رسانه های برای زنان چه کرده اند؟

رئیس بسیج جامعه زنان با اشاره به اینکه بیش از ۲۰۰ قانون حمایتی در حوزه زنان و خانواده پس از پیروی انقلاب اسلامی تصویب شده است، گفت: اما این موفقیت‌ها در سایه جنگ رسانه‌ای دشمن دیده نمی‌شود.

3

نشست رسانه‌ای بررسی نقش رسانه‌ها در تبیین جایگاه زن در انقلاب اسلامی ایران در خبرگزاری فارس برگزار شد.

مینو اصلانی رئیس بسیج جامعه زنان در این نشست به لزوم راه‌اندازی یک جبهه رسانه‌ای در جهت برجسته‌سازی موضوعات حوزه زن و خانواده اشاره کرد و گفت: در حوزه زنان و خانواده پس از انقلاب اسلامی، دستاوردهایی کسب کردیم که در مقایسه با پیش از انقلاب وضعیت ما را بسیار متفاوت کرده است. 

وی ادامه داد: پس از انقلاب اسلامی بیش از ۲۰۰ قانون حمایتی در حوزه زنان و خانواده تصویب شده و اسنادی نیز در این چهار دهه مرتبط با حوزه زن نگاشته شده است مثل سند ملی خانواده و سند ملی جمعیت.

رئیس بسیج جامع زنان، تشکیل ستاد ملی خانواده را نیز از دستاوردهای بزرگ جمهوری اسلامی دانست و گفت: با وجود این دستاوردهای عظیم،  دشمنان  با کمک جنگ رسانه‌ای مسائل منفی این حوزه را بزرگ جلوه داده شود و ناامیدی را به جامعه زنان تزریق می‌کنند.

وی با اشاره به نزدیک شدن به جشن چهل سالگی پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت:‌ یک روز از دهه بزرگداشت فجر به نام زن و خانواده در تقویم پیش‌بینی شده، افزون بر این، میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) را در پیش رو داریم که می‌توانیم در این فرصت به معرفی جایگاه و نقش مادران و همسری زنان بپردازیم.

اصلانی گفت: رسانه‌ها باید با بیان هنرمندانه و عمق‌بخشی به دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران، وضعیت شایسته زن مسلمان ایرانی را به خوبی معرفی کنند. 

لیلا استیری فعال حوزه زنان نیز در ادامه با بیان اینکه جریان‌سازی و جریان‌شناسی دو رکن مهم در رسانه به حساب می‌آید، گفت: در سالهای اخیر شاهد سکوت رسانه‌ها انقلابی در زمینه جریان‌سازی در حوزه زنان بوده‌ایم و لازم است دوباره این جریان‌سازی و جریان‌شناسی با کمک رسانه‌ها شکل بگیرد تا با یک رویه وحدت‌آمیز به سمت اهداف شایسته انقلاب اسلامی پیش برویم.

وی تاکید کرد: این مهم تنها با تعامل و همکاری میان دستگاه‌های فعال در حوزه زنان و رسانه‌ها این اتفاق خواهد افتاد.

استیری به آسیب‌شناسی رفتار برخی جریانات فعال در حوزه زنان  پرداخت و گفت: فعالیت‌های برخی جریانات حوزه زنان، رگه‌های فمنیستی دارد که برای تبیین آن نیازمند حضور کارشناسانی در تعامل با رسانه‌ها هستیم. 

این فعال حوزه زنان به طرح لایحه منع خشونت علیه زنان اشاره کرد و گفت: طرح این لایحه می‌تواند مثال خوبی از حضور نگاه‌های فمنیستی در جریانات فعال حوزه زنان باشد که با کمک گرفتن از فضای مجازی و جریان‌سازی در حال القای مفاهیم فمنیستی به جامعه هستند، این مسئله در طرح موضوع ازدواج در سنین پایین نیز رخ داده است.

استیری تأکید کرد: باید از به حاشیه رفتن چالش‌های جدی حوزه زنان در کشور جلوگیری کرده و نگاه‌های سیاسی به این حوزه را افشا کنیم. 

وی با اشاره به اینکه اسناد بسیاری در حوزه زن و خانواده در طول چهل ساله انقلاب نگاشته شده است، گفت: اما چون این اسناد به خوبی معرفی نشده‌اند، عده‌ای تصور می‌کنند در حوزه زنان هیچ کاری صورت نگرفته است

استیری اظهار داشت: برخلاف سیاست‌های کشور در حوزه زنان که در اسناد بالادستی هم هویدا است؛ زن در نگاه جمهوری اسلامی در چارچوب خانواده تعریف می‌شود اما تلاش‌های برخی گروه‌ها باعث شده که مسائل زنان خارج از چارچوب خانواده دیده شده و برای آن برنامه‌ریزی شود که این مسئله آسیب زیادی به جامعه زنان وارد خواهد کرد. 

این فعال حوزه زنان با تأکید بر اینکه اسناد نگارش شده در حوزه زنان و خانواده می‌تواند زن مسلمان ایرانی به سمت ارتقای جایگاه پیش ببرد، گفت: وقتی صحبت از اشتغال زنان و عدالت جنسیتی می‌شود، باید به شاخص‌های آن توجه کنیم، عمدتاً این شاخص‌ها بومی، اسلامی و ایرانی نیستند و براساس استانداردهای بین‌المللی نوشته شده‌اند. 

وی افزود:‌ ما مخالف بسته‌های دیکته شده بین‌المللی هستیم چرا که در طول این چهل سال تلاش شده با تولید اسناد بومی تعریف مناسبی از زن مطابق با فرهنگ بومی، ایرانی و اسلامی ارائه کنیم. 

مینو اصلانی با تأکید بر اینکه رسانه‌ها باید در خصوص شاخص‌های مطرح شده در لایحه عدالت جنسیتی حساس باشند، اظهار داشت:‌این شاخص‌ها از سوی معاونت زنان ریاست‌جمهوری به شورای فرهنگی اجتماعی زنان ارجاع داده شده و چندین هفته است که درباره آن بحث می‌شود و به نظر می‌رسد این لایحه با زمینه‌های فکری و فرهنگی ما فاصله زیادی دارد. 

لیلا استیری نیز به وجود دو رویکرد خانواده محور و اشتغال‌محور در حوزه زنان در کشور اشاره کرد و گفت:‌ در حال حاضر رویکرد اشتغال‌محوری پررنگ شده و موافقان آن نگاه فردگرانه‌ و غربی به زن دارند.

وی افزود: این مسئله در مطرح شدن بحث شکاف جنسیتی به خوبی قابل لمس است، چرا که شاخص‌های درنظر گرفته شده برای تعریف شکاف جنسیتی، آموزش، بهداشت و اشتغال درنظر گرفته شده که این شاخص‌ها بین‌المللی بوده و با تمرکز بر روی مفهوم اشتغال زنان، برخی به دنبال افزایش پست‌ها و تعریف‌ زن کارآفرین خارج از چارچوب خانواده هستند. 

منبع: فارس /انتهای متن/