مقتی صدر تحریم شرکت زنان در پیاده روی به سوی کربلا را محکوم کرد

“مقتدی صدر” رییس جریان شیعی صدر عراق، ضمن اعلام مخالفت با دعوت های تحریم کننده شرکت زنان در پیاده روی به سوی کربلا برای شرکت در مراسم اربعین حسینی گفت: چنین تحریمی خلاف شرع است. پیاده روی زنان یاری رساندن به حق و از جمله آیین های الهی است.

0

سرویس خبر به دخت/

«محمد الیعقوبی» از مراجع تقلید تشیع در عراق روز جمعه 14 دسامبر اعلام کرده بود که به دلیل اختلاط میان زن و مرد در حین پیاده روی و ایجاد مشکل برای زنانی که درصدد هستند چند روز پشت سر هم پیاده روی کنند، و این که احتمال وقوع مفسده وجود دارد، حضور آن ها در این مراسم ممنوع است.

وی همچنین تاکید کرد: غیبت چند روزه زنان از محل زندگی و خانه خود و رها کردن همسر و فرزندان نمونه ای از کوتاهی در انجام وظایف است.

بعد از چنین فتوایی مقتدی صدر در بیانیه ای نوشت: ادعای تحریم پیاده روی زنان به سوی  کربلا برای زیارت اربعین نشان از عدم شناخت تحریم کننده با آموزه های شیعی دارد.

در ادامه بیانیه آمده است: پیاده روی به سوی حرم امام حسین(ع) دلیل بر فرهیختگی و تربیت زنان بر اساس و پایه های صحیح و التزام به احکام شرع دارد و در هر حال می توان با چنین پیش زمینه هایی و استفاده از حجاب و دوری کردن از مردان در طول مسیر از وقوع هر نوع مفسده ای جلوگیری کرد.

صدر با بیان این که پیاده روی زنان یاری رساندن به حق و آموزه ای است که دشمنان را خشمگین خواهد کرد ، تاکید کرد: اگر اختلاط میان مردان و زنان در این موضوعات حرام بود در این صورت باید زیارت تمام ائمه معصومین و شرکت در نمازهای جمعه و جماعت و انجمن ها و همچنین حضور زنان در پارلمان ها و سیاست و اقتصاد حرام و ممنوع شود.

بر اساس گزارش پایگاه روزنامه عراقی المدی، شیعیان هر ساله از استان های جنوب و مرکز عراق و کشورهای اسلامی  از جمله ایران، کویت، پاکستان، لبنان، بحرین و دیگر کشورها به صورت تک نفره و گروهی روزهای طولانی به سوی کربلا پیاده روی می کنند تا در روز بیستم ماه صفر که مصادف با اربعین حسینی و بازگشت سر مبارک اباعبدالله الحسین به کربلا در سال 61 هجری است به کربلا برسند.

این مساله بعد از سقوط نظام بعث عراق به نوعی سنت سالانه تبدیل شد. نظام سابق عراق محدودیت های زیادی برای برگزاری  آموزه های دینی شیعیان قرار داده بود.

منبع:شفقنا/ انتهای متن/

درج نظر