استرس در خانه باعث مشکلات مغزی در دختران می‌شود.

محققان در تحقیقات خود دریافتند که مواجهه زودهنگام با استرس در محیط خانه روی مغز دختران تاثیر می گذارد.

0

سرویس خبر به دخت/

تحقیقات اخیر حاکی است: دخترانی که در خانواده هایی متولد شده‌اند که استرس بالایی به آن ها وارد می‌شود بیش از سایرین در نوجوانی دچار اضطراب و به هم ریختگی عملکرد مغز می‌شوند.

محققان متوجه شدند: میزان هورمون استرس (کورتیزول) در نوزادان دختری که از مادران پراسترس متولد شده‌اند بیش از سایر دختران است و مغز این دختران به دلیل میزان بالای کورتیزول نمی‌تواند به طور خیلی موثری بین قسمت های مختلف خود که در تنظیم عاطفه نقش دارد ایجاد ارتباط کند.

این محققان در گزارش خود که نتایج آن در مقاله روز چهارم نوامبر در مجله Nature Neuroscience به چاپ رسید اعلام کردند که به نظر می‌رسد استرس مادر روی پسرها تاثیری ندارد.

محققان برای تحقیقات خود اطلاعات تقریباً 600 کودک و خانواده آن ها را که در تحقیقات شرکت کرده بودند در سال 1990 تا 1991 بررسی کردند. برخی از این کودکان (که اکنون 21 و 22 ساله هستند) همچنان به طور فعال در این تحقیقات شرکت دارند.

یافته‌های اخیر بر اساس اسکن MRI مغز 57 شرکت کننده – 28 دختر و 29 نفر پسر- انجام شد.

کوری بورقی، عضو دانشگاه ویسکانسین در یک گزارش خبری گفت: هدف از انجام این تحقیقات بررسی میزان تاثیر مواجهه زودهنگام با استرس بر رشد مغزی کودکان بود؛ استرسی که می‌تواند به اضطراب و افسردگی در کودکان منجر شود.

بورقی افزود: این دختران در سنین پیش از دبستان کورتیزول بالا داشتند و در زمینه عاطفی هم کمتر رشد مغزی نشان می‌دادند. این کودکان احتمالاً در بزرگسالی با علائم اضطراب رو به رو خواهند بود.

اگر چه که این تحقیقات یک رابطه بین تولد در خانواده پر استرس و ایجاد اضطراب در دوران نوجوانی را نشان می‌دهد اما یک رابطه علت و معلولی را اثبات نمی‌کند.

منبع:فارس/انتهای متن/

درج نظر