کودکان یمنی در وضعیت بحرانی و اضطراری هستند

سازمان های بین المللی اعلام کرده اند که در حال حاضر در یمن به دلیل وضعیت فاجعه بار غذایی ، حدود 17 میلیون یمنی با وضعیت اورژانسی و بحران مواجهند. حدود 10 میلیون و 200 هزاریمنی در مرحله سوم یا مرحله بحرانی و بیش از شش ملیون و 800 هزار نفر در مرحله چهارم ، یعنی مرحله اورژانسی و استان هایی که در اختیار انصارالله است در وضعیت اضطراری قراردارند.

0

سیما حسن زاده/

کودکان یمنی قربانی می شوند چون عربستان و همدستان فرامنطقه ایش مثل امریکا و انگلیس بنا دارند که مردم یمن را به زانو درآورند. پس  اگر در میدان جنگ نظامی رو در رو شکست خورده اند، باید انتقام خود را از مردم بی گناه و کودکان بی دفاع و مظلوم یمنی بگیرند.

سازمان های بین المللی هم در این میان بجز بیانیه و محکوم کردن کاری نمی کنند.


سازمان دیده بان حقوق بشر متهم کرد

بالاخره روز گذشته دیده بان حقوق بشر در گزارشی تایید کرد که  حمله رژیم عربستان به اتوبوس کودکان دانش‌آموز یمنی در ضحیان استان صعده یک جنایت جنگی بوده است و آن را محکوم نمود. این سازمان  خواستار توقف ارسال و فروش سلاح به عربستان شده و صادرکنندگان تسلیحات به رژیم سعودی را به همدستی در جنایات جنگی متهم کرده است.

جنگنده‌های سعودی 9 آگوست گذشته با حمله به یک دستگاه اتوبوس حامل کودکان دانش‌آموز در مرکز بازاری در شهر ضحیان در استان صعده جنایت هولناکی را مرتکب شدند که در نتیجه آن 52 نفر شهید و 79 نفر زخمی شدند.

در این گزارش تصریح شده است آمریکا هفت میلیارد دلار تسلیحات هدایت ‌شونده به عربستان و امارات تحویل داده است.

یونیسف هم محکوم کرد

 صندوق کودکان ملل متحد یونیسیف هم در بیانیه‌ای در خصوص بمباران کاروان پناهندگان در منطقه «الدریهمی» در ساحل غربی یمن از سوی جنگنده‌ سعودی، اظهار کرد: « جنگ علیه کودکان را متوقف کنید، طبق گزارش‌ها 26 کودک به همراه مادرانشان در جریان فرار از مناطق درگیری در الدریهمی کشته شده‌اند و کودکان همچنان در یمن از این جنگ سخت و خشن متأثر هستند.این قساوت تا کی باید ادامه داشته باشد؟»

فاجعه یمن فقط  به بمباران وحشیانه غیر نظامیان یمن و کشتار مردم بیگناه و تخریب زیرساخت های اقتصادی این کشور ختم نمی شود. حاکمان آل سعود که با خیال ساقط کردن یمن در عرض دو هفته حمله خود را به این کشور آغاز کردند اینک که سال ازآغاز این جنگ نابرابر می گذرد برای افزایش فشار بر مردم یمن به محاصره زمینی و دریایی این کشوردست زده اند تا  از رسیدن غذا و دارو به مردم جلوگیری کنند.

به همین جهت هم بجز۱۴۰۰ کودک که در جریان بمبارانها کشته و ۲۱۴۰ کودک که زخمی شده اند، به سبب محاصره این کشور و توقف ارسال دارو و غذا  حدود دو میلیون و دویست کودک یمنی هم دچار سوء تغذیه هستند . در گزارش اخیر سازمان ملل در این باره تصریح شده است که در یمن در هر ده دقیقه ، یک کودک به دلیل سوء تغذیه و بیماری جان می دهد و از هر ده کودک ، هشت نفر دچار سوء تغذیه هستند.


گرسنگی و سوء تغذیه کودکان

فاجعه انسانی در یمن در ابعادی در حال رخ دادن است که  سازمان های بین المللی را هر چند خیلی دیرو با تاخیری 15 ماهه بالاخره به واکنش واداشت. منتها این واکنش ها هم نتوانسته به توقف حملات به غیر نظامی ها و پایان محاصره یمن بیانجامد.

مشخصا  سازمان ملل در ژوئن سال ۲۰۱۶  عربستان را در فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان قرار داد . اما با فشار رژیم آل سعود و تهدید به قطع کمک های مالی عربستان به این سازمان ، بان کی مون دبیرکل قبلی این سازمان براحتی نام رژیم عربستان را از این فهرست خارج کرد.

این در حالی است که صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در بیانیه ای ضمن محکوم کردن  حملات هوایی ائتلاف به سرکردگی عربستان به یمن که موجب کشته شدن  و معلولیت صدها کودک یمنی شده است، اعلام کرده که بیش از ۴۰۰ هزار کودک یمنی به دلیل سوء تغذیه شدید با خطر مرگ مواجهند و حدود دو میلیون کودک هم از سوء تغذیه شدید رنج می برند و تقریباً دو میلیون کودک از تحصیل  محروم و نزدیک به یک میلیون کودک یمنی در مناطق مختلف این کشور آواره شده اند. یونیسف در این گزارش تاکید کرده که فقط در سال ۲۰۱۶ ، بر اثر حملات ارتش سعودی به مناطق غیرنظامی یمن ۲۳ هزار نوزاد و ۲۷۳ مادر  کشته شده اند.

 

  بیماری های مسری و کشنده

بجز  گرسنگی و قحطی ، بر اثرتخریب گسترده زیرساخت های کشوریمن ، ازجمله تصفیه خانه های آب،  بیماریهای مسری و کشنده ای مانند وبا و دیفتری بطور وسیعی کودکان یمنی را مبتلا کرده است . روزنامه انگلیسی گاردین چند ماه پیش نوشت : « نابودی زیرساخت‌ های یمن توسط بمب افکن های عربستان ، بدان معنا است که 14.5 میلیون نفر از جمعیت این کشور که 8 میلیون تن از آنها  کودکان هستند ، به آب تمیز و بهداشتی دسترسی ندارند و انتظار می‌رود تعداد مبتلایان به بیماری وبا در این کشور تا پایان سال جاری میلادی به 600 هزار نفر برسد.» این آمار قظعا در حال حاضر افزایش یافته است .

در چنین شرایط سختی رژیم آل سعود با محاصره یمن،  راه ورود دارو، تجهیزات پزشکی و نیروهای امدادی صلیب سرخ جهانی را برای نجات کودکان یمنی مبتلا به بیماری های مسری بسته است. بر همین اساس  آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد  خواستار توقف حملات هوایی و زمینی به یمن شده و هشدار داده است که: ‌« میلیون‌ها کودک، زن و مرد در یمن در خطر گرسنگی شدید، بیماری و مرگ هستند.»

   “کارولین آنینگ” ، مشاور سازمان نجات کودکان هم گفته است:

 «سالن‌های استقرار بیماران در بیمارستان‌ها با نقص شدید تجهیزات و نیروی انسانی مواجه اند و کودکان روی زمین بیمارستان ، معالجه می‌شوند و روی هر تخت موجود هم ، 6 کودک خوابیده‌اند.»

 بسمارک سوانگین ، مسئول ارتباطات یونیسف می گوید :

«صحنه‌هایی که در بیