کسب سهمیه المپیک 2016 به راحتی!

حضور دو زن در میان سه نماینده ورزش تیر اندازی در المپیک لندن بسیار چشمگیر است و نشانه قابلیت زنان ایران که خوب می توانند به مدد استعداد و پشتکار خود، راه های پر فراز و نشیب را هموار کنند .

0

سرویس ورزش به دخت/

الهه احمدی، تیر اندازالمپیکی کشور ما از جمله کسانی ست که در حیطه ورزش خوش درخشیده.

کارنامه یازده ساله موفق وی ما را بر آن داشت تا پای صحبت های او بنشینیم .

خانم احمدی چند سال است که به میدان آمده اید؟

-من تیر اندازی را از نوزده سالگی شروع کردم .یعنی از  سال80.پدرم مصطفی احمدی مربی تیراندازی تیم نیروی زمینی ارتش بود و من با حضور در همین تیم فعالیت ورزشی ام را آغاز کردم و زیر نظرایشان این رشته را ادامه دادم تا سال 82 که برای اولین بار به اردوی تیم ملی تیراندازی دعوت شدم .

-چگونه در این مدت زمان کوتاه موفق شدید پیراهن تیم ملی را به تن کنید؟

در آن زمان مسابقات تیر اندازی زیادی برگزار نمی شد و اگر هم برگزار می شد تعداد محدودی از آن استقبال می کردند. در رقابت های انتخابی تیم ملی هم 150 نفر از سراسر کشور شرکت کردند که فقط 25 نفر را برای اردوی تیم ملی می خواستند، من در آن پیکارها حد نصاب خوبی را زده بودم و همین عامل باعث شد تا جزء ملی پوشان قرار بگیرم.

-احمدی با بیان این که در اولین تجربه بدون مرزی اش رکورد ایران را تغییر داد در این خصوص توضیح داد:

-در بهمن ماه 82 در مسابقات قهرمانی آسیا در مالزی شرکت کردم که اولین حضور بدون مرزی ام بود. در همین اولین تجربه موفق شدم رکورد را جا به جا کنم.چهارسال قبل از آن راحله خیر اله زاده در رقابت های جهانی آلمان با390 امتیاز رکورد زده بود و من به 392 رساندم.

–         بعد از آن باز هم به مسابقات برون مرزی اعزام شدید؟

–         بله. در خرداد ماه 83 به مسابقات جهانی ایتالیا اعزام شدیم که رکورد خودم را دو نمره ارتقا دادم. سال 89 اولین مدالم را در رقابت های جهانی پکن در رشته سه وضعیت گرفتم که این مدال در واقع اولین مدال ایران در تاریخ تیر اندازی بود، پیش از آن هیچ یک ازتیر اندازان  ایران نه در بخش مردان ،نه در بخش زنان هیچ مدالی نگرفته بودند.

در رقابت های آسیایی گوانگجو سه مدال گرفتم ( نقره تیمی در رشته تفنگ بادی، برنز تیمی در رشته سه وضعیت و نقره انفرادی سه وضعیت) با کسب این سه مدال نه تنها به افتخارات من و تیر اندازی ایران اضافه شد، بلکه پر مدال ترین و موفق ترین ورزشکار
در کاروان ایران لقب گرفتم.

– در بعضی رشته های ورزشی، زنان از امکانات کمتری نسبت به مردان بررخوردارند . در تیراندازی هم همین طور است؟

-خیر،خانم ها در این رشته همیشه تمرین های شان با آقایان مشترک است. به خصوص در 5-6 سال اخیر هیچ تفاوتی بین مردان و زنان نبوده است.

-تیراندازی با حجاب آن هم در میدان های بین المللی مشکل نیست؟

-اصلا هیچ مشکلی ندارد.من سال هاست که با حجاب تیراندازی می کنم، دیگر حجاب ما برای همه دنیا شناخته شده است و هیچ جای سوال وجود ندارد. در حقیقت این مسئولیت بزرگی بر گردن ماست که دین مان و حجاب مان را به تمام دنیا بشناسانیم. جالب اینکه درالمپیک امسال تعداد زنان ورزشکار محجبه کم نبودند. وقتی در دهکده قدم می زدیم تعداد زیادی از زنان ورزشکار را می دیدیم که حجاب داشتند.

-رقابت های جهانی سیدنی اردوگاهی بود که الهه احمدی تیرانداز قدرتمند کشورمان سهمیه المپیک 2012 لندن را در ماده 10 متر تفنگ بادی کسب کرد وی در این باره گفت:

-رقابت های جهانی سیدنی استرالیا سوم فروردین ماه 2011 برگزار شد و موفق شدم علاوه بر کسب عنوان نایب قهرمانی سهمیه المپیک 2012 لندن را نیز کسب کنم ،البته این اولین بار نبود که بانوان تیراندازی سهمیه المپیک می گرفتند. قبل از من مه لقا جان بزرگ در سال 89 درمسابقات جهانی آلمان برای اولین بار سهمیه حضور در رقابت های المپیک را کسب کرده بود.

