نامه رییس انجمن مطالعات خانواده ایران به بان‌کی‌مون

رییس انجمن مطالعات خانواده ایران- در بیانیه‌ای به مناسبت روز جهانی زن خطاب به دبیر کل سازمان ملل «تشکیل شبکه‌ جهانی زنان مستقل و اندیشمند» به منظور ایجاد «نهضت بین‌المللی تعالی جایگاه زن و خانواده» را از جمله نخستین اولویت‌های زنان فرهیخته و دغدغه دار جهان معاصر بویژه «زنان مسلمان» به شمار آورد.

1

سرویس خبر به دخت/

حجت الاسلام ناصري پور در اين بيانيه آورده است: سازماندهی تعاملات علمی و فرهنگی سازمان‌های مردم نهاد، ایجاد همگرایی نظری و عملی در مسائل روز و ساماندهی فعالیت‌ها و اقدامات جمعی و … از ضرورت‌های امروزی است که باید در زمره‌ نخستین اولویت‌های زنان فرهیخته و دغدغه دار جهان معاصر بویژه «زنان مسلمان» به شمار آید.

بر اساس این بیانیه«عبودیت و کمال» غایت آفرینش انسان است و «آرامش و سکون» موهبت زوج بودن اوست. رحمانیت خالق حکیم، حکم می‌کند که زنان و مردان در جوهره‌ انسانیت و خمیر مایه‌ رشد و کمال، با هم یکسان بوده و هیچ کدام طفیلی دیگری نباشند. اما در این میان صرف نظر از تفاوت‌های جسمانی درست است که «زن»، انسان است، اما «مرد» نیست و نباید «مردگونه» به نیازها و عواطفش نگریست.

در این بیانیه یادآور شده است: «ساحت‌های زندگی» زنان همچون مردان، به دو بخش «انسانی» و «جنسیتی» تقسیم می‌شود. «ساحت انسانی» که زن و مرد نمی شناسد و جنسیت نمی پذیرد و در این وادی، هر دو فعالند و کمال‌جو، اما در ساحت جنسیتی، همچنان که مرد، مرد است و باید کار «مردانه» کند، واضح است که زن هم باید زن باشد علاوه بر ایفای نقش محوری در تحکیم بنیان نهاد پاک «خانواده»، تربیت عاشقانه و مادرانه‌ نسل بشر، در صحنه‌ اجتماع بویژه در عرصه‌های متناسب با توانمندی‌های جسمی و خلقیات روحی زنان مانند حوزه‌های علمی و دینی، پژوهشی و آموزشی، فرهنگی و هنری، تربیتی و درمانی و … حضوری «عالمانه و فعالانه» داشته باشد.

در ادامه این بیانیه با ابراز تأسف ازاینکه زن امروزی میان دو «جاهلیت ظالمانه» محبوس شده است، یادآور شده است: یکی «جاهلیت مدرن» قرن بیست و یک میلادی یا به عبارت بهتر «تمدن سود انگار و لذت‌گرای غرب» که تصویری ابتذال‌گونه از زن ارائه می‌دهد و به بهانه‌ هویت بخشیدن به جنس زن و برقراری تساوی حقوقی متناسب با جنس مرد، عملاً هویت انسانی را از او گرفته و مانند یک کالای سرگرم کننده و البته درآمدزا با او برخورد می‌کند و دیگری «جاهلیت کهن» که زن را موجودی کمتر در برابر مرد می‌انگارد و بهانه‌ حفظ عصمت و پاسداشت عفاف، زن را از بسیاری کمالات و حقوق انسانی خود دور نگه می‌دارد.

در بیانیه انجمن مطالعات خانواده ایران ذکر شده است: اوج مهجوریت و ظلم پذیری «زن امروزی» در دنیای وانفسای غربی تا بدانجاست که نظام سلطه حتی از «روز جهانی زن» و هشتم مارس هر سال نیز زیرکانه و هوشمندانه سوء استفاده و به نوعی برتری جنسیت زن را بر انسانیت او گوشزد می‌کند. روزی که در آن به جای دادخواهی و استیناف حقوق برباد رفته‌ زنان، متأسفانه ظلم مضاعفی بر این قشر از جامعه روا داشته شده و با شتاب بیشتر به دره‌ عمیق «برده داری نوین» سوق داده می‌شوند.

