تغییر در سن قانونی ازدواج مطلوب نیست

مرضیه وحید دستجردی :

به همت جبهه متحد زنان اصول گرا و کارآمد تشست تخصصی “چرا خانواده، چرا ازدواج” در روز ملی خانواده برگزار شد. در این نشست که با حضور گروهی از زنان نخبه و فرهیخته و با سخنرانی تنی چند از کارشناسان و مسئولین برگزار شد بر اهمیت خانواده و مشکلات و آسیب های این حوزه از جمله موضوع تاخیر در ازدواج، تغییرات سن قانونی ازدواج و کالرکردهای ازدواج تاکید شد.

0

در گرامیداشت روز ملی خانواده(روز نزول هل اتی ) جبهه زنان متحد زنان اضول گرا و کارآمد در نشستی تخصصی به طرح مباحثی در اطراف ازدواج و خانواده پرداخت.


اشکال در نظام آموزشی است

در ابتدای نشست دکتر محمد جعفر غفرانی استاد قرآن پزوه در مورد دلایل و فضایل ازدواج از دیدگاه قرآن سخن گفت. وی در سخنانش اشاره کرد:

برای ازدواج در قرآن 40 دلیل آمده است. از جمله این که  آدم در بهشت اول همراه با حوا بود اگر چه تحقق زوجیت شان در زمین پس از هبوط اتفاق افتاد. در عالم آخرت هم افراد بطور زوجی مورد سوال قرار می گیرند و وارد جهنم و هم بهشت می شوند. اصلا از دید قرآن زوجیت مایه آرامش بشر است. ضمن این که طبق حدیث نبوی ازدواج سنت نبی اکرم(ص) است .

وی در بخشی از سخنانش مشکل ناپایداری ازدواج را در جامعه ما حاصل نبود جاذبه میان زوجین دانست و این را معلول اشکال در نظام آموزشی و  نبود آموزش های لازم برای آماده کردن دختران و پسران برای ازدواج عنوان کرد.


چرا تاخیر در ازدواج؟

سخنران دیگر نشست بتول محتشمی فعال امور زنان و عضو سابق شورای فرهنگی اجتماعی زنان بود که در سخنانش به علل تاخیر در ازدواج در جامعه کنونی اشاره کرد و از جمله عوامل مهم این تاخیر را مشکلات اقتصادی و هم تغییر سبک زندگی دانست که در روند وقوع ازدواج مشکلاتی را پدید آورده است.


کارکرد تربیتی و نظارتی خانواده چه شده است؟

در ادامه دکتر فهیمه فرهمندپور محقق و استاد دانشگاه در زمینه کارکردهای خانواده گفت:

سوای کارکردهای خانواده که میان نظام های فکری مختلف مشترک است، دو کارکرد تربیتی و نظارتی خانواده مختص نظام فکری و اعتقادی ماست که متاسفانه امروز این دو کارکرد  بشدت در جامعه ما کمرنگ و ضعیف شده است. در واقع خانواده های ما این کارکردهای مهم خود را به جامعه و نهادهای دیگر سپرده اند در حالی که اصولا این کارکردها را از خانواده در دیدگاه اسلام نمی شود گرفت. 


درباره سن ازدواج در مجامع جهانی حرف داریم

سخنران دیگر نشست خانم دکتر ولویون قاضی دیوان عالی کشور بود که با تشریح موضوع ازدواج در قانون مدنی گفت:

قانون مدنی ما در سال 1307 تدوین شده و در موضوع سن ازدواج فقط چند مورد بعد از انقلاب درآن تغییر کرده است. در حال حاضر در این قانون در مورد سن ازدواج آمده است:

“عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به سن ۱۳ سال تمام شمسی و پسر قبل از رسیدن به سن ۱۵ سال تمام شمسی منوط است به اذن ولی به شرط رعایت مصلحت با تشخیص دادگاه صالح.”

البته شرط رشد و بلوغ در فقه همه مذاهب از جمله امامیه مبنای سن ازدواج است . مساله تفاوت های اقلیمی و فرهنگی را هم  در موضوع سن ازدواج نمی توان نادیده گرفت.

ضمن این که در این قانون بروشنی در مورد حقوق و تکالیف زوجین در خانواده مطالبی تصریح شده است که همه آنها بنفع تحکیم و دوام خانواده است. مشکل این است که متاسفانه این مواد قانونی را خیلی از شهروندان ما نه می شناسند و نه عمل می کنند.

مرضیه وحید دستجردی دبیرکل «جبهه متحد زنان اصولگرا و کارآمد» هم در بخش پایانی نشست  درباره سن ازدواج و مشکلات این حوزه اظهار داشت: اینکه سن ازدواج دستخوش تغییراتی بوده، خوب و مطلوب نیست.  متأسفانه سن ازدواج تحت تأثیر سلیقه افراد در قوه مقننه قرار گرفته است؛ هرچند این امر در قوه قضائیه کنترل‌ شده است. موضوع ازدواج رشد و بلوغ فکری در قانون مدنی ما ملاک مهمی است برای ازدواج و باید به سوابق قانون مدنی درباره سن ازدواج توجه کرد و بر این اساس ما حرف‌های زیادی برای گفتن در مجامع بین‌المللی داریم.

وی افزود: دختران در غرب مشکلات زیادی دارند از جمله سقط‌ جنین و مشکلات ناشی از این اتفاق از لحاظ جسمی و روانی.

وزیر اسبق بهداشت همچنین با اشاره به شرایط داخلی کشور در مورد اهمیت حوزه خانواده تاکید کرد:  کسانی که مسئولیت تصمیم ‌گیری در حوزه زنان و خانواده را دارند، باید تجارب و سواد لازم در این زمینه را داشته باشند.

/انتهای متن/

 

درج نظر