گزارش لحظه به لحظه بعد از خوردن یک نوشابه!

یکی از سوغاتی های مضری که تحمیل بر سفره ایرانی شده، نوشابه های گاز دار است. هر چند این سالها مضرات نوشیدن آن از سوی متخصصان تغذیه تاکید می شود ، اما از کاهش تولید آن در سطح کشور خبری نداریم. از آنجا که بیشتر اوقات به خصوص در میهمانی ها و دور هم جمع شدن ها نوشابه های گاز دار جایگزین شربت های متنوع وخوشمزه ایرانی شده است. شما رااز تحولاتی که در بدن بعد از مصرف این نوشابه ها ایجاد می کندآگاه می کنیم؟

2

سرویس تغذیه به دخت/ 

10 دقیقه بعداز نوشیدن یک بطری نوشابه کوچک مثل این است که یک مرتبه ،10 قاشق چای خوری شكر وارد بدنتان می شود،یک بار امتحان کنید ، ده قاشق چای خوری شکر را با هم بخورید ؛ اولین حسی که به شما دست می دهد، دل آشوبه است.می دانید چرا با وجود خوردن این حجم شكربعد از نوشیدن نوشابه، دچار استفراغ نمی‌شوید؟ چون اسید فسفریك در نوشابه ،طعم آن را كمی می گیرد و شیرینی اش را خنثی می كند.

20 دقیقه بعد، قند خونتان بالا می رود و منجر به ترشح ناگهانی و یك جای انسولین می شود،هم زمان ، كبدتان شروع می كند به تبدیل قند به چربی تا قند خون بیشتر از این بالا نرود.

40 دقیقه بعد، حالا دیگر جذب كافئین كامل شده، مردمك های چشم گشاد می شوند،فشار خونتان بالا می رود و در پاسخ به این حالت،كبدتان قند را به داخل جریان خون رها می‌كند.گیرنده های “آدنوزین “مغز حالا بلوك می شوند تا از احساس خواب آلودگی جلوگیری كنند.

45 دقیقه بعد، ترشح “دوپامین “افزایش پیدا می كند و مراكز خاصی در مغز حالت سرخوشی ایجاد می كنندوتحریك می شوند.این همان مكانیسمی است كه در مصرف هروئین منجر به ایجاد سرخوشی می‌شود.

60 دقیقه بعد، اسید فسفریك موجود در نوشابه،داخل روده كوچك،به كلسیم،منیزیم و روی می چسبد.متابولیسم بدن افزایش پیدا می كند.میزان بالای قند خون و شیرین كننده های مصنوعی، دفع هر چه بیشتر كلسیم را از طریق ادرار باعث می‌شوند.این همان مرحله ای است که متخصصان تغذیه تاکید دارند که نوشیدن نوشابه گاز دار باعث پوکی استخوان می شود.

بعد از یک ساعت،  كافئین در نقش یك داروی مدر (ادرار آور) وارد عمل می شود.حالا دیگر كلسیم و منیزیم و رویی كه قرار بود جذب بدن شود،بیش از پیش از طریق ادرار دفع می‌شوند و به همراه آن مقادیر زیادی آب،سدیم و دیگر الكترولیت ها نیز از دست می‌رود.

مدتی بعدتر: كم كم آن غوغایی كه در بدنتان ایجاد شده بود فروكش می‌كند و نوبت به افت قند می‌رسد.در این مرحله یا خیلی حساس و تحریك پذیر می شوید یا خیلی كرخت و بی حال.

حالا دیگر تمام آن آبی را كه از طریق نوشابه وارد بدن خود كرده بودید دفع كرده اید،آبی كه می شد به جای اسید و كافئین و شكر ،حاوی مواد مفیدی برای بدنتان باشد.تا چند ساعت بعد اثر كافئین هم از بین میرود و شما هوس یك نوشابه دیگر می كنید.

/ انتهای متن/

نمایش نظرات (2)