اساسنامه بانوان فيفا تير سال آينده تغيير مي كند

صد و بيست و ششمين نشست اتحاديه ي بورد بين المللي فوتبال كه بررسي مسئله حجاب بانوان در زمين فوتبال را در دستور كار خود داشت، برگزار شد و در پي آن قانون محدوديت پوشش حجاب در ميادين فوتبال، لغو و به فوتباليست هاي مسلمان اجازه حفظ حجاب در طول رقابت ها داده شد.

0

سرویس خبر به دخت/

به گزارش خبرنگار به دخت و به نقل از خبرگزاري رويترز، پيرينس علي بن آل حسين، عضو كميته ي اجرايي فدارسيون جهاني فوتبال (فيفا) گفت: مفتخرم كه اعلام كنم طرح پيشنهادي آزاد سازي پوشش حجاب در زمين فوتبال مورد موافقت جميع اعضاي بورد بين المللي فوتبال قرار گرفت.
گزارش ها حاكي از آن است كه در طول جلسه، پيرينس علي، نوعي حجاب طراحي شده در هلند را به اعضاي كميته معرفي كرده كه با قوانين هر دو طرف سازگار است.
البته تصميم نهايي در مورد اين موضوع تا ماه جولاي ميلادي كه آزمايش هاي لازم در مورد تاييد صلاحيت ورزشي اين نوع حجاب انجام گيرد و به نتيجه برسد به تعليق درآمد.
با اين حال همين موافقت اوليه شور و شوقي را در ميان ورزشكاران مسلمان به خصوص فوتباليست هاي كشور اسلامي‌مان ايجاد كرده است.
پيرينس علي در اين رابطه مي‌گويد: من مطمئنم زماني كه تصميم و موافقت نهايي اعلام شود، چهره هاي شاد و خندان بانوان را در سراسر دنيا مي‌بينيم كه به زمين‌ها برگشته و به ورزشي كه علاقه‌مندند در عرصه‌هاي بين‌المللي مي‌پردازند.
مشكلات بازيكنان زن مسلمان زماني آغاز شد كه در سال 2007 اعضاي فدراسيون جهاني فوتبال (فيفا) پوشش اسلامي را ممنوع اعلام كردند.
در پي اين قانون، سال پيش در طول دور دوم مسابقات انتخابي المپيك لندن، بازي تيم كشورمان در مقابل تيم ملي كشور اردن لغو شد چرا كه بازيكنان كشورمان حاضر به كنار گذاشتن پوشش اسلامي خود نشدند، اين در حالي بود كه ايران در دور اول اين مسابقات صدرنشين جدول خود بود ،اما با لغو ديدار مقابل اردن در دور دوم اين بازي‌ها و شكست 3 بر 1 ايران  شانس حضور در المپيك  2012 لندن از بين رفت.
سازمان ملل متحد در روز پنج‌شنبه هفته گذشته اول ماه مارس ميلادي در تماسي با مقامات فيفا از آنها درخواست كرد كه ممنوعيت پوشش حجاب براي بازيكنان را ملغي اعلام كند.
نايب رئيس امور بانوان فدراسيون فوتبال در اين زمينه گفت: جلسه بورد بين‌المللي فوتبال و آزاد شدن حجاب بانوان با تلاش و ايستادگي ايران ميسر شد.
فريده شجاعي در گفتگو با خبرنگار ورزشي به دخت،‌گفت: اتفاقي كه سال گذشته در مورد ممانعت در حضور ايران در ديدار مقابل اردن در مسابقات مقدماتي المپيك رخ داد باعث شد پي‌گيري‌هاي لازم را انجام بدهيم و دنيا را متوجه کنیم كه ايران از حق بانوان مسلمان دفاع و حقانيت آنها را ثابت كرد.
شجاعي افزود: دلیل اصلي فيفا در مخالفت با حجاب ،  مغايرت آن با اساسنامه  كميته پزشكي بوده كه  احتمال می دادند حجاب در مسابقات خطر آفرين باشد.
وي ادامه داد: با توجه به تخصصم در فيزيولوژي نتوانستم در جلسات متعدد رئيس كميته پزشكي را قانع كنم و آنها اين مسئله را منوط به يك گزارش تحقيقي در ايران كردند .خوشبختانه در اين جلسه بورد بين‌المللي فوتبال موضوع مطرح شد و به ثمر رسيد و از اين پس شركت بانوان در مسابقات با حجاب اسلامي ممانعت ندارد.
شجاعي در مورد برنامه  اش برای آينده فدراسيون فوتبال گفت:‌ 4 سال پيش كه آمدم يك سیر راهبردي 8 ساله را ارائه دادم و باقيمانده برنامه‌هايم را در اين 4 سال به اتمام مي‌رسانم./انتهای متن/

درج نظر