در ادامه این بیانیه تاکید شده است: اگر در قرون گذشته جنسیت زن فدای «نگاه یک‌سویه» و «مردسالارانه‌ تمدن غربی» می‌شد، امروزه در قالب تفکرات «مثلاً زن سالارانه»، این هویت انسانی زن غربی است که به مسلخ اندیشه و روش زندگی مبتنی بر «اصالت لذت» دنیای مادی غرب می‌رود و عملاً با «حبس واقعی آزادی اندیشه» و فریب او بیشترین لطمات بر انسانیتش وارد می‌شود و او را گرفتار مصائب تازه‌ای همچون فمینیست گرایی می‌کند.

البته در کارایی «هشتم مارس»ها و جریانی که در«بستر مدرنیته» و از خاستگاه کشورهای غربی روئیده، همچنین از سرچشمه‌ سکولاریسم، اومانیسم و فردگرایی سیراب شده و نیز هرگونه نسب و نسبت خود را با «دین و معنویت» قطع کرده است علاوه بر آن آلوده‌ سیاست‌ ورزی حکام غربی شده، نباید امید خیر داشت. سیاستمدارانی که از مسأله‌ زن به عنوان یک ابزار سیاسی برای تسلی عقده‌ درماندگی و تحقیر خود در برابر سرافرازی جوامع نمونه‌ اسلامی همچون «جمهوری اسلامی ایران» بهره برده و همواره نظام‌های مردم سالار و دین محور را متهم به رعایت نکردن آزادی و حقوق زنان، نژاد پرستی و … می‌کنند.

در ادامه این بیانیه به فرمایشات مقام معظم رهبری اشاره و اظهار شده است: به تعبیر رهبر حکیم و اندیشمند نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حضرت آیت الله خامنه‌ای، «ما در مسئله‌ زن از غرب طلبکاریم! ما مدعی غربیم؛ آنها هستند که دارند به زن ظلم می‌کنند؛ زن را تحقیر می‌کنند؛ جایگاه زن را پایین می‌آورند؛ به اسم آزادی، به اسم اشتغال، به اسم مسئولیت دادن، آنها را مورد فشارهای روحی، روانی، عاطفی و اهانت شخصیتی و شأنی قرار می‌دهند؛ آنها باید جواب بدهند. جمهوری اسلامی در این زمینه یک مسئولیتی دارد. باید به طور صریح و بدون هیچ مجامله حرف خودش را که عمدتاً اعتراض به نگاه غربی و این نامعادله‌ ظالمانه‌ غربی است، بگوید.»

در بیانیه «انجمن مطالعات خانواده در ایران» تاکید شده است: این انجمن نه فقط به اقتضای اهداف راهبردی خود در داخل ایران؛ بلکه بنا به تعهد و وظیفه‌ای که به عنوان «قائم مقام مرکز جهانی مطالعات خانواده» بر دوش خود احساس می‌کند و صد البته نگاه بلندی که نه فقط نسبت به «قاطبه‌ زنان آزاده‌ی جهان» بلکه به ساحت خلیفه اللهی « بشریت و انسانیت» دارد، به طور رسمی اعلام می‌کنیم : حضیض ذلت منزلت زن، افول جایگاه رفیع خانواده، کثرت پدیده‌ شوم طلاق و فروپاشی بنیان خانواده‌ها، رواج و قانونی شدن همجنس گرایی، سقط جنین و … در جهان سرگشته‌ امروزی، معلول دوری بشر دردمند از آموزه‌های الهی ادیان آسمانی ، رخت بربستن «اخلاق و معنویت» از رخساره‌ی فرهنگ و اجتماع و حاکمیت بی چون و چرای «ابتذال و بی بندوباری» در پوشش آزادی است. بنابراین تنها راه صلاح آدمی را بازگشت نادمانه‌ وی به آغوش پر مهر تعالیم آسمانی ادیان الهی، تلاش برای حاکمیت معنویت و اخلاق در سطح جامعه و حفظ حریم و حرمت نهاد خانواده و منزلت زن می‌دانیم.

در ادامه بیانیه انجمن مطالعات خانواده در ایران ذکر شده است:امروزه بلوغ فکری و نبوغ علمی زنان در عصر جولان مظاهر«فناوری ارتباطات» و به مدد افزایش گستره، نفوذ و پیشرفت تکنولوژیک جادوی هزاره‌ سوم تا بدانجا رسیده که دیگر تمیز و تشخیص مرز بین «آزادی و وارستگی حقیقی زنان» با «آزاد نمایی در لباس بردگی مدرن» چندان سخت نیست و اقبال روز به روز آنان به حفظ حجاب و عفاف و سایر دستورات ادیان الهی حقیقت‌جو و در صدر آنها «دین مبین اسلام» که جایگاه والایی برای زن مسلمان در کانون گرم خانواده و محیط امن جامعه قائل است و نیز ادبار لحظه به لحظه‌ آنان از فرهنگ منحط غربی این ارمغان شوم مدنیت افسار گسیخته، مسدود سازی شبکه‌های ماهواره‌ای ایرانی اسلامی و روشنگر و نیز کاهش اعتبار سازمان‌های بین‌المللی و تزلزل مبانی ایدئولوژیک و ریزش تشکل‌های به اصطلاح «مدافع حقوق زنان» از جمله دلایل اثبات این مدعاست.

