انواع آداب جالب ازدواج در‌ دنيا

همه مردم هر جاي اين كره خاكي كه زندگي كنند، براي هر كار و رفتارشان آدابي دارند. آدابي كه گاه مي‌شود از كنارش گذشت و زماني هم بايد به آن پاي‌بند بود، اما وقتي پاي عروسي و مراسم ازدواج پيش مي‌آيد، هيچ كس نيست كه بدون آداب و رسوم خاص اين كار را تمام كند.

3

سرویس اجتماعی به دخت/

در مورد عروسي و مراسم ازدواج همه افراد از هر كشور و مليتي با هر دين، مذهب و آئيني، آداب خاص خودشان را اجرا مي‌كنند و بسيار هم به آن اهميت مي‌دهند.

البته قواعد و قوانين خاصي كه براي عروسي و قبل يا بعد از آن بايد اجرا شود در كشورهاي مختلف متفاوت است.

اين تفاوت هم مانند بسياري ديگر از اين نوع موارد به فرهنگ آن منطقه و تاريخ و عقايد مردمش بر مي‌گردد. در ميان اين همه تنوع، آنچه يكسان به نظر مي‌رسد، جالب و خواندني بودن اين رسم‌ها و آيين‌هاست.

گلي براي آقاي داماد

يكي از آداب جالبي كه تقريبا در تمام كشورها مي‌توان شاهد آن بود، گذاشتن يك شاخه گل كوچك داخل جيب يا روي يقه كت داماد است البته مردم برخي كشورها، خيلي بيشتر و دقيق‌تر به اين موضوع توجه مي‌كنند و اگر داماد محترم گلي متفاوت با دسته گل عروسش انتخاب كند، برايشان معناي چندان خوبي ندارد!‌ مثلا در انگلستان، داماد حتما بايد گلي را در جيب كتش بگذارد كه نمونه آن در دسته گل عروس هم وجود داشته باشد.

اين رسم قديمي از قرون وسطي نشأت گرفته است؛ از آن زمان كه شواليه‌ها با پوشيدن لباسي همرنگ لباس همسرشان، عشق و علاقه خود را نسبت به او نشان مي‌دادند.

در اين كشور هر گلي هم معناي خاص خودش را دارد به عنوان مثال گل‌هاي نارنجي رنگ كوچك نشانه پاكي و عشق است و گل داوودي قرمز يعني اين كه زن و شوهر يكديگر را بسيار دوست دارند.

چه روزي؛ چه جايي؟!

انگليسي‌ها به هيچ وجه حاضر نيستند در ماه مي ازدواج كنند. آن طور كه مي‌گويند ملكه ويكتوريا فرزندش را از ازدواج در اين ماه منع كرده است.

مردان انگليسي در گذشته‌اي نه‌چندان دور هم براي برگزاري مراسم ازدواج در ماه آوريل شتاب زيادي داشتند؛ چون مي‌دانستند كه هيچ دختري در ماه مي جواب مثبت به آنها نخواهد داد. ‌

بسياري از مردم، خورشيد را سمبل باروري مي‌دانند. عروس‌هاي اسكاتلندي حتما بايد در روز عروسي همراه با خورشيد راه بروند. بنابراين آنها در روز عروسي‌شان در قسمت جنوبي كليسا از شرق به سمت غرب حركت مي‌كنند و پس از آن سه بار خلاف جهت حركت خورشيد دور كليسا مي‌چرخند؛ آنها باور دارند اين كار براي شان شانس و خوشبختي مي‌آورد.

چيني‌ها هم حتما قبل از تعيين روز مناسب با يك فالگير، تقويم‌هاي خاص، برخي سايت‌هاي اينترنتي يا كسي كه از خوب و بد هر روز مطلع است، مشورت مي‌كنند تا بهترين روز براي خوشبخت شدن‌شان انتخاب شود، البته اين انتخاب چيني‌ها به عوامل زيادي بستگي دارد كه تاريخ تولد عروس و داماد هم يكي از آنهاست.

در ضمن، آنها به جاي اين كه سر يك ساعت خاص مراسم را شروع كنند، ترجيح مي‌دهند وقتي ساعت به نيم مي‌رسد (مثل هشت و نيم) مراسم شروع شود.

ريشه اين باور هم مانند خودش عجيب است، چيني‌ها مي‌گويند اگر آن زمان كه جهت حركت عقربه‌هاي ساعت به سمت بالاست، زندگي مشترك را شروع كنند، هميشه به سمت شكوفايي و خوشبختي حركت خواهند كرد.

