صدور لباس سنتی سیستان ‌و بلوچستان به کشورهای حوزه خلیج فارس

به دلیل شباهت فرهنگی با حوزه مکران (بلوچستان جنوبی)، لباس سنتی سیستان‌ و بلوچستان به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.

1

سرویس خبر به دخت/

به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  سیستان و بلوچستان، پوشاک یکی از مشخصه‌های بارز و محسوس فرهنگی هر منطقه و عامل تأثیرگذار در شناخت هنرهای سنتی ادوار گذشته هر تمدنی است و  ایران به یقین ماندگاری هنرهای سنتی و صنایع دستی خود در این زمینه را مدیون زنان و مردان سختکوشی است که همواره هنر و فرهنگ خود را بر تولیدات بیگانه ترجیح داده‌ و از خلق آثار زیبای صنایع دستی دست نکشیده‌اند.

شهرستان نیکشهر یکی از عمده‌ترین مراکز تولید لباس محلی در استان سیستان و بلوچستان است که سالانه به طور میانگین، 400 دست لباس بلوچی (زنانه و بچه‌گانه) به کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله بحرین، قطر و عمان (مسقط)صادر می‌کند زیرا بسیاری از ساکنان این کشورها به دلیل شباهت فرهنگی با حوزه مکران (بلوچستان جنوبی) بیشترین متقاضی این نوع پوشاک هستند.

به عنوان مثال میزان صادرات لباس بلوچی نیکشهر در 2 ماه مهر و آبان، 50 دست (پیراهن، شلوار و روسری) به ارزش 300 میلیون ریال بوده است.

صنعتگران و هنرمندان این حوزه که در کارگاه‌های خانگی و عمدتا‍ً از طریق قبول سفارشات به تولید می‌پردازند، بیشتر در بخش‌های لاشار، مرکزی و قصرقند می‌باشند.

امروزه رودوزی‌های سنتی بلوچی در تزیین بسیاری از لباس‌ها نظیر مانتو، شال و انواع لباس نیز بکار برده می‌شود.

منبع : فارس/ انتهای متن/

نمایش نظرات (1)