حاملگی سالم

خیلی از مادران جوان می خواهند بدانند چگونه می توانند دوران حاملگی سالم و بی خطری داشته باشند؟

4

سرویس سلامت به دخت/

در مرحله اول کنترل سلامتی مادر و جنین در دوران حاملگی یک امر ضروری است .

شاید در چند دهه قبل ،مادر در ابتدای حاملگی به پزشک را با مراجعه می کردو اگر بیماری و ناراحتی نداشت ؛ بعد از 9 ماه برای زایمان به ملاقات پزشک می رفت .

اما اکنون پزشکان توصیه می کنند که زن حامله، در فواصل معین معاینه شود و اگر ناراحتی داشته باشد به موقع درمان شود و از عوارض آن پیشگیری شود . قبل از حامله شدن نیز توصیه می شود که با پزشک خود مشاوره داشته باشند .

پدر و مادر آینده خوب است که در مورد سلامتی مادر و جنین اطلاعات لازم را کسب کنند و سوالات مختلف خود را از پزشک بپرسند .

(از تغذیه مناسب گرفته تا ورزش و حرکات مفید ، علائم هشدار دهنده در دوران حاملگی نکات مربوط به زایمان و مراقبت های بعد از زایمان )

بهتر است، در 6 ماه اول مادر ماهی یک بار به پزشک یا مراقب بهداشتی خود مراجعه و تحت معاینه قرار گیرد .

ماه هفتم و هشتم هر دو هفته یکبار و دو ماه آخر هفته ای یک بار مراجعه نماید .

اگر سن مادر 35 یا بیشتر باشد و یا به دیابت ، فشار خون بالا و مشکلات بهداشتی دیگر مبتلا باشد ، لازم است در فواصل کوتاه معاینه شود .

برحسب شرایط مادر و یا پدر ممکن است پزشک توصیه نماید آزمایشاتی از قبیل “کت سروسی”” سندرم داون” و یا آزمایش تشخیص کم خونی تالاسمی ( که در ایران شایع است ) در دوران حاملگی انجام شود.

بعد از زایمان، خوب است مادران بدانند؛ مادرانی که به فرزندشان شیر می دهند ، علاوه بر آن که خطر چاقی را در بدن خود کاهش می دهند  احتمال وقوع بیماری قلبی عروقی را کم می کنند . پزشکان لازم است به مادران در مورد منافع شیر دادن توضیح کافی بدهند . شاید اگاهی مادران از منافع شیر دادن ، از جمله کاهش خطر بیماری قلبی عروقی بتواند آنها را به شیر دادن ، پیش از پیش ، تشویق نموده و در پیشگیری از این بیماری نیز قدم خوبی برداشته شود .

دکتر شریفه جعفری/ انتهای متن/

نمایش نظرات (4)