گبه، قصه عشق و دلدادگي زنان عشاير

چندی پیش به بوشهر سفر کردم و از آنجا به کنگان و اطراف آن. به سراغ عشایر منطقه رفتم ؛ عشایر و زن های زحمت کش و مهربانی که با دست های خود به گبه جان می بخشند .

2

سرویس اجتماعی به دخت/

زیبایی گبه ها در شکوه و جلال آن نیست، بلکه در سادگی و شفافیت آن است . از آن جایی که این گبه ها روح زنان عشایر را متجلی می کنند، بی مناسبت ندیدم که تصاویری جدید و نو از اطراف کنگان مربوط به زنان عشایر قشقایی را برای تان تهیه کنم . وقتی به آنها گفتم که تصاویر زحمات آن ها را به سایر زنان کشورم در حد توان نشان خواهم داد بسیار خوشحال شدند .

قالیچه ی سلیمان

تمایل به در یافتن و آفریدن زیبایی نیاز و اشتیاق همیشگی انسان است . افرادی که از نبوغ هنری سرشارند، آثار بدیع و زیبا می آفرینند . قالی و قالیچه های اصیل ایرانی همچون قالیچه ی سلیمان ، ما را به چنین سیر و سفری می خوانند و می برند. آن کس که در بوستان همیشه بهاران این دست بافت های درخشان به گشت و گذار می رود و عطر هزاران گل آنها را می بوید ، در پرتو نقش و نگار و رنگ های سحر آمیز ، شیفته و سرگردان می ماند .  آرامش یا شوقی که دیدن قالی و قالیچه های بی نظیر ایرانی در آدمی برمی انگیزد،  بواقع توصیف ناپذیر است . هر بار که با دقتی بیشتر و توجهی افزون تر به این شاهکارها  نگاه می کنیم، رنگ ها ، نقش ها و ترکیب هایی باز هم بدیع در آنها می بینیم و دامنه ی خیال چنان افق هایی را درمی نوردد که به آسانی در تصور نمی گنجد .

گبه و عشایر

یکی از این دست بافت های زیبا گبه است . گبه نوعی فرش از جنس قالی است که در بین ایلات و عشایر بویژه در ميان عشاير جنوب و مرکز کشور و ایل قشقایی بافت آن متداول می باشد . این قالی با پرز و خواب بلند و با تعداد پود زیاد (بین3 تا 8  عدد پس از هر ردیف گره زنی )بافته می شود . گبه با بافت درشت و گوشت زیادی که دارد زیراندازی جالب برای روستاییان و عشایر به شمار می رود و به خاطر خصوصیات ذاتی و اصالت آن، در خارج از کشور طرفداران خاص خود را پیدا كرده است . بافتن گبه با طرح های ذهنی و ابتکاری، هندسی و نقش های حیوانات به ویژه شیر که نشانه ی شجاعت و دلیری است و ببر و و پلنگ و اسب و گوزن و آهو و انواع پرندگان صورت مي گيرد. نقوش گبه همچون سایر فرش ها نشان دهنده ی روحیات و باور ها و اعتقادات و تخیلات بافندگان آن است .

رنگ های مورد استفاده در گبه بیشتر سرمه ای – سبز – قرمز و کرم است .

می توان گفت گبه اثر هنری است که قصه ی عشق ، شیدایی ، آزادی ، دلدادگی دستان آشنا با رنج و چشمان بی فروغ زنانی است که در گذر زمان بر اثر کم توجهی به افسانه ها می پیوندند . قصه ی رمه و شبان ، برف و بوران ، آتش و آفتاب و دلدادگی مردانی که خورشید را با دستانشان لمس کرده اند .

مني‍‍‍زه كاظمی/ انتهای متن/

نمایش نظرات (2)