الهه احمدي در رقابت هاي المپيك 2012 عملكرد قابل قبولي را از خود به نمايش گذاشت، وي با كسب 397 امتياز به مرحله پاياني رشته تفنگ بادي 10 متر بانوان راه يافت و در مرحله نهايي نيز با كسب 499 امتياز در طول ده مرحله، پس از نمايندگان چين، لهستان، چك و آلمان در رده ششم ايستاد كه كسب اين نتيجه از طرف اين بانوي تيرانداز كشورمان نتيجه قابل توجهي بود.

-خانم احمدی کمی از المپیک 2012 بگویید.

-المپيك با همه رقابت هايي كه در آن شركت كرده بودم متفاوت بود. تمام حريفان قوي بودند و مدال هاي طلا، نقره و برنز معتبرترين مسابقات را از آن خود كرده بودند. هرچند همه مي گويند كه عملكردت در المپيك بسيار خوب بود، اما من اين را قبول ندارم .فكر مي كنم مي توانستم نتيجه بسيار بهتري بگيرم، فاصله اي با حريفانم نداشتم. فقط يك اشتباه باعث شد كه اين گونه شود .به طور حتم در المپيك چهار سال آينده جبران خواهم كرد.

-با این حساب فکر می کنی در حال حاضر شرایط برای مدال آوری زنان ایرانی در المپیک فراهم باشد؟

اگر بخواهیم کلی به ورزش زنان نگاه کنیم باید بگویم هنوز برای زنان ورزشکار کم و کاستی هایی وجود دارد و در حقیقت شرایط کاملی که باید برای ورزش زنان فراهم باشد، هنوز وجود ندارد که به نظرم باید به این مسائل رسیدگی شود. شما دیدید در المپیک لندن، برای اولین بار 8 ورزشکار زن ایرانی شرکت کردند که این اتفاق خیلی خوبی بود و همه آن ها نشان دادند که پا به پای مردان می توانند رقابت کنند و نتیجه بگیرند، ولی این روحیه باید در میان ورزشکاران پرورش داده شود و امکانات بیشتری در اختیار زنان قراربگیرد تا آن ها نیز بتوانند در المپیک ها نتیجه بگیرند.
-شرايط گرفتن سهميه المپيك 2016 برزيل به چه صورت است ؟

اولين مسابقه اي كه براي سهميه المپيك 2016 برگزار مي شود دو سال بعد از المپيك لندن است.پس از آن نوبت رقابت هاي قهرماني آسيا و ورلد كاپ هاست. تقريباً 5 سهميه مي دهند. با توجه به اينكه رشته تيراندازي رشته ركوردي و پرمدالي است، فكر مي كنم سهميه المپيك 2016 را به راحتي كسب كنم.

-حالا برگردیم به داخل کشور .کمی در مورد لیگ تیراندازی صحبت کنید.

تيراندازي از سال 86 داراي ليگ شد و ما سابقه زيادي در برگزاري ليگ نداريم، حتي اوايل يكي دو باشگاه داشتيم .من از همان ابتدا در تيم پدرم. نيروي زميني ارتش بودم. برگزاري رقابت هاي ليگ باعث شد كه روند تيراندازي در ايران پيشرفت كند و انگيزه ها بالا رفت، رفته رفته شركت كننده ها زياد شدند و اين بسيار خوب است، نمي توان گفت كه فقط تيم ملي و اردوها مسابقات برون مرزي باعث پيشرفت عملكرد من شده است به طور قطع رقابت هاي ليگ نقش قابل توجهي دارد. برگزاري مسابقات ليگ باعث ثبت ركورد و پشتوانه سازي شد.

ملی پوش المپيكي كشورمان از تيم باشگاهي اش ابراز رضايت كرد و گفت:

تيم نيروي زميني ارتش يكي از تيم هايي است كه معمولاً قهرمان ليگ مي شود. اين باشگاه علاوه بر حضور در ليگ به قهرمان پروري نيز مي پردازد و بسياري از قهرمان هاي رشته تيراندازي در همين تيم تمرين كرده اند.

-آیا در تمرینات مربی ایرانی دارید؟

– خیر.اكنون يك مربي مجارستاني تيم ملي را تمرين مي دهد كه بسيار از وي راضي هستم و مربي خوبي است، تمرين با وي باعث شد تا به تجربه ما افزوده شود.

-چیزی تا پایان سال نمانده . آیا در مدت باقیمانده مسابقاتی در پیش دارید؟

-فعلاً امسال مسابقه خاصي را در پيش نداريم، اما اردوي بدنسازي تيم ملي تا پايان اسفند ماه ادامه خواهد داشت.

-آیا میزان قراردادهای مالی برای شما به عنوان ورزشکار المپیکی راضی کننده است؟

-خیر.مدت دو سال است كه از تيم هاي باشگاهي مان پول دريافت مي كنيم .پيش از اين هيچ رقمي را نمي گرفتيم اكنون نيز رقم ها چشمگير نيست و شايد به زحمت به 2يا 3 ميليون برسد .

 / انتهای متن/

درج نظر