شکل در لیگ، کمی دور از هدف اصلی فدراسیون به عنوان شناسایی استعدادها و بومی‌گرایی فوتبال بانوان است.

لیگ برتر فوتبال بانوان در شرایطی 444 گل را در بازی‌های این فصل خود ثبت کرده است که تفاوت چشمگیر در آمار گل‌های رد و بدل شده، از نا‌متعادل بودن قدرت کیفی تیم‌ها حکایت دارد.

پرونده لیگ برتر فوتبال بانوان در سال 91 با قهرمانی تیم شهرداری بم کرمان بسته شد و پس از 20 هفته مسابقه، تیم‌های ملوان بندرانزلی و آینده سازان میهن اصفهان در نهایت به مقام دوم و سوم جدول رسیدند.

از جمله نکات قابل توجه درلیگ امسال حضور استقلال تهران در این فصل بود. هر چند بودن یا نبودن این تیم تا آخرین روزهای منتهی به آغاز لیگ در هاله‌ای از ابهام قرار داشت، اما در نهایت با حمایت این باشگاه، موج آبی‌ها به فوتبال بانوان هم کشیده شد و در اولین سال حضورش در لیگ برتر جایگاه چهارمی را به خود اختصاص داد.

لیگ برتر فوتبال بانوان با حضور 12 تیم، پرتیم‌ترین لیگ بانوان محسوب می‌شود. لیگی که علی‌رغم پر تیم بودن به همان اندازه هم با مشکلات زیادی روبروبود. مشکلاتی که بیشتر آن ها به نداشتن اسپانسر باز می‌گشت. تا جایی که خوابیدن در پارک، سفر با مینی‌بوس و داشتن تنها یک رختکن در بازی از جمله حواشی همیشگی این لیگ بود.

امسال هم تیم کردستان همچون سال پیش نتوانست به دلیل مشکلات مالی لیگ را به پایان برساند تا با انصراف این تیم از رقابت‌ها، قرعه استراحت حداقل برای تمام تیم‌ها در طول فصل اجباری شود و این لیگ در نیم فصل دوم راهش را با 11 تیم ادامه دهد.

لیگ برتر فوتبال بانوان 444 گل را در مسابقه‌های این فصل ثبت کرد. البته سهم شهرداری بم کرمان به عنوان تیم قهرمان لیگ 108 گل بود. بم كرمان،کویستان خسروی، زهرا قنبری، فاطمه ارژنگی و مریم رحیمی را به عنوان بازیکنان ملی پوش در این فصل در اختیار داشت. مریم رحیمی با 47 گل زده به عنوان خانم گل لیگ شناخته شد.

تیم ملوان بندرانزلی هم در نهایت با 107 گل به نایب قهرمانی لیگ رضایت داد. زمرد سلیمانی، محبوبه یوسفی، مینا هاشمی و سارا قمی به عنوان ملی‌پوش در اختیاراين تيم بودند. البته دو سه بازیکن این تیم هم ملی پوش رده جوانان هستند.

اما نکته قابل توجه در آمار گل‌های زده این فصل، اختلاف گل‌ زده بین تیم‌های اول و دوم با تیم سوم جدول رده‌بندی است، به طوری که سهم تیم آینده‌سازان میهن اصفهان در این فصل تنها 42 گل بوده است، این تیم هم سرشین کمانگر و شیلا تخت‌شاه را به عنوان ملی‌پوش در ترکیب خود دارد. هر چند یک بازیکن دیگر هم در این تیم هست که اسمش از آخرین اردوی تیم ملی خط خورده است.

تیم‌های استقلال تهران با 45 گل، دلوار کشتی بوشهر42 گل و فولاد نورد کوه سیرجان 42 گل اختلاف چندانی با هم ندارند و سرخ‌پوشان گرگان، پالایش و گاز ارومیه هم با فاصله‌ای نه چندان زیاد در آمار گل های زده شده،‌ این لیگ را به پایان رساندند.

