پیشنهاد وزیر ارشاد برای برگزاری سالانه جایزه پروین اعتصامی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برای ارج نهادن به شخصیت و جایگاه ارزشمند پروین اعتصامی بهتر است این جایزه از حالت دوسالانه به سالانه تغییر و هر ساله شاهد برپایی آن باشیم.

0

سرویس خبر به دخت/

آیین پایانی پنجمین دوره جایزه ادبی پروین اعتصامی عصر  دوشنبه 21 اسفندماه در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری با حضور سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی اسماعیلی سرپرست معاونت فرهنگی و مجید حمیدزاده دبیر علمی برگزار شد.

براساس این گزارش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن اشاره به اینکه با برگزاری جایزه ادبی پروین اعتصامی گرامیداشتی برای تمام بانوان شاعره ایران برگزار می‌کنیم، اظهار داشت: در مراسمی که به عنوان گرامیداشت و تجلیل از پروین اعتصامی برگزار می‌کنیم در واقع قصد داریم از تمام بانوانی که در این مسیر گام برمی‌دارند، تقدیر کنیم چراکه پروین اعتصامی مشهورترین و بزرگ ترین شاعره ایرانی پارسی زبان است و قدری والا دارد که نیازمند توجه است.

به گفته وزیر ارشاد پروین در زمانه‌ای رشد کرد و اشعاری را با مضامین حکمت، پند، اندرز، موعظه، عبرت سرود که دوران استبداد و غربت علم و دانش بود که بهای چندانی برای علم قائل نبودند و شخص قلدری به نام رضاخان میرپنج بر کشور حاکم بود، اما پس از تحولی که در کشور ما رخ داد جایگاه زن متحول شد. تعداد هنرمندان زن از آن پس روز به روز در حال افزایش است و در کمتر جشنواره‌ای شاهد عدم حضور زنان هنرمند هستیم.

وزیر ارشاد در ادامه با ارائه پیشنهادی تصریح کرد:‌ بهتر است برای ارج نهادن به پروین اعتصامی این جایزه ادبی از حالت دوسالانه تبدیل به جایزه سالانه شود تا بتوانیم هر سال چنین برنامه‌هایی را با شکوه‌تر برگزار کنیم.

وزیر ارشاد خاطرنشان کرد: رمز ماندگاری اشعار و زبان پروین اعتصامی این است که هم به زیبایی ظاهر و هم مضمون و محتوا توجه داشت. این بدین معنا نیست که او صریح الهجه نبود چه بسا زمان‌هایی که به صراحت هم انتقاد می‌کرد.

حسینی گفت: دفاع از محرومان جامعه دزد و قاضی، دکان ریا، شکایت پیرزن، ستم اغنیا و… در کلام پروین فراوان وجود دارد. پروین به عنوان دردمند و دردآشنا سخن می‌گوید همانند طبیبی که در پی درمان است در اشعار پروین پیرزن فردی فرتوت و ضعیف نیست بلکه مظهر تفکر و اندیشه در جامعه است. فردی که می‌تواند حرف‌های حکیمانه ارائه کند.

 پروین اولین زن شاعر رسمی کشور ما است

علی اسماعیلی سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم اظهار داشت:  از جمله مهم ترین عناصر مفید برای مطالعه شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی تولیدات ادبی است و خانه کتاب توانسته در سال 91 در حوزه تجلیل از ادبا و مفاخر گام‌های مثبت و خوبی را بردارد.

به گفته اسماعیلی پروین اولین زن شاعر رسمی کشور ما است. آثار او نشانگر عمق و نفوذ اجتماعی و بازتاب فرهنگ و خرده فرهنگ‌ها است، آثار پروین اعتصامی باید در شرایط زمان او مطالعه شود. اصطلاحات پروین در میان زنان شاعر همچون پروین می‌درخشد.

وی اضافه کرد:‌ جشنواره پروین اعتصامی که از سال 83 به صورت دوسالانه آغاز شد پنجمین دوره خود را پشت‌سر می‌گذارد. شعر، ادبیات داستانی، ادبیات نمایشی، ادبیات پژوهشی و کودکان و نوجوانان در دو حوزه تألیف و ترجمه از بخش‌های این جشنواره است.

سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: این گونه بزرگداشت‌ها تجلیل از مقام اندیشمندان و تقویت زبان و ادبیات فارسی و تشویق جوانان، شاعران و نویسندگان به زبان انقلاب است.

این مقام مسئول در پایان به وظیفه وزارت ارشاد در راستای حمایت از این جشنواره‌ها و آثار برگزیده آن تأکید کرد.

لزوم داوري جوایز و جشنواره‌ها به دور از تنگ‌نظری

طلا نژادحسن از برگزیدگان این دوره از جشنواره پروین اعتصامی ضمن اشاره به اینکه من سخنران نیستم بلکه  نویسنده‌ام به داوری جشنواره‌ها و جوایز اشاره كرد و توضیح داد: جوایز رسمی و غیر رسمی به شرطی می‌تواند اثر بسیار ارزنده‌ای در رشد و تعالی ادبیات داشته باشد که اول از تنگ‌نظری‌ها به دور و در داوری عقاید شخصی اعمال نشود.  اما گاه متأسفانه در عرصه‌های مختلف این جوایز شاهد آنیم که بسیاری از ما اسیر نگاه‌های شخصی و تفکرات خود می‌شویم یا با کمال تأسف سلطه مطبوعات بر ما زیاد می‌شود به حدی که طبق خواسته‌ آنها قضاوت می‌کنیم و یا اسیر ناشرمداری می‌شویم.

پروین هنوز ناشناخته است

عباسعلی وفایی عضو هیئت علمی جایزه پروین اعتصامی تصریح کرد: پروین اعتصامی یکی از شاعران گمنام و هنوز ناشناخته در ساحت ادبیات فارسی است گرچه 10 سالی اهتمامی صورت می‌گیرد که نام پروین را با ارائه چنین جوایزی پرآوازه کنند اما در میان اهالی قلم و دانشگاهیان پروین همچنان ناشناخته است اما به حقیقت شایستگی پروین بیش از این ها است.

مجید حمیدزاده دبیر علمی جایزه علمی پروین اعتصامی ضمن ارائه گزارشی گفت: پنجمین دوره جایزه ادبی پروین اعتصامی اختصاص به کتاب‌هایی دارد که طی دو سال گذشته یعنی 89 و 90 برای نخستین‌بار در پنج حوزه شعر، ادبیات داستانی، ادبیات نمایشی، ادبیات پژوهشی، ادبیات کودک و نوجوان منتشر شدند. در این پنج حوزه آثاری که در این دوره به دبیرخانه ارسال شدند حدود 6 هزار و 701 عنوان هستند که در قیاس با دوره چهارم که 5 هزار و 467 اثر را شامل می‌شد شاهد رشد 23 درصدی هستیم.

طبق اساسنامه جلسه هیئت علمی تشکیل و گروه‌ها و سرگروه‌های داوری مشخص شدند. در ادامه کار داوری انجام شد که در مرحله نخست 107 اثر به مرحله دوم راه یافتند و در ادامه با حداقل سه داور آثار بررسی و در نهایت 16 اثر برگزیده شد.

در این مراسم از دکتر امیربانو کریمی به عنوان پیشکسوت برتر تقدیر شد. او پس از قرار گرفتن روی سن در واکنشی عجیب اظهار داشت: مژده ناگهانی برای من بود چرا که کاش زودتر می‌دانستم که قرار است از من تجلیل شود تا مطالبی درباره پروین بگویم. جالب است که من نه تألیفی داریم و نه برای اثر برگزیده‌ایی اینجا هستم بنده سالها است گوشه عزلت برگزیده‌ام و نمی‌دانم چرا من انتخاب شدم .من کاری نداشته و اهل شرکت در این مجامع به دلیل کبر سن نیستم، اما خوشبختم که بانوان جوان ما در کار هستند و اولیاء مملکت هم زحمات این بانوان را پاس می‌دارند.

گفتنی است امیربانو کریمی همسر مظاهر مصفا و فرزند مرحوم امیری فیروزکوهی است.

منبع:فارس/ انتهای متن/

درج نظر