بان کی مون به‌مناسبت روز جهانی زن به زنان چه وعده‌هایی داد؟

دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی زن(۸ مارس ۲۰۱۳) اعلام کرد جنایات علیه زنان باید مورد تعقیب قانونی قرار گیرد و هرگز زنان نباید به دلیل سوءرفتاری که در موردشان رخ داده، مورد مجازات قرار گیرند.

2

سرویس خبر به دخت/

متن کامل پیام بان کی مون به مناسبت روز جهانی زن به شرح زیر است:

در حالی که روز جهانی زن را گرامی می داریم، باید به پشت سر یعنی سالی همراه با جنایت‌های تکان دهندۀ خشونت علیه زنان و دختران بنگریم و از خود بپرسیم چگونه آینده‌ای بهتر را آغاز کنیم؟

زن جوانی مورد تجاوز گروهی قرار گرفته و می میرد. دیگری به دلیل حس شرمساری خودکشی کرده که در واقع باید متوجه مجرمان می‌شد. نوجوانانی مورد اصابت گلوله از فاصله نزدیک قرار گرفتند، زیرا شهامت داشتند به دنبال تحصیل بروند.

این وحشی گری‌ها که به راستی خشم جهانی را برانگیخته، بخشی از مشکل بزرگتری است که در حقیقت در هر جامعه و هر حوزه زندگی رسوخ کرده است.

به اطراف خود و به زنانی بنگرید که با آنان سر و کار دارید. به آنانی فکر کنید که در خانواده‌ها و جوامع خود گرامی می‌دارید و بدانید که احتمالا آماری وجود دارد مبنی بر اینکه تعداد زیادی از آنان در طول عمر خود از خشونت رنج برده باشند. حتی تعدادی بیشتر، خواهر یا دوستی را تسلی داده‌اند و در غم و خشم آنان پس از حمله سهیم شده‌اند.

امسال به مناسبت روز جهانی زن، خشم‌مان را به اقدام تبدیل می‌کنیم. اعلام می‌داریم جنایات علیه زنان را مورد تعقیب قانونی قرار می‌دهیم و هرگز اجازه نمی‌دهیم زنان به دلیل سوء رفتاری که در موردشان رخ داده، مورد مجازات قرار گیرند. ما تعهدمان در مبارزه با این تهدید علیه سلامت جهانی را در هر جا که احتمال کمین آن باشد، تجدید می‌نماییم از خانه‌ها و محل‌های کار گرفته تا مناطق جنگی و کشورهای آرام و ذهن افرادی که اجازه تداوم خشونت را می دهند.

همچنین قولی ویژه به زنانی می‌دهیم که در وضعیت‌های مخاصمه گرفتار شده‌اند، جایی که خشونت جنسی غالبا به ابزاری جنگی باهدف تحقیر دشمن از راه تخریب منزلت آنان تبدیل شده است.

به این زنان می گوییم: سازمان ملل متحد در کنار شما است . اینجانب به عنوان دبیر کل، تاکید می‌کنم که آسایش تمامی قربانیان خشونت جنسی در مخاصمات، باید در ‌سرلوحه فعالیت‌های ما قرار گیرد و مشاوران ارشد خود را موظف می‌دارم تا پاسخ ما نسبت به خشونت جنسی را در تمامی فعالیت‌های برقراری صلح، حفظ صلح و ایجاد صلحی که انجام می‌دهیم در اولویت قرار دهند.

نظام ملل متحد در حال پیشبرد نهضت ما درباره اتحاد برای خاتمه دادن به خشونت علیه زنان است که برمبنای قولی ساده اما محکم، استوار است و آن اینکه تمامی زنان و دختران حقوق بشر بنیادینی برای برخورداری از زندگی عاری از خشونت دارند.

این هفته در نیویورک ، جهان برگزار کننده بزرگترین نشست مجمع ملل متحد برای خاتمه خشونت علیه زنان در محل کمیسیون مقام زن خواهد بود. ما بیشترین بهره را از این همایش خواهیم برد و مدت‌ها پس از خاتمه آن تلاش برای پیشرفت را ادامه می‌دهیم.

اینجانب از سهیم شدن دولت‌های بسیار، گروه‌ها و افراد در این نهضت استقبال می‌کنم. همچنین تمامی افراد را ترغیب می‌نمایم تا به تلاش‌های ما ملحق شوند. چرا که اگر سرمایه خود را بدین سبب وام دهید یا ندای خود را به فریادی تبدیل کنید، می‌توانید بخشی از تلاش جهانی ما برای به پیش بردن خاتمه این بی‌عدالتی باشید و برای زنان و دختران آسایش، ایمنی و آزادی که مستحق آن هستند را به ارمغان بیاورید.

منبع: فارس/انتهای متن/

نمایش نظرات (2)