اگر فعالیت جنسی طبیعی باشد

حتما زیاد شنیده‏اید که یکی از شایع ترین علل طلاق، اختلال در روابط جنسی و نارضایتی یک یا هر دو طرف از این رابطه است.این نارضایتی توسط چه کسی ابراز می شود؟ زن یا مرد؟ آیا زن هم ممکن است که ناراضی باشد؟

21

سرویس سلامت به دخت/

در بسیاری از مواقع، نارضایتی همسران از رابطه جنسی در زیر نقاب عدم توافق و بهانه جویی و شکایت های دیگر خود را مخفی می کند. زیرا در فرهنگ ما (علی رغم اهمیتی که رابطه جنسی برای هر دو طرف دارد) صحبت کردن از این رابطه یک تابو محسوب می شود. قبل از ازدواج پرده دری و بعد از ازدواج، ابراز نارضابتی ( برای اصلاح، آموزش و یا درمان)، بی وفایی و از نظر بعضی بی تقوایی به حساب می آید.

برای داشتن یک خانواده خوشبخت و روابط بین فردی موفق، آگاهی از روابط جنسی، در حد مناسب و مورد نیاز، یک ضرورت به حساب می آید.

واقعیت این است که با پرده پوشی، صورت مسئله پاک نمی شود. بلکه در جای دیگر خودنمایی می کند و موجب بالا گرفتن اختلاف ببن زن و شوهر می شود. گاهی هم (که مواردش در خانم ها کم نیست) یکی از طرفین می سوزد و می سازد.

نوشتن مقالاتی از این دست، برای کمک به کسانی است که از این مسائل لطمه می خورند و رنج می برند.

والا این سوال هم چنان در ذهن نویسنده بی جواب است که آیا باید در زوج جوانی که در این عصر، بعد از دو سال عروسی هنوز مثل خواهر و برادر زندگی می کنند و شکوه و شکایتی ندارند، و یا زن و شوهری که بعد از 17 سال عروسی به علت نداشتن بچه به پزشک مراجعه می کنند و در معاینه معلوم می شود که خانم هنوز باکره هست، اما زن و شوهر هیچ شکایتی ندارند، دغدغه دانستن و خواستن بیشتر را ایجاد کرد؟ و آرامش و رضایت آنها را بر هم زد یا نه ؟

فعالیت جنسی مردان

برای این که یک مرد بتواند رابطه جنسی سالم و کاملی را داشته باشد، سه دسته عوامل باید قعالیت لازم را داشته باشند.

جسم سالم با ترشحات هورمونی مناسب از مغز و غدد مربوطه

  منظور از جسم سالم در این مقوله، برخورداری از سلامت ژنتیکی و هورمونی است که نتیجه آن، سلامت جسم در حد متعارف است. برای این که جسم مرد و یا زن از نظر جنسی سالم باشد، لازم است هورمون های مختلف از جمله جنسی به مقدار لازم ترشح شوند. به عنوان مثال، مردانی که دچار اختلال در هورمون های ترشحی هیپوفیز، تیرویید، غدد فوق کلیه و یا غدد جنسی می شوند، دچار کاهش تمایلات جنسی و ناتوانی می شوند.

اگر این اختلالات قبل از بلوغ ایجاد شوند (به علت نقص ژنتیکی و یا بیماری اکتسابی) ممکن است در رشد بدن و بلوغ جنسی عوارض ماندگار به وجود بیاورند.

 دستگاه تناسلی سالم

بدیهی است اگر در این قسمت بدن اختلالی به وجود بیاید؛ در عملکرد جنسی هم اختلال به وجود می آید.

ممکن است قبل از بلوغ بیماری هایی در رشد این دستگاه وقفه و اشکال ایجاد کنند و یا بعد از بلوغ که بدن کاملا رشد کرده و ساختمان طبیعی پیدا کرده است؛ در اثر بعضی بیماری ها، عملکرد جنسی قسمتی از این دستگاه دچار نقص شود.

در یک بدن سالم، سیستم ورود خون (شریانی)، خروج خون (وریدی) و اعصاب عضو تناسلی باید عملکرد درست و هماهنگ داشته باشند. اختلال هر کدام از این سه، مشکلاتی را به وجود می آورد.

 وجود میل جنسی یا لیبیدو

میل جنسی تابع دو عامل جسمی و روانی است.

میل جنسی در یک جسم سالم، بالغ، دارای مقدار مناسب هورمون های مختلف از جمله هورمون های ترشح شده از مغز و غدد جنسی وجود دارد.

