خواص آجیل

آجیل منبع سرشاری از پروتئین، آهن، روی، كلسیم، پتاسیم و حاوی دیگر مواد معدنی و ویتامین‌های آنتی‌اكسیدان است. انواع آجیل ها میان وعده مناسبی برای همه به خصوص جوانان است.برای خرید بیشتر ما به ظاهر آجیل و زیبایی آن توجه داریم. در صورتی که آجیل خام سالم تر و مفیدتر از آجیل های بو داده هستند.

3

سرویس تغذیه به دخت/

هر چند مغزهای تخمه و پسته و بادام و فندق و…چرب هستند اما چربی انهااز نوع اشباع‌نشده است كه كلسترول خون را پایین می‌آورد و خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را كم می‌كند. اغلب مغزهای موجود در آجیل شامل 90 درصد اسیدهای چرب اشباع‌نشده هستند.

انواع آجیل ها حاوی آنتی‌اكسیدان‌هایی هستند كه باعث كاهش خطر ابتلا به سرطان می‌شود. این آنتی‌اكسیدان‌ها از اكسید‌شدن و تخریب سلول‌ها و بروز بیماری‌هایی مانند دیابت هم جلوگیری می‌كنند. البته دیابتی‌ها برای مصرف آجیل باید میزان تقریبی انرژی و كربوهیدرات آجیل مصرفی روزانه‌ خود را محاسبه كنند و آن را از كل كالری و كربوهیدرات دریافتی روزانه‌شان كم كنند.

از نظر ارزش تغذیه‌ای، یك نعلبكی آجیل تقریبا 600 كالری انرژی غذایی دارد؛ یعنی معادل 2 بشقاب برنج! و به همین دلیل توصیه می‌شود مصرف آجیل و مغز‌ها به عنوان میان‌وعده و در حد متعادل مصرف شود؛وجود چربی‌های متراكم در انواع آجیل در افزایش وزن و بروز چاقی موثر است. ضمن این‌كه آجیل،‌ سلامت دندان‌ها را هم به خطر می‌اندازد و بعضی از محتویات آجیل، مانند بادام زمینی، برای بعضی افراد به شكل آلرژی عمل می‌كند و حساسیت‌زا هستند.

آجیل اگر به اندازه و به عنوان منبع تامین‌كننده بخشی از انرژی غذایی روزانه‌مان مصرف شود، ضرر كه ندارد هیچ، مفید هم هست. اما بیماران مبتلا به فشارخون بالا باید حسابی مواظب باشند چون تحقیقات نشان داده مصرف آجیل‌های شور می‌تواند در افراد مبتلا به فشار خون بالا، منجر به شوك ناگهانی و ایست قلبی شود.

درپایان بد نیست بدانید چگونه پسته را خندان می کنند.اول، آنها را می‌ریزند در ظرف‌ آبگرم تا پسته‌ها حسابی باد كنند و بعد بلافاصله می‌ریزندداخل ظرف آب سرد تا به قول خودشان، پوست پسته بتركد. اما این شوك حرارتی (اختلاف دمای ناگهانی)، روی كیفیت پسته تاثیر منفی می‌گذارد و علاوه بر آن، موجب نم كشیدن پسته می‌شود. پسته‌های لب‌خندان هم ارزش غذایی‌شان پایین‌تر است، هم زودتر فاسد می‌شوند. حتی تخمه‌های لب‌خندان هم انتخاب مناسبی نیستند؛ چون مغز تخمه وقتی در مجاورت هوا قرار می‌گیرد، علاوه بر طعم، كیفیتش را هم از دست می‌دهد و زودتر از انواع دربسته فاسد می‌شود.

/انتهای متن/

نمایش نظرات (3)