انتقاد صریح حضرت آیت‌الله سبحانی از اظهارات اخیر مولاوردی

همه فقهای شیعه و سنی معتقدند زن بدون اذن شوهر نمی تواند مسافرت کند؛ این چه موضوعی است که معاون رئیس جمهور مطرح می کند؟ این ها در شأن نظام جمهوری اسلامی نبوده و مقدمه مسائل دیگر است، انتخاب چنین فردی صحیح نبوده و باید فردی را انتخاب کرد که فکر اسلامی داشته باشد.

0

حضرت آیت الله العظمی سبحانی با انتقاد از سخنان اخیر مولاوردی گفت: همه فقهای شیعه و سنی معتقدند زن بدون اذن شوهر نمی تواند مسافرت کند؛ این چه موضوعی است که معاون رئیس جمهور مطرح می کند؟ این ها در شأن نظام جمهوری اسلامی نبوده و مقدمه مسائل دیگر است، انتخاب چنین فردی صحیح نبوده و باید فردی را انتخاب کرد که فکر اسلامی داشته باشد.

به گزارش به دخت به نقل شفقنا، این مرجع تقلید امشب در دیدار با هیات امنای کمیته امداد امام خمینی با اشاره به فاجعه «منا» و ابعاد گسترده آن اظهار کرد: انتظار از شیخ الازهر این بود که هماهنگی بیشتر داشته باشد و اگر هماهنگی نمی کند به پادشاه عربستان تبریک نگوید.

او افزود: از آن زمان که الازهر استقلال خود را از دست داد و زیر پوشش این جریان ها رفت این قضایا پیش آمد؛ چنین اظهاراتی اعتبار الازهر را کاهش می دهد.

آیت الله سبحانی با بیان اینکه اگر مدیریت صحیحی وجود داشت چنین اتفاقاتی رخ نمی داد گفت: غم و اندوه بزرگی بر اثر این فاجعه بر قلب مومنین نشسته است.

او در ادامه به فعالیت های کمیته امداد اشاره کرد و ادامه داد: کمیته امداد باید تکیه به مردم داشته باشد و برای این منظور اعتماد عمومی را جلب کند؛ همانطور که تاکنون این کار صورت گرفته بعد از این هم باید بیش از گذشته به جلب اعتماد مردم بپردازید.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه برخی افراد می خواهند پیش از مرگ، ثلث اموالشان را در راه خدا مصرف کنند عنوان کرد: کمیته امداد می تواند به هدایت این افراد برای هزینه در مسیرهای صحیح اقدام کند همچنین می تواند در راستای وقف اموال نیز راهگشای واقفان باشد.

او افزود: کسانی که به دنبال فقرزدایی هستند بزرگ ترین خدمت را به نظام اسلامی انجام می دهند زیرا نظام در صورتی پابرجا می ماند که اختلاف طبقاتی در آن وجود نداشته باشد والا اختلاف موجب صدمه به نظام اسلام می شود.

آیت الله سبحانی خاطرنشان کرد: هر دولتی در نظام اسلامی بر سر کار می آید باید کار کمیته امداد را مهم تلقی کند و تاکنون نیز همینگونه بوده است.

او با بیان اینکه گاهی مسائلی در مورد صدقه از ما سوال می شود گفت: بهتر است در زمینه کمک های مردمی اذن عام بگیرید تا بهتر بتوانید به فقرا کمک کنید همچنین هزینه های جاری نباید از محل کمک های مردمی باشد.

این مرجع تقلید تصریح کرد: اگر همه دستورات شرعی را رعایت کنید کارتان نیز برکت می یابد و به بهترین نحو به سرانجام می رسد. در روایات است اگر کسی صدقه جاریه ای را انجام بدهد مادام که آن صدقه در میان باشد، شخص خیر از آن نفع می برد.

او با تاکید بر اینکه نباید در کار کمیته امداد مسائل سیاسی مطرح باشد گفت: خارج از این نهاد، هر شخصی می تواند نظرات و روش سیاسی متفاوتی داشته باشد به عبارتی اشخاصی که در کمیته امداد مشغول به کار هستند، نظرات و سلایق سیاسی خود را نباید در کارشان دخالت بدهند و تنها لباس خدمت بر تن کنند.

انتخاب چنین فردی صحیح نبوده و باید فردی را انتخاب کرد که فکر اسلامی داشته باشد
آیت الله سبحانی افزود: اخیرا در روزنامه ها می نویسند که معاون رئیس جمهور گفته است درصدد هستیم قانونی به تصویب برسانیم که زنان بدون اذن شوهر بتوانند مسافرت کنند و کرارا این را نوشته اند؛ سوال ما اینجاست که آیا ایشان فقیه است که اینگونه سخن می گوید؟

او تصریح کرد: همه فقهای شیعه و سنی معتقدند زن بدون اذن شوهر نمی تواند مسافرت کند؛ این چه موضوعی است که معاون رئیس جمهور مطرح می کند؟ این ها در شأن نظام جمهوری اسلامی نبوده و مقدمه مسائل دیگر است، انتخاب چنین فردی صحیح نبوده و باید فردی را انتخاب کرد که فکر اسلامی داشته باشد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه اگر این خانم سخنان خود را تکرار کند، تریبون هایی در اختیار داریم که جوابگو باشیم گفت: در صورت تکرار در مسجد اعظم و پیش از درس خارج در این زمینه صحبت خواهیم کرد.

/انتهای متن/

درج نظر