نگاهی دیگر به یک مسأله مهم

جایگاه زن و مسأله حجاب از دیدگاه حضرت امام خمینی (ره) از جمله مسائلی است که در مصاحبه اخیر حجت الاسلام مهدی مهریزی با پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران مطرح شده است. حجت الاسلام مهدی مهریزی سابقه زیادی در علوم اسلامی، برگزاری کنگره‌های علمی و نیز فعالیت‌های اجرایی دارد. از جمله مدیریت مؤسسه تنظیم و نشر آثار در قم و مسئولیت مؤسسه دارالحدیث.

2

سرویس اجتماعی به دخت/

• از چیزهاى دیگری که به نظرم در حوزه اندیشه دینى مهم بود و امام مطرح کرد، بحث زن و جایگاه زن است. یکى از چیزهایى که امام در عمل و در رفتار و تا حد زیادى در فکر و اندیشه به آن پرداخت، مسئله حضور زن‏‌ها، شخصیت زن‌‏ها و جایگاهى که زن‏‌ها در نظام دینى، در دولت اسلامى دارند و در عمل هم در بستگان‌شان خانواده‌‏شان، پیدا بوده است. خانواده تحصیل کرده، زن‌هاى دانشگاهى، زن‏‌هاى تحصیل کرده، زن‏‌هاى اهل فعالیت اجتماعى، ارتباطِ با همان حدود شرعى اما در حوزه زندگى اجتماعى، اینها هم به نظر بنده خیلى مهم است و بابى را باز کرد تا در فقه شیعه مسئله زن مطرح شود، در اندیشه دینى در حوزه مکتب اهل بیت‌(ع)‌، جایگاه زن‏‌ها مطرح شود، خیلى کارها صورت گرفت، منشأ آن‌ها نیز همان نگاه امام بود.

• اصل حجاب یک واجب و از واجبات ضرورى دین است، دوم اینکه مقدار حجاب یک بحث اجتهادى است، دیدگاه‌‏ها و اختلاف نظرهایی وجود دارد ، پس مقدار حجاب مثل اصل حجاب جزو ضروریات نیست، لذا یک دیدگاه داریم که زن باید دست و صورتش را بپوشاند، یک عده می‌‏گویند: نپوشاند، یک عده می‌‏گویند: کفّین، یکى می‌‏گوید قدمین، یک عده مثلاً حتى می‌‏گویند تا ساقین، نمی‌‏دانم، راجع به آرایش، پس مقدار جزو ضروریات نیست. یک بحث اجتهادى است، دیدگاه‌‏هاى مختلفى در آن وجود دارد، به نظر من در این زمینه جاى اجتهاد جدی‌‏تر وجود دارد و متأسفانه صورت نگرفته است. نکته سوم اینکه آیا این امر که یک امر ضرورى دین است، تکلیف فردى است یا اجتماعى، یا حکومت شخصى است، شخصى به این معنى که ما دلیلى از ناحیه دین نمی‌‏توانیم واقعاً مسلم اقامه بکنیم که حکومت مجاز است، اجبار کند، مقدارى که خواندم، ندیده‏‌ام؛ در زمان پیامبر، در زمان ائمه علیهم‌‏السلام، در سیره پیشوایان هم چنین چیزى را نمی‌‏بینیم. مجموعه‏‌اى را به نام «نواندیشى حجاب»، دفتر تبلیغات چاپ کرد مجموعه مقالات است، دو سه تا مقاله خیلى جدى در این باره که در واقع ما دلیلى نداریم که حکومت حق مداخله و اجبار دارد چاپ شد. نویسنده یکی از مقاله‌ها پسر آقاى مفتح است، مقاله خیلى خوبى است، یک نفر دیگر هم نوشته است، البته دو تا مقاله هم بر خلاف‏ آن است، ولى من خودم چون ادله‌‏هایش را دیدم‌، دلیل محکمى برای دخالت حکومت ارائه نمی‌‏دهد، بلکه به یک سرى عموماتى استناد می‌‏کنند که از آن عمومات چنین چیزى استفاده نمی‌‏شود.

 /انتهای متن/

نمایش نظرات (2)