مشارکت استراتژیک نهاد زنان سازمان ملل برای حمایت از دختران جوان کارآفرین در حوزه فناوری

امسال در روز دختران و فناوری اطلاعات و ارتباطات، نهاد زنان سازمان ملل متحد و موسسه جهانی نوآوری- فناوری همکاری جدیدی را برای گسترش نوآوری های فناوری زنان جوان در سراسر جهان آغاز کردند…

0

به گزارش به دخت به نقل از پایگاه اطلاع رسانی معاونت امور زنان و خانواده به نقل از سایت نهاد زنان سازمان ملل: 23 آوریل، مصادف با 3 اردیبهشت ماه روز جهانی دختران و فناوری اطلاعات است. همه ساله در این روز برنامه های مختلفی در کشورهای مختلف جهان برگزار می شود. هدف از نامگذاری چنین روزی گسترش مشارکت دختران و زنان در بخش فناوری­ اطلاعات و ارتباطات است. تا به امروز بیش از 111 هزار دختر و زن جوان از بیش از 140 کشور دنیا در برنامه هایی که به مناسبت این روز برگزار شده، شرکت داشته اند. در همین راستا برنامه جهانی کارآفرینی در حوزه فناوری، از سال 2010 میلادی تا به حال هر سال در ماه آوریل برگزار می­ شود. براساس آمار موسسه جهانی نوآوری-فناوری(اجرا کننده برنامه مذکور) 7 درصد کارآفرینان در بخش فناوری را زنان تشکیل می­دهند. و از هر 1000 زن دانشجو ، 4 نفر از آنها علاقه دارند که در علوم کامپیوتر تخصص بگیرند.

امسال در روز دختران و فناوری اطلاعات و ارتباطات، نهاد زنان سازمان ملل متحد و موسسه جهانی نوآوری- فناوری همکاری جدیدی را برای گسترش نوآوری های فناوری زنان جوان در سراسر جهان آغاز کردند. براساس این همکاری هر دو سازمان متعهد شده اند که زنان جوان را در راس حوزه فناوری و نوآوری قرار دهند تا از استعدادها و علاقه آنها به استفاده از فناوری در حل مشکلات بهره گرفته شود. براساس این توافق نهاد زنان سازمان ملل و موسسه جهانی نوآوری- فناوری، متعهد شدند از طریق بکارگیری افراد بامهارت در حوزه های رهبری، فناوری و کارآفرینی و بکارگیری راه حل های بومی در جهت حل مشکلات زمینه را برای ارتقاء هرچه بیشتر توانمندی زنان و همچنین افزایش فرصت های کاری برای آنها فراهم آورند.

این دو سازمان طی یک همکاری مشترک با تحت پوشش دادن زنان از مناطق بیشتر و تقویت رقابت های ملی، بدنبال ترویج نوآوری در زمینه فناوری توسط زنان هستند. آنها با ترویج موضوع برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان به طور ویژه بدنبال مشارکت دادن زنانی هستند که دسترسی کمتری به منابع فناوری دارند.

لازم به ذکر است پروژه نوآوری – فناوری یک برنامه آزمایشی است که در سال 2010 میلادی و تنها با 45 دختر شروع به کار کرد. طی 5 سال گذشته، این برنامه به رقابتی جهانی تبدیل شده که هزاران دختر را در بیش از 60 کشور تحت پوشش قرار داده که طی آن کارکنان مرکز نوآوری – فناوری به آموزش به افراد مشغول اند. این برنامه توسط یک سازمان غیرانتفاعی اداره می شود که به دختران و زنان کمک می کند تا نرم افزار ها و اپلیکیشن هایی که ساخته اند را توسعه داده و وارد بازار فناوری کنند. این برنامه درحالیکه به دنبال تقویت توانایی های زنان در حوزه فناوری است قصد دارد دورنمای فناوری توسعه را متحول کند.

تارا چکلووسکی، رییس ارشد اجرایی مرکز نوآوری – فناوری اعلام کرد که مفتخر است که با نهاد زنان سازمان ملل همکاری می کند چرا که به عقیده او از این طریق می توان چهره کارآفرینی در حوزه فناوری را در سراسر جهان تغییر داد و نشان داد که حضور زنان و دختران جوان چه تغییر عظیمی در بخش فناوری ایجاد می کند.

نهاد زنان سازمان ملل بودجه گسترش نوآوری در حوزه فناوری را برای زنان فراهم می کند. این نهاد و سازمان غیرانتفاعی نوآوری – فناوری درصددند تا سال آینده بیش از 10 هزار دختر جوان را تحت پوشش برنامه خود قرار دهند.

ملامبو-نگکوکا، رییس نهاد زنان ملل متحد، اعلام امیدواری کرد که با اجرای این طرح ما شاهد افزایش تعداد دختران و زنان هستیم که در زمینه فناوری در جهان نوآور و پیشتاز خواهند بود. وی با اشاره به اینکه فناوری متعلق به همه است و همه باید بتوانند از آن بهره ببرند، گفت ما خواهان این هستیم که دختران و زنان در سراسر جهان در حوزه فناوری نقش پررنگ تری برعهده بگیرند.

همچنین گفتنی است امسال در روز 23 آپریل، اتحادیه بین المللی ارتباطات از راه دور میزبان مراسمی خاص در شهر ژنو بود. در این برنامه از شرکت کنندگان دعوت شد تا در کارگاه های مربوط به ماهواره، کدگزاری خلاق، نرم افزارهای موبایلی و روباتیک شرکت کنند و سپس نمایشگاهی برگزار شد که طی آن شرکت کنندگان این فرصت را پیدا کردند تا با زنان کارشناس در حوزه فناوری های اطلاعات و ارتباط ملاقات کنند و در مورد فرصت های شغلی و برنامه های آموزشی این حوزه به بحث و تبادل نظر بپردازند.

/انتهای متن/

درج نظر