تهیه اطلس زنان/ تصویب 18 طرح درحوزه بانوان در سفر گیلان

معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده گفت: تصویب 18 طرح در حوزه بانوان از دستاوردهای سفر دکتر روحانی به گیلان بوده است.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایسنا ، شهیندخت مولاوردی در جلسه کارگروه تخصصی بانوان و خانواده در سفر استانی ریاست جمهوری به گیلان که در فرمانداری رشت برگزار شد، سال 94 را منور به نور فاطمی دانست و اظهار کرد: شعار امسال نویدبخش سالی پر از همدلی و همربانی بین دولت و ملت است.

 1423288132862_11.JPG

وی به انجام مذاکرات هسته‌ای و رسیدن به یک چارچوب مفهومی اشاره کرد و افزود: امیدواریم این موفقیت‌ها تا پایان این فرایند سخت و پیچیده‌ای که در مسیر ملت ایران قرار گرفته، تداوم یابد و با شکستن قفل تحریم‌های ظالمانه و زورمدارانه و همین‌طور برداشتن سایه قطعنامه‌های ناعادلانه شورای امنیت در کنار برنامه‌ریزی‌های اساسی گام‌های بلندی برای حفظ حقوق صلح‌آمیز هسته‌ای ملت و منافع کشور برداشته شود.

مولاوردی از بررسی وضعیت 31 استان کشور طی 18 ماه گذشته خبر داد و تصریح کرد: خلاصه‌ای از وضعیت زنان و خانواده متناسب با گزارشات طبقه‌بندی شده ادارات کل امور بانوان استان ها قبل از سفرهای استانی خدمت ریاست جمهوری و معاونت اجرای ارائه می‌شود و بر اساس آن چالش‌ها، مشکلات و نهایتا راهکارهای پیشنهادی مورد بررسی قرار می‌گیرد. تصویب 18 طرح در حوزه بانوان از دستاوردهای سفر دکتر روحانی به گیلان بوده است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با تاکید بر اینکه دولت از ارائه وعده‌های کارشناسی نشده و غیر قابل اجرا پرهیز می‌کند، ادامه داد: قطعا آثار و برکات ناشی از تخصیص اعتبار 895 میلیارد تومانی به گیلان در این سفر استانی شامل حال حوزه زنان و خانواده خواهد شد.

وی با بیان اینکه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ریشه در فقر اقتصادی دارد، اضافه کرد: مقام معظم رهبری مسئله اقتصاد ملی را چالش مهم کشور دانستند و بر همین اساس اقتصاد مقاومتی را مطرح نمودند. لذا معتقدیم اگر سیاست‌های داخلی در حوزه اقتصاد تحقق پیدا کند، قطعا بخش قابل توجهی از مشکلات مربوط به حوزه زنان و خانواده رفع می‌شود.

مولاوردی بر پرهیز از موازی‌کاری و پراکنده‌کاری تاکید کرد و گفت: یکی از کارهای خوبی که طی چند سال اخیر در حوزه بانوان و خانواده صورت گرفته، بررسی عملکردهای حوزه زنان در عرصه‌های مختلف و تهیه اطلس وضعیت زنان است. متناسب با این گزارشات، نشست‌های منطقه‌ای را برای ترویج و تبلیغ همکاری‌های شبکه‌ای بین دولت و دستگاه‌های دولتی، دولت با سمن‌ها و سمن‌ها با سمن‌ها تعریف کردیم و تاکنون دو نشست برگزار شده است. به زودی نشست منطقه‌ای مربوط به استان‌های گیلان و گلستان و استان‌های همجوار که دارای مشکلات مشابه و مشترک از نظر آسیب‌های اجتماعی هستند، برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: با بررسی عملکردها به این نتیجه رسیدیم که از نظر قوانین و مصوبات کم و کاستی نداریم، اما وقتی به اجرا می‌رسیم، قوانین اثربخشی لازم را ندارند؛ لذا نیازمند یک هماهنگی بین فعالیت‌های جزیره‌گونه دستگاه‌های اجرایی هستیم.

وی از بررسی وضعیت ازدواج و طلاق در جلسه اخیر شورای انقلاب فرهنگی خبر داد و عنوان کرد: همگرایی و هم‌افزایی بین دستگاه‌های اجرایی، حلقه مفقوده در بحث پیشگیری و کاهش طلاق است. اگر بتوانیم با ایجاد هماهنگی‌های لازم در کنار مدیریت منابع مالی و انسانی که یکی از چالش‌های ساسی جامعه ماست، قدم‌های درستی برداریم، قطعا حرکت پیشرو و سازنده‌ای را آغاز کرده‌ایم.

مولاوردی تحریم‌ها را یک بعد قضیه دانست و ادامه داد: سوء مدیریت‌ها از یکسو و عدم اتخاذ تدابیر هوشمندانه ار سوی دیگر، وضعیت موجود را برای جامعه ما رقم زده است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده سال 94 را سال خاصی از حیث سند چشم‌انداز خواند و خاطرنشان کرد: امسال به نیمه راه سند چشم‌انداز بیست‌ساله نظام رسیده‌ایم و یک دهه را پشت سر گذاشته‌ایم. در واقع 10 سال با اهداف بلند ترسیم شده در این سند فاصله داریم و باید وضعیت موجود تا رسیدن به نقطه مطلوب را ارزیابی کنیم. همچنین سال 94 سال پایانی برنامه پنجم توسعه و آغاز برنامه ششم است. اکنون پیش‌نویس سیاست‌های کلی برنامه ششم در حال بررسی است و مقدمات ساختار برنامه فراهم شده؛ برنامه ششم یک برنامه جامع‌نگر به موضوعات خاص خواهد بود.

مولاوردی با بیان اینکه بر اساس مولفه‌ها و مشخصه‌های اعلام شده، محیط زیست و آب جزو موضوعات خاص برنامه ششم هستند، یادآور شد: تم اصلی برنامه ششم توسعه، افزایش تولید رقابتی مبتنی بر دانش و بهره‌وری در چارچوب اقتصاد مقاومتی و فرهنگ اسلامی – ایرانی در تعامل سازنده با جهان است. امیدواریم بتوانیم مسائل مورد نظر در حوزه بانوان را در این برنامه بگنجانیم.

وی با ابراز تاسف از اجرایی شدن تنها 30 درصد پنجم برنامه توسعه‌ای گذشته، ادامه داد: سند ملی امنیت زنان و کودکان در روابط اجتماعی یکی از اسناد مطرح شده در برنامه پنجم بود که تا سال گذشته هیچ اقدامی درخصوص آن صورت نگرفته بود، اما اکنون پیش‌نویس آن آماده است. بررسی‌ها برای تدوین یک برنامه توسعه‌ای و متوازن که مسئله‌محور و پروژه‌محور باشد، در دستور کار قرار دارد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به نامگذاری سال «دولت و ملت؛ همدلی و همربانی» از سوی مقام معظم رهبری، خاطرنشان کرد: همدلی و همربانی در مرحله اول باید از خانواده‌ها آغاز شود و بعد به سطح جامعه برسد. ان‌شاءالله با این همدلی و همزبانی بین دولت و ملت در سطح جهان اثرگذار باشیم.

/انتهای متن/

درج نظر