قلب مادر شوهر هم مهریه شد!

ده کیلو بال مگس، حفظ کردن تمام دیوان حافظ یا کل شاهنامه فردوسی، سفر به 120 کشور دنیا، 10 هزار لیتر بنزین، 10 رأس آهوی وحشی، چندین کیلو پوست پیاز و دست و پا یا قلب آقای داماد، از جمله این مهریه‌های عجیب و غریب است.

1

سرویس خبر به دخت/

مهریه! همین یک کلمه خانواده های زیادی را درگیر کرده است. چه کسانی که قصد ازدواج دارند ،چه کسانی که چانه زنی های باقی مانده را سرانجام داده و چه خانواده هایی که زندگی مشترک را آغاز کرده اند.اما گذشته از مهریه های سنگین گاهی با مهریه های عجیب و غریبی روبرو می شویم که به قدری شگفت انگیزند که حتی نمی شود آن ها را باور کرد مهریه هایی که اگر به دادگاه و شکایت نرسند، شاید هیچ وقت از آن ها خبردار نشوید. با این حال کسانی که برای ازدواج به سراغ این گونه مهریه ها می روند هزارو یک دلیل دارند. گاهی ترس از آینده و گاهی علاقه ی شخصی!

ده کیلو بال مگس، حفظ کردن تمام دیوان حافظ یا کل شاهنامه فردوسی، سفر به 120 کشور دنیا، 10 هزار لیتر بنزین، 10 رأس آهوی وحشی، چندین کیلو پوست پیاز و دست و پا یا قلب آقای داماد، از جمله این مهریه‌های عجیب و غریب  است. اما مهریه عجیب تر از اینها که چند روز پیش شنیدم قلب مادرشوهر بود که مهریه دختری شد که پسر از روی شور جوانی عاشق دختری شد و به هر نحو خانواده اش را راضی کرد و خانواده دختر خام و جوان بودن داماد را بهانه و ضمانت بیشتری طلب نمودند ، عروس هم كه سکه های زیاد جوابگویش نبود ، این بار به جای مهریه قلب مادر شوهر را طلب کرد! اما آیا ثبت اینگونه مهریه ها قانونی است؟ مواد 1078 تا 1082 قانون مدنی  موادی است درخصوص مهریه و شرایط آن.اما این شرایط چیست؟

 الف: مهریه مالیت داشته باشدداراى ارزش اقتصادى و قابل خرید و فروش باشد.

ب: قابل تملیک باشدقابل نقل و انتقال باشد و زن بتواند به محض وقوع عقد آن را به ملکیت خود درآورد و یا مرد آن را در اختنیار زن و تحت تملیک او قرار بدهد.

ج : معلوم باشد
معلوم بودن مهر این است که مقدار و جنس و وصف آن مشخص باشد به وسیله وزن کردن یا کیل (پیمانه) یا به عدد یا مشاهده و با توصیف رفع ابهام شود .مانند ده متر پارچه یا سى کیلو گندم و در بعضى موارد نیز وصف شىء از طریق حواس حاصل مى شود: مانند بوى عطر یا زعفران یا گلاب یا طعم ترشى و از این گونه اشیا.
د: معین باشد:مهر باید طورى معین شود که مردد نباشد، به عنوان مثال یکى از دو خانه یا یکى از دو اتومبیل نباشد، باید کاملاً معین شود که چه چیزى به عنوان مهر تعیین مى شود.

ه: داراى منفعت عقلایى و مشروع باشد: مهر باید منفعت عقلایى و مشروع داشته باشد، چیزى که قانون، فروش یا استعمالش را منع کرده است مانند مشروبات الکلى یا موادمخدر، نمى توان مهر قرار داد.

و: قابل تسلیم باشدشوهر باید قدرت تسلیم مهر را به زن داشته باشد، مالى را که در دریا غرق شده یا در جاى نامعینى پنهان است و قابل دسترسى نیست، نمى توان به عنوان مهر تعیین کرد، مگر اینکه زن به تنهایى، یا با کمک دیگران بتواند آن را تحصیل کند وبه دست آورد.

براساس شرایط گفته شده درخصوص مهریه از جمله  ماده 1078 قانون مدنی که مهریه باید مالیت داشته باشد بنابراین مهریه های عجیب چون ارزش مالی ندارند قانونی نیستند و در دفاتر اسناد رسمی نباید به ثبت برسندو ثبت ایگونه مهریه ها غیر قانونی است وعاقد وظیفه دارد در موردی كه مهریه غیرمتعارف باشد آن را ثبت نكند.

/انتهای متن/

نمایش نظرات (1)