تصاویر : شجاع‌ترين عکاس زن دنيا

«هيدي لويان»، عکاس مستقل خبري، عنوان نخست مسابقه عکاسي «انجا نيدرينگهوس» (Anja Niedringhaus) را به عنوان شجاع ترين عکاس خبري زن سال از آن خود کرد. دقت کنيد که اين مطلب، حاوي تصاويري است که شايد براي همه مناسب نباشد.

0

به گزارش به دخت به نقل از «تيک» (Tik.ir)، موسسه ي رسانه ي بين المللي زنان (IWMF) اين جايزه را براي ستودن ميزان شجاعت عکاسان خبري زن بنا نهاد و آن را به انجا نيدرينگهوس، عکاس 48 ساله ي اسوشيتد پرس و برنده ي جايزه ي پوليتزر، اهدا کرد که در سال 2014 و در حال پوشش خبري از وقايع افغانستان کشته شده است.

لويان، عکاس خبري آمريکايي، کارنامه اي درخشان در زمينه ي تهيه عکس خبري از منازعات و همچنين از مناطق جنگي مختلف دنيا دارد. او همواره در بحران هاي مختلف خاورميانه حضور داشته است؛ بحران هايي مانند انقلاب مصر، جنگ ليبي، منازعات در سوريه و آوارگان عراقي که به اردن، سوريه و سوئد پناه برده اند.

او يک ماه با ارتش آمريکا در عراق ماند و زندگي سربازان زن آمريکايي را ثبت کرد. او همچنين در افغانستان، گرجستان و هند نيز بوده است. عکس هاي او به عنوان پوشش اخبار جنگ، در مهمترين نشريات دنيا به چاپ رسيده است.

داوران اين مسابقه، لويان را به دليل عکس هاي حيرت انگيز و مبهوت کننده اش، به عنوان برنده ي امسال خود تعيين کردند و در راستاي اين انتخاب، اينطور نوشتند: “شجاعت و تعهد وي در روايت اتفاقات غزه مثال زدني است. او وقايع دردناک مردم و شرايط مخوف آنها را توصيف و شفقت عميق خود را نثار آنها مي کند.”

اين جايزه سالانه، به زنان عکاسي تعلق مي گيرد که فعاليتشان يادآور شجاعت نيدرينگهوس است؛ کسي که تمام زندگي خود را در مناطق جنگي وقف روايت زندگي آوارگان جنگ کرد و در 4 آپريل 2014، در افغانستان و در حال تهيه گزارش کشته شد.

در اين ميان، از دو عکاس ديگر نيز در اين مراسم تقديربه عمل آمد: «آناستازيا ولسوا»، به دليل پوشش خبري در شرايط خطرناک شرق اوکراين و «ربکا بلک ول»، عکاس اسوشيتد پرس، که با شجاعتي بي نظير، منازعات جمهوري آفريقاي مرکزي را پوشش داده است.

/انتهای متن/

درج نظر