همه بايد از كيك عروسي بخورند

اين روزها تقريبا اكثر عروس و دامادها يك كيك چند طبقه و بزرگ را انتخاب مي‌كنند كه با خامه‌هاي رنگي تزئين شده و بسيار هم زيباست. اما اروپايي‌ها رسم عجيبي در مورد كيك عروسي داشته‌اند. در گذشته كيك عروسي از چند عدد كيك گندمي كوچك تشكيل مي‌شد كه براي خوشبختي و باروري عروس خانم، بايد چند تا از آنها را بالاي سرش خرد مي‌كردند!

ريختن چند دانه برنج روي سر عروس و داماد يكي ديگر از رسوم قديمي است كه در كشورهاي زيادي اجرا شده و هنوز هم مي‌شود.

برنج هميشه نشانه فراواني، بركت و باروري بوده و اين باور در مراسم عروسي پر رنگ‌تر است. به همين دليل در بسياري از كشورها، مهمانان با آرزوي خوشبختي دختر و پسر، روي سرشان برنج مي‌ريزند. در بعضي از فرهنگ‌ها حتي چنين تصور مي‌شود كه ريختن برنج روي سر عروس و داماد آنها را از شر شيطان حفظ مي‌كند.

خوشبختي با گربه سياه و رنگين‌كمان!

خيلي از عروس و دامادهاي اروپايي فكر مي‌كنند اگر تا كليسا قدم بزنند و پياده مسيرشان را طي كنند، خوشبخت‌تر خواهند شد.

آنها تصور مي‌كنند در طول اين مسير شانس بيشتري دارند كه نشانه‌هاي خوشبختي را ببينند. براساس فرهنگ آنها، ديدن رنگين كمان، درخشش آفتاب روي صورت عروس، ديدن يك گربه سياه يا رد شدن از زير يك دودكش، همگي نشانه‌هاي خوبي است كه عروس و داماد را خوشبخت خواهد كرد.

بارش باران،شانس و خوشبختي عروس و داماد

در حالي كه خيلي از مردم نگران بارش باران در روز عروسي‌شان هستند و سعي مي‌كنند هماهنگ با پيش‌بيني‌ هواشناسي روزي را انتخاب كنند كه هوا صاف و آفتابي باشد، بسياري از اقوام مانند هندوها، باريدن باران را نشانه بركت و خوش‌شانسي عروس و داماد مي‌دانند.

برخي هم بر اين باورند كه باران نشانه‌اي است براي داشتن فرزنداني خوب و نيكو. البته اگر در روز عروسي برف ببارد، خوشبختي زن و مرد تكميل مي‌شود؛ چراكه از نظر هندي‌ها برف يعني پول و ثروت در كنار داشتن فرزنداني پاك طينت.

هندي‌ها مراقب «چشم‌زخم‌ها» هستند

در جنوب آسيا و بخصوص در هندوستان مردم هميشه از «چشم بد» يا «چشم زخم» مي‌ترسند و به هر شيوه‌اي سعي مي‌كنند از آن دور شوند. از نظر آنها خطر چشم زدن و حسودي اطرافيان در مراسمي مانند عروسي بيشتر هم مي‌شود و براي همين تلاش مي‌كنند چشم بد را از خودشان دور كنند.

بعضي از خانواده‌هاي هندي در روز نامزدي يك چاقو يا شيء تيز و فلزي به عروس مي‌دهند كه تا زمان ازدواج بايد همراه خودش داشته باشد. هندي‌ها عقيده دارند اين چاقوي تيز عروس را از چشم‌هاي بد محافظت مي‌كند.

در بعضي از مناطق هندوستان هم داماد بايد اعضاي خانواده‌اش را به ديدن عروس بفرستد تا آنها محبت و علاقه خود را نسبت به اين دختر نشان دهند، اما اگر خداي ناكرده، خانواده شوهر سر راهشان مردي نابينا، راهب يا زني باردار ببينند، آن ازدواج نبايد اتفاق بيفتد البته اگر آنها كبوتر، گرگ يا بزي سر راهشان ديدند، نشانه خوبي و خوشبختي عروس و داماد است؛ يعني اين كه ديگر نبايد براي اين ازدواج «نه» بر زبان آورد!

مردم ژاپن هم رسم و رسوم جالبي دارند. يكي از قوانين عروسي ژاپني‌ها اين است كه در روز عروسي به هيچ وجه نبايد از كلمات «بازگشت» يا «رفتن به خانه» استفاده كرد. از نظر ژاپني‌ها گفتن چنين عبارت‌هايي براي زن و شوهر بدشانسي مي‌آورد و باعث جدايي آنها مي‌شود و عروس دوباره به خانه پدرش باز مي‌گردد

منبع: جام جم آنلاین/انتهای متن/

نمایش نظرات (3)