همچنین کمترین گل‌های زده شده در این لیگ از آن تیم کردستان بود که تنها دو گل را به ثمر رساند و در نیمه‌های فصل هم انصراف داد.

نگاه اجمالی به آمار گل‌های زده در لیگ برتر نشان می‌دهد که تیم‌های صدرنشین جدول نه تنها از نظر گل‌های زده با سایر تیم‌ها فاصله فاحشی دارند، بلکه از بازیکنان ملی‌پوش بیشتری هم بهره برده‌اند.

سرمایه‌گذاری این تیم‌ها برای به خدمت گرفتن بازیکنان ملی‌پوش هرچند ضمانت ماندن آن‌ها در کورس قهرمانی است، اما از سوی دیگر فاصله کیفی تیم‌ها را بیشتر می‌کند. به طوری که این سوال در ذهن متبادر می‌شود که چطور تیم‌های اول و دوم جدول رده‌بندی بیش از 100 گل را به ثمر رسانده‌اند و فاصله آن ها با تیم سوم جدول بیش از 60 گل است؟!

اگر نگاهی به لیگ برتر مردان داشته باشیم مشخص می‌شود این لیگ که با حضور 18 تیم در حال برگزاری است هرچند سهم گل‌هایش بیش از لیگ بانوان است که البته آماری منطقی است، اما فاصله تعداد گل‌های تیم‌ها تا این اندازه اختلاف ندارد.

به ثمر رسیدن گل‌های زیاد در یک لیگ شاید در نگاه اول امید بخش به نظر بیاید، اما اختلاف فاحش آمار گل‌های زده در تیم‌ها نشان می‌دهد که تفاوت کیفی آن ها بسیار زیاد است و فدراسیون باید راهکاری را برای نزدیک کردن سطح کیفی تيم ها برای فصل آینده داشته باشد.

یکی از راه‌های پیش رو تعیین قوانین برای تیم‌هاست تا برای به خدمت گرفتن بازیکنان ملی‌پوش با محدودیت تعداد روبه‌رو باشند تا در این صورت بازیکنان تیم ملی در سایر تیم‌ها تقسیم شوند و انگیزه برای تمام تیم‌های حاضر در لیگ تا پایان فصل وجود داشته باشد.

فاطمه علی پور، مسئول مسابقه‌های کمیته بانوان فدراسیون فوتبال در این باره می‌گوید: به دنبال آن هستیم که قوانینی را برای فصل آینده در نظر بگیریم که هر باشگاهی حق استفاده از حداکثر 4 ملی‌پوش را در لیگ داشته باشد. این که باشگاهی پول بهتر بدهد و تمام ملی‌پوشان را جذب کند و در نهایت هم قهرمان شود، شاید برای آن باشگاه خوب باشد،اما به فوتبال بانوان نمی‌تواند کمک چندانی کند.

وی ادامه می‌دهد: البته هنوز چنین تصمیمی گرفته نشده است و باید این موضوع در کمیته بانوان مطرح شود تا در صورت موافقت، شاهد نزدیک شدن سطح کیفی تیم‌ها در لیگ برتر فوتبال بانوان باشیم.

شاید یادآوری این نکته لازم باشد که تیم شهرداری بم کرمان برای دومین بار قهرمان لیگ شد،اما با يك تفاوت بزرگ نسبت به فصل قبل. سال گذشته این تيم قهرمانی را با بازیکنان بومی خود جشن گرفته بود، اما امسال بیشتراعضاي آن، بازیکنان ملی پوش و غیر بومی بودند که حتی در برخی از مواقع در تمرین تیم هم حضور نداشتند وتنها به عنوان بازیکنان پروازی به مسابقه‌ها می‌آمدند. البته چنین شرایطی برای تیم‌های دیگر هم که از بازیکنان غیر بومی استفاده می‌کردند وجود داشت و به نظر می‌رسد که حضور تیم‌ها به این شکل در لیگ، کمی دور از هدف اصلی فدراسیون به عنوان شناسایی استعدادها و بومی‌گرایی فوتبال بانوان است.

ايسنا/ انتهای متن/

درج نظر