زنان سعودی زمام بازار عربستان را در دست می گیرند

اقتصاددانان سعودی تاکید می کنند که طرح های آغاز شده از منازل میزان درآمد خانواده ها را افزایش می دهد و موجب کاهش بیکاری می گردد.

3

سرویس خبر به دخت/

دختران جوان و زنان سعودی با تجهیزاتی اندک و سرمایه ای ناچیز و البته تلاشی پیگیر برای ساخت محصولات دست ساز و عرضه ی آن، زمام بازار عربستان را در دست گرفته اند. این در حالی است که موسسات و سازمانهای دولتی مدام پیش پای آنان سنگ اندازی می کنند و زنان کار سعودی با کسب تجربه های شخصی و تبادل مهارتها میان خود راه را برای پیشرفت هموار می سازند.
سایت های اجتماعی نیز سهم زیادی را در بازاریابی این زنان و عرضه ی محصولات آنها در عربستان داشته است به گونه ای که این موضوع به دیگر کشورهای حاشیه ی خلیج فارس نیز تسرّی پیدا کرده است.
در آغاز فعالیت اکثر این زنان تفننی و برای سرگرمی بود و ابزار کار آنان نیز عبارت بود از قیچی و ورقه ای پلاستیکی یا کاغذی برای بسته بندی شکلات که برخی از آنها این شکلات را در منزل خود تهیه می کردند. مخلوط کردن ادویه های مختلف طبق ذائقه ی عربی و بسته بندی آن نیز از دیگر سرگرمی های زنان سعودی در چند ساله ی اخیر بوده است.
از دیگر فعالیت  های زنان عربستان می توان به خیاطی در منزل و دوختن لباس های زنانه اشاره کرد که اندک اندک به منبع درآمدی کوچک برای خانواده بدل گردید.
اقتصاد پیشرفته
اقتصاد دانان بر این باورند که پروژه هایی که از منازل آغاز می شوند، هسته ی اولیه ای برای شکل گیری اقتصاد محلی سالم و  پیشرفت و تکامل آن به حساب می آیند. این پروژهای محلی مشتمل بر کارگاه هایی کوچک و متوسط می باشد که در خدمت مردم و جامعه می باشند.
دکتر«سامی النویصر» اقتصاددان سعودی می گوید: پروژه های خانگی با امکانات بسیار اندک و فوق العاده محدود آغاز می شوند ،اما با پشتکار و پافشاری صاحب سرمایه به کار خود ادامه می دهد طوری که تبدیل به رکنی اقتصادی می شود خواه این رکن کوچک باشد یا متوسط.
خانم«ولاء عبدالشکور»- که دارای لیسانس علوم آزمایشگاهی ست می گوید: من به عنوان سرگرمی روی «تی شرت» طراحی می کردم و تصویر آن را در سایت اجتماعی «تویتر» قرار می دادم اما به یکباره طی استقبالی که از کارم صورت گرفت تصمیم گرفتم توسط آن کسب درآمد کنم ،طوری که سه سال تمام به این حرفه اشتغال داشتم.
کار در منزل بیشترین سود را داراست!
«ولاء عبد الشکور» اعتقاد دارد که کار در منزل دارای سود فراوانی است برای اینکه برخی هزینه ای اضافی خود به خود کنارمی رود. مهمترین این هزینه ها پرداخت اجاره بهای مغازه و هزینه های کارگر است. ضمنا بازاریابی الکترونیکی علی الخصوص در پایگاه های اجتماعی برای پروژه های شکل گرفته در منازل آسان تر می باشد.
« بثینه» العاصم یکی دیگر از زنان کار در عربستان سعودی است که دارای تفکراتی همچون «ولاء» می باشد. او عضو گروهی به نام “حرف جمیله-“کارهای زیبا- می باشد که وظیفه ی بسته بندی کادو برای جشن ها و اعیاد را برعهده دارد.
بثینه می گوید: پایگاه های اجتماعی بازاریابی را برای او و همکارانش آسان کرده و تجارتی پرسود را برای آنها پدید آورده است.
کار در منزل موجب کاهش بیکاری
مانع بزرگی که اکثر زنان کار و سازمانها و موسسات کوچک خود اشتغالی در عربستان با آن مواجه هستند  نبود سرمایه کافی می باشد.
در همین رابطه «عبدالحمید العمری» عضو کمیته ی اقتصادی سعودی گفت: عربستان، جزء کشورهایی است که بانک هایش کمترین میزان وام را به پروژه های خود اشتغالی اختصاص داده اند. این میزان وام دهی به بیشتر از  3% از میزان وام دهی مجاز بانک های سعودی تجاوز نمی کند. این در حالی است که میزان وام دهی به پروژه های خود اشتغالی در کشورهای پیشرفته 28% و کشورهای در حال رشد 17% می باشد.
وی در مصاحبه با الجزیره نت گفت: پروژه های خود اشتغالی خانگی بیش از آنکه نیازمند صدقه و اعمال خیریه باشند، تا رشد کنند، محتاج به رسمیت شناختن شایستگی ها و توانمندی هایشان می باشند.

وی افزود: تجربه نشان داده است که این طرح ها شایسته ی اعتماد و سرمایه گذاری می باشند چرا که اکثر آنها موفقیت آمیز بوده اند.
اقتصاددانان سعودی تاکید می کنند که طرح های آغاز شده از منازل میزان درآمد خانواده ها را افزایش می دهد و موجب کاهش بیکاری می گردد. خاصه آنکه امسال کمبود شغل برای زنان در عربستان کاملا آشکار می باشد به ویژه برای زنانی که به هر دلیل نمی توانند در مسافت های طولانی رفت و آمد کنند یا مدرک علمی برای به دست آوردن کار مناسبی را ندارند.
«عبدالحمید العمری» به این موضوع نیز اشاره کرد که هم اکنون در عربستان بیش از 500 هزار زن بیوه و مطلقه وجود دارند و این موضوع اهتمام بیشتری را در زمینه ی اقتصادی برای فراهم کردن شرایط کارهای خانگی این زنان طلب می کند.
“هیا البرقان”- فروشنده ی ادویه جات – برای کسب درآمد بیشتر به کار گروهی روی آورده است. او به الجزیره نت گفت: شرایط کنونی از زنان می خواهد تا برای کسب درآمد از منزل به بازارها روی بیاورند علی الخصوص زنانی که دامنه ی فعالیتهای آنان گسترده تر شده باشد.
به گفته ی این زن سعودی کار او در ابتدا سرگرمی و تفننی بوده است اما بعد از آنکه درخواست ها برای ادویه جات وی زیاد شده است او تصمیم گرفته تا کارگاهی مخصوص را برای تولید ادویه راه اندازی کند.
با توجه به شرایط فرهنگی و فضای سنتی حاکم بر عربستان کار برای زنان در بیرون از منزل با موانع فراوانی روبروست اما تلاش زنان و سرسختی آنها موجب تغییرات اندک و آهسته ی شرایط فرهنگی گردیده است. در این میان شبکه های اجتماعی در اینترنت نظیر تویتر و فیسبوک و … سهم زیادی در آگاهی بخشی به این زنان و فراهم  نمودن فضا برای بازاریابی تولیدات آنها داشته اند.

منبع:شفقنا/انتهای متن/

نمایش نظرات (3)