عوامل جسمی زیادی بر این فعالیت حیاتی تاثیرگذارند. از بیماری های معمولی مثل تب گرفته تا بیماری های جدی تر مثل اختلالات هورمونی در میل جنسی تاثیر منفی می گذارند.

ممکن است شخص سالم باشد و به طور موقت دچار بیماری و تبعات آن شده باشد و یا ممکن است بیماری جسمی او دائمی و در نتیجه، ناتوانی جنسی او همیشگی باشد.

عوامل روانی هم نقش مهم خود را دارند مثل خستگی زیاد (مثل مردانی که سه شیفت کار می کنند)، استرس و یا اضطراب زیاد ناشی از روابط داخل خانواده و یا فعالیت های اجتماعی و امثال آن، افسردگی و سایر موارد.

در شرایط روانی و روحی عادی، میل جنسی مردان باید به مقدار متعادل وجود داشته باشد. اما مردانی هم  هستند که در حالت عادی و بدون گرفتاری یا بیماری خاص، میل جنسی خیلی کمی دارند. این افراد باید بررسی شوند و علت کاهش لیبیدو در آنان مشخص شود.

اختلال در توانایی جنسی

به طور کلی در بیش از 50/0 مواردی که مردان تحت بررسی قرار  می گیرند اختلال عضوی یافت می شود.

در 30/0 موارد اختلال در عملکرد وجود دارد؛ اما از نظر عضوی مشکلی پیدا نمی شود. این موارد تحت عنوان روحی روانی دسته بندی می شوند. محققین معتقدند که اختلالی در مغز و یا بخش های دیگر بدن چنین مشکلی را به وجود می آورد.

در کمتر از  20/0 موارد هیچ زمینه ای پیدا نمی شود.

انزال زودرس و اختلال نعوظ از شایع ترین موارد هستند.

انزال زودرس

همان طور که از نامش   پیداست، انزال زودرس به معنی خروج زودتر از موقع منی (قبل از رابطه کامل) است.

محققین تعاریف مختلفی از زمان مورد نظر داده اند. اما آن چه مسلم است در انزال زوررس، در اولین دقایق رابطه انزال رخ می دهد؛ به طوری که رابطه کامل  امکان پذیر نمی شود. در این جا مرد رضایت نسبی به دست می آورد، اما همسرش ناراضی خواهد بود. مرد، چون نتوانسته عمل کاملی انجام دهد، دچار استرس می شود. چون این ناراحتی در بسیاری از موارد زمینه روحی روانی دارد؛ استرس و احساس ناتوانی در مرد، موجب تشدید ناراحتی وی خواهد شد.

اختلال نعوظ

ساختمان آلت تناسلی در مرد، دارای تشکیلات عروقی مخصوصی است که هنگام تحریک و نزدیکی، مملو از خون می شود. در نتیجه، حجم این عضو تعییر می یابد. این تغییر حجم، قوام و طرز قرار گرقتن را نعوظ می نامند.

از علل شایع اختلال نعوظ می توان موارد زیر را نام برد:

اختلال در سیستم شریانی به دنبال ابتلا به دیابت و یا بیماری های قلبی عروقی

اختلال در سیستم عصبی مثل ام اس، آسیب نخاعی و یا لگنی به دنبال تصادف و یا عمل جراحی

اختلال در سیستم وریدی

مردانی هم هستند که بدون ابتلا به بیماری واضحی، دچار این اختلال هستند که باید با بررسی بیشتر علت را مشخص و درمان نمود.

آیا  ناتوانی درمان می شود؟

شرط موفقیت در درمان این است که اولا زوجی که تصور می کنند مشکلی دارند زود مراجعه کنند. چه بسا مردانی که خود را سالم می دانند اما همسرانشان شاکی هستند و بالعکس.

مراجعه به موقع و در اولین فرصت به پزشک این فرصت را می دهد که تشخیص درست بدهد و قبل از آن که پیش داوری ها و رفتارهای نادرست، روابط بین زن و شوهر را تخریب نماید، به اصلاح و درمان این اختلال بپردازد.

نکته مهم دیگر این است که باید زن و شوهر با هم بررسی شوند تا اولا مشکل به خوبی ریشه یابی شود و در ثانی برای درمان این اختلالات بخصوص انزال زودرس در مرد و یا سردمزاجی در زن همکاری دو جانبه زن و شوهر ضروری است و بدون همراهی یکی دیگری درمان نخواهد شد و یا درمان به سختی امکان پذیر خواهد شد.

مراجعه و درمان به موقع می تواند یک خانواده را نجات دهد.

دکتر شریفه جعفری/انتهای متن/

نمایش نظرات (21)