استرالیا بیشترین آمار خشونت نسبت به زنان را دارد

رئیس مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: براساس گزارش‌های ارائه شده توسط سازمان ملل استرالیا، کانادا، رژیم صهیونیستی و آفریقای جنوبی بیشترین آمار خشونت نسبت به زنان را دارند.

0

سرویس خبر به دخت/

مریم مجتهدزاده در نشست خبری خود که در محل مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری برگزار شد با اشاره به دستاوردهای سفر خود به نیویورک گفت: پنجاه و هفتمین کمیسیون مقام زن نقطه عطفی در مسیر تعالی و ارتقا کرامات زنان و پایان بخشیدن به خشونت علیه آنان در سراسر جهان است.

وی ادامه داد: ما در کمیسیون مقام زن با ارائه دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در خصوص زنان و لایحه تأمین امنیت زنان توانستیم مباحث مهمی را در این کمیسیون مطرح کنیم که مورد توجه کشورهای زیادی از جمله نروژ و ایتالیا قرار گرفت.

رئیس مرکز امور زنان و خانواده افزود: یکی از مباحث مهمی که مورد توجه ما در این کمیسیون قرار گرفت بیان نقش اصلی زن در سه عرصه مهم مهرآفرینی، آرام‌بخشی و تربیت و مدیریت بود و اشاره کردیم که زن مظهر جمال خداوند و کانون عاطفه و مسئول ترویج مهرورزی است.

مجتهد‌زاده تصریح کرد: تمام مهربانی‌ها در دامان مادر و فضای خانواده بروز پیدا می‌کند و خشن شدن روح و رفتار زنانه و محروم شدن آنان از حق اساسی مهرورزی مادرانه و همسرانه موجب خشونت جامعه و آسیب‌های جبران‌ناپذیر می‌شود.

وی با بیان اینکه همواره مبارزه با خشونت علیه زنان یکی از شاخصه‌های توانمند‌سازی و ارتقا جایگاه آنان محسوب می‌شود، ادامه داد: قانون اساسی ایران و قوانین موضوعه در وهله نخست سعی در پیشگیری از خشونت نسبت به زنان دارند و در مرحله بعد مصر به ترمیم و کاهش آسیب‌های ناشی از خشونت‌های احتمالی هستند.

رئیس مرکز امور زنان و خانواده با اشاره به قانون جامع و حمایت‌گر حقوق و مسئولیت‌های زنان در ایران ادامه داد: مواردی مانند قاچاق و سوء استفاده از زنان متضمن مجازات‌های سنگینی برای مرتکبین چنین اقداماتی است. همچنین قانون حمایت از خانواده در جهت انجام دادرسی ویژه در دادگاه‌های خانواده به تصویب رسیده است.

مجتهدزاده با اشاره به اینکه لایحه تأمین امنیت زنان یکی از مواردی بود که مورد توجه حاضران در کمیسیون مقام زن قرار گرفت، گفت: این لایحه با تعریف موسع انواع خشونت، تشکیل کمیته ملی امنیت زنان در برابر خشونت و تعیین وظایف دستگاه‌های اجرایی و قضایی در مواجهه با خشونت که حتی در مواردی بدون نیاز به شکایت قربانی قابل پیگیری می‌باشد تنها بخشی از این لایحه جامع حمایتگر است که مورد استقبال حاضران قرار گرفت.

وی ادامه داد: همچنین ما در این کمیسیون به تعداد قضات زن در دادگاه‌های خانواده اشاره کردیم و اعلام کردیم که علاوه بر ۵۶۰ قاضی زن ۱۵۰ نفر قاضی زن دیگر در دوره اخیر جذب قضات به بدنه قوه قضائیه وارد شده‌اند.

مجتهد‌زاده ادامه داد: ما در این کمیسیون مطرح کردیم که پیش از اینکه به ارائه راهکار برای مقابله با خشونت علیه زنان بپردازیم باید به این سؤال جواب بدهیم که چرا راهکارهای کنونی مؤثر واقع نشده است و علت خشونت نسبت به زنان در جوامعی که ادعای پیشرفت دارند چیست؟

وی تصریح کرد: راهکارهای پیشنهادی ایران برای مقابله با خشونت در چند محور مطرح شد که از آن جمله تقویت نهاد خانواده به عنوان اصلی‌ترین بنیاد جامعه در پیشگیری و کاهش خشونت و پایبندی به اخلاق و معنویات و رعایت شأن انسانی و توجه به تنوع فرهنگی است که به عنوان حلقه گمشده تلاش‌ها در محو خشونت علیه زنان است.

مجتهد‌زاده در نشست خبری خود به گزارش‌های ارائه شده توسط سازمان ملل اشاره کرد و ادامه داد: براساس آمارهای ارائه شده توسط سازمان ملل استرالیا، کانادا، رژیم صهیونیستی و آفریقای جنوبی بیشترین آمار خشونت را نسبت به زنان دارند و آمار خشونت‌های ناموسی در سوئد، ختنه دختران در ایتالیا و جیبوتی و ازدواج‌های اجباری زود هنگام در سوئد، انگلیس و ایرلند شمالی نشان دهنده ناکارآمد بودن راهکارهای کنونی برای مقابله با خشونت علیه زنان است.

منبع: فارس/ انتهای متن/

درج نظر