بر اساس این بیانیه، نظام سلطه با تکیه بر امپریالیسم رسانه‌ای غرب و بهره گیری از قدرت سخت افزاری و نرم افزاری خود، ضمن ایجاد دگردیسی در ارزش‌ها و آرمان‌ها، عیار بخشی به ناهنجاری‌های اخلاقی، سخره گیری باورهای اخلاقی و انسانی و ترویج پنهان و آشکار فساد در کانون خانواده و حریم زن، متأسفانه عامدانه و جاهلانه، آینده‌ نسل بشر را به سمت و سوی تباهی و ظلمت سوق می‌دهد. از این رو از همه‌ اندیشمندان، متفکران و پژوهشگران و فعالان دلسوز در کشورهای خارجی می‌خواهیم که با فراخوانی دادخواهانه به مجامع بین‌المللی بویژه سازمان ملل متحد و تهییج و ترغیب سایر مجامع مرتبط در کشور خود بویژه مجالس قانون گذاری و محافل سیاست‌گذاری و استفاده از ظرفیت رسانه‌ها، به تصویب و اجرای مقررات اثرگذار داخلی همت گمارند و راه را برای دستیابی به اجماعی بین‌المللی و تصویب معاهدات فراگیر منطقه‌ای و جهانی هموار کنند.

در ادامه این بیانیه آمده است: از مراکز علمی، تحقیقاتی، دانشگاهی و آکادمیک جهان بویژه «سازمان‌های مدافع و مرتبط با حقوق و جایگاه زنان» و دانشمندان، متفکران، صاحبنظران، فعالان و مرتبطان با حوزه‌ مطالعات زنان و خانواده انتظار می‌رود ضمن عمل به وظایف روشنگرانه‌ خود در صیانت از وجاهت انسانی این قشر از جامعه و حفظ و حراست از بنیان و نهاد پاک «خانواده» از جمله برپایی همایش‌های علمی و پژوهشی، برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی، ساماندهی اتاق فکر و ایجاد دانشنامه‌های جامع، تقویت بار علمی و آموزشی مقوله‌ی خانواده و زنان در رسانه‌های مکتوب و ارتباط جمعی، ایجاد شبکه‌های جدید ماهواره‌ای و اتاق‌های اجتماعی در فضای مجازی اینترنت و راه اندازی سایت‌ها، وبلاگ‌ها و … نسبت به آگاهی بخشی به آحاد جامعه بویژه آموزش و تربیت «نیروهای انسانی کارآمد، مؤثر و دانشمند و آگاه به مطالبات زنان و حقوق خانواده» از هیچ کوششی دریغ نکنند.

در پایان این بیانیه بر ضرورت فرهنگ‌سازی و افزایش دانش و بینش مبتنی بر تعالیم الهی و اندوخته‌های انسانی، ترویج فرهنگ عفاف و پاکدامنی اشاره شده و آمده است: مبارزه با آسیب‌های رسانه‌ای غرب در مقوله‌ زن و خانواده، کاهش زمینه‌های خشونت علیه زنان و افزایش امنیت روانی و اجتماعی وی در خانواده و جامعه، رشد و تربیت علمی و فرهنگی کودکان و زنان، ارتقای وضعیت بهداشتی و درمانی زنان، حمایت‌های مالی از زنان بدسرپرست، فاقد سرپرست و یا سالمند، پرهیز از سیاسی کردن مطالبات زنان، حمایت قضایی و احقاق حقوق محرومین و ستمدیدگان به ویژه زنان و کودکان قربانی مناقشات مسلحانه و تهاجمات بیگانه و … از جمله توقعات بجایی است که از اصحاب قلم و رسانه در کشورهای آزاده‌ جهان بویژه ملل اسلامی و نویسندگان، متفکران و هنرمندان در همه کشورها وجود دارد.

منبع: زنان پرس/ انتهای متن/

نمایش نظرات (1)