نمایندگان مجلس، دغدغه ای برای تسهیل ازدواج ندارند!

عضو شورای فرهنگی، اجتماعی زنان و خانواده ، گفت: متأسفانه نمایندگان مجلس دغدغه‌ای برای تسهیل ازدواج جوانان ندارند و به فکر افزایش حداقل سن ازدواج هستند که نتیجه آن کنترل جمعیت و کاهش آن خواهد بود.

0

کبری خزعلی عضو شورای فرهنگی، اجتماعی زنان و خانواده در نشست هیأت اندیشه‌ورز سازمان بسیج حقوقدانان با بیان اینکه یکی از تأکیدات مجموعه اسناد 2030 نفی خشونت علیه کودکان است اظهار کرد: راهکار این سند بین‌المللی در این رابطه بالا بردن سن ازدواج است در حالی که در کشورهایی همچون انگلیس، آمریکا و فرانسه هم حداقل  یکسانی برای سن ازدواج وجود ندارد .

وی افزود: سالانه 13 هزار ازدواج اجباری در آمریکا به وقوع می‌پیوندد و 680 هزار مورد از بارداری‌های کودکان و دختران نوجوان مربوط به کشورهای توسعه‌یافته است. 

عضو شورای فرهنگی، اجتماعی زنان و خانواده  اضافه کرد: طرفداران افزایش حداقل سن ازدواج به دنبال ازدواج کمتر و فساد بیشتر هستند تا با این روش هدف نهایی خود یعنی کنترل جمعیت را پیگیری کنند. 

خزعلی خاطرنشان کرد: طرفداران افزایش حداقل سن ازدواج در دختران معتقد هستند که باید بگذاریم کودک انتخاب آزادانه کند اما انتخاب آزادانه کودک را عملاً در فساد محدود می‌کنند و حق انتخاب ازدواج را از بین می‌گیرند. 

وی با بیان اینکه در ازدواج بهنگام سن دقیقی برای ازدواج مطرح نمی‌شود، گفت: بررسی آمار نشان می‌دهد در ازدواج‌های زیر 18 سال طلاق کمتر و مرگ و میر هنگام زایمان نیز پایین است. در حالی که برخی در کشور اقدام به آمارسازی و بیان آمارهای شائبه‌دار می‌کنند. 

رئیس سابق شورای فرهنگی و اجتماعی زنان تصریح کرد: برخی از افراد در حمایت از کاهش حداقل سن ازدواج مسأله مشکل دختران دانش‌آموز ازدواج کرده برای رفتن به مدرسه را مطرح می‌کنند در حالی که در این مسأله باید رویه آموزش و پرورش برای ادامه تحصیل دختران بعد از ازدواج تغییر کند. 

خزعلی ادامه داد: برخی از موافقان افزایش حداقل سن ازدواج به فاصله سنی زیاد بین دختران زیر 18 سال و همسرانشان اشاره می‌کنند در حالی که بر اساس آمار متقن در اکثر موارد در بسیاری از این ازدواج‌ها فاصله سنی مناسب است و در موارد بسیار انگشت‌شمار پیش می‌آید که دختری از یک خانواده فقیر یا دارای پدر معتاد مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد و با مردی با فاصله سنی زیاد در واقع فروخته می‌شود که لازم است با این موارد معدود برخورد شود.

وی تصریح کرد: سن باروری جهانی 15 تا 44 سال است در حالی که در کشور ما با هدف کنترل جمعیت 18 تا 35 سال تبلیغ می‌شود اما عملاً سن باروری محدود به 20 تا 30 سال است و نتیجه آن کنترل جمعیت کشور خواهد بود و به نظر می‌رسد نتیجه از طرح افزایش حداقل سن ازدواج نیز عملاً به کنترل جمعیت کشور منتج شود. 

عضو شورای فرهنگی، اجتماعی زنان و خانواده  بیان کرد: متأسفانه کسی به فکر 19 میلیون جوان مجرد برای تسهیل ازدواج نیست و ظاهراً نمایندگان تنها دغدغه افزایش حداقل سن ازدواج دختران را دارند.

علی رسولی / انتهای متن/

درج نظر