آموزش و پرورش مسئول افزایش سن ازدواج در کشور

کارشناس ارشد جامعه شناسی گفت: به رغم نقش انکار ناپذیر آموزش و پرورش در ترویج فرهنگ ازدواج میان جوانان، متاسفانه این نهاد نسبت به ادای وظیفه خود ضعیف عمل کرده است.

0

سرویس خبر به دخت/

غلامرضا بابایی با تاکید بر افزایش تعاملات میان آموزش و پرورش و صدا و سیما برای بهبود فرهنگ ازدواج، اظهار داشت: افزایش تعاملات و همکاری‌ها میان آموزش و پرورش و صدا و سیما برای ترویج فرهنگ ازدواج در جامعه می‌تواند از رشد سن ازدواج در کشور جلوگیری به عمل آورد.

این پژوهشگر در ادامه تصریح کرد: رواج هنجارها در خصوص ازدواج جوانان در کشور باید از طریق پیش بینی برنامه‌های هدفمند و ساماندهی آن ها در آموزش و پرورش و صدا و سیما شکل گیرد.

وی بیان داشت: باتوجه به اینکه رویکرد و نگرش دانش‌آموزان و دانشجویان نسل جدید نسبت به گذشته با تغییر و تحولات شگرفی روبرو شده است،‌از این رو لازم است که تعارض میان اهداف و برنامه‌های  ین دو نهاد( آموزش و پرورش و صدا و سیما) مرتفع شود.

به گفته بابایی،‌همسویی راهبردها و برنامه‌های دو نهاد مزبور تاثیر قابل ملاحظه‌ای را در بهبود فرهنگ ازدواج میان جوانان نسل جدید می گذارد.

وی در ادامه با اشاره به تلاش کشورهای غربی برای رواج زندگی فردی،‌ اظهار داشت: فیلم ها و سریال های ماهواره‌ای تا حد فراوانی در اشاعه‌ی فرهنگ زندگی فردی موثر بوده اند.

وی با اعلام اینکه فیلم‌ها و سریال‌های شبکه‌های ماهواره‌ای سازماندهی شده هستند، ‌اضافه کرد: به رغم اهمیت و ضرورت پیش بینی راهبردهای موثر از سوی صدا و سیمای ایران برای خنثی کردن اهداف شوم شبکه‌های ماهواره‌ای،‌متاسفانه این سازمان، نتوانسته آن‌طور که باید در این خصوص موفق عمل کند.

به گفته این جامعه شناس،‌ فیلم ها و سریال های ایرانی فقط مسائل و مشکلات را مطرح می کنند و  در ارائه راهکار برای مرتفع کردن چالش های پیش روی جوانان و خانواده‌ها بسیار ضعیف عمل کرده اند.

بابایی تغییر ساختارها و هنجارهای اقتصادی-فرهنگی را از دیگر علل تغییر فرهنگ ازدواج در کشور عنوان کرد و بیان داشت: متاسفانه هم‌اکنون فرمولی مناسب برای ازدواج جوانان وجود ندارد.

این پژوهشگر و جامعه شناس،افزایش فشارهای سیاسی حاکم بر مسائل اقتصادی،‌ کمبود فرصت های شغلی و تغییر رویکرد جوانان برای انتخاب شغل را از دیگر علل تغییر ساختار ازدواج و رشد سن در این شاخص برشمرد.

منبع:فارس/ انتهای متن/

درج نظر