جشن تولد 105سالگي پروین اعتصامی برگزار شد

جشن تولد 105 سالگي پروين اعتصامی به همت كتابخانه ملي ايران با حضور بزرگان ادبيات امروز ایران و رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگي برگزار شد.

0

سرويس خبر به دخت/

صدوپنجمین سالروز تولد شاعر توانای معاصر پروين اعتصامي دوشنبه شب با حضوربزرگانی از ادب معاصر چون  سيروس شميسا، ميرجلال‌الدين كزازي، اصغر دادبه و رئيس انجمن آثار و مفاخر فرهنگي برپا شد.

در این مراسم دكتر اصغر دادبه در تجلیل از  پروين اعتصامي او را يكي از شاعران متفكر و انديشمند معاصر معرفي كرد كه داراي جهان‌بيني ، فلسفه و اندیشه است و در شعر خود به پرسش ‌هاي جدي پاسخ می گويد. وی درمورد فضای دوره ای که پروین در آن زندگی می کرد،  گفت:‌  در روزگاري كه پروين زندگي مي‌كرد، جنگ بين كهنه و نو در جامعه وجود داشت، اما او مانند سقراط حكمت را از آسمان به زمين آورد.
سيروس شميسا هم در مقاله‌اي با عنوان «حوزه‌هاي سكوت در شعر پروين»  اظهار داشت: “در بررسي اشعار پروين اعتصامي مي‌بينيم كه او در هر سه حوزه فردي، ‌سياسي و تجددخواهي سكوت كرده است.”

وی با بیان این که ‌مكتب شعر پروين اعتصامي كلاسيسيزم و بارزترين وجه آن پند و اندرز است، شعر پروين را پر از پند و اندرزهايي در حوزه‌ عرفاني با وجه غالب فرهنگ و ذهنيت عامه دانست.

حجت‌الاسلام محمدجواد ادبي، رييس انجمن آثار و مفاخر فرهنگي به تحليل آثار پروين اعتصامي با رويكرد  عرفان اسلامي پرداخت و گفت: پروين زندگي عارفانه داشت و به همين دليل هم شعرهايش ماندگار شده است.

وي افزود:  پروين توانسته از يقين هوشيارانه و بيداري ضميرش استفاده كند كه از اين حيث مي‌تواند براي جوانان و بخصوص بانوان ما يك الگو و معيار باشد.

ميرجلال‌الدين كزازي ديگر سخنران اين مراسم بود كه در سخناني پروين اعتصامي را يكي از فرزندان برومند و بالابلند ايران ‌زمين خواند و گفت: پروين، سخنوري است كه سروده‌هاي او در زمان زندگي‌اش بر سر زبان‌ها روان شده است و ما كمتر سخنوري را مي‌شناسيم كه از اين بخت برخوردار باشد.

اين پژوهشگر و استاد زبان و ادبيات فارسي تأکید کرد: چالش‌سرايي يا مناظره از  ويژگي های مهم شعر پروین است که از شيوه‌هاي بسيار كهن در ادب و فرهنگ ايران بوده و او تنها سخنوري است كه بخشي از يادگارهاي ادبي خود را به اين شيوه‌ اختصاص داده است.

علي دهباشي هم در این مراسم به عنوان متولی   انتشار  نخستين مجموعه‌ درباره‌ شعر پروين در 20 سال گذشته گفت:‌ طي اين 20سال، ويرايش من از اين كتاب ادامه پيدا كرد و هم‌اكنون به سه جلد رسيده است.

وی ضمن اظهار خوشوقتی از توجه به پروین در  حال حاضر، از محاق وی  به خاطر طرفداري از مظلومان و ظلم‌ستيزي در سال‌های گذشته  سخن گفت.

در اين مراسم به‌مناسبت صدوپیجمین سالروز تولد پروين اعتصامي از كتاب «خوشه پربار پروين ادب» نوشته عبدالعلي قاسمي رونمايي شد./انتهاي متن/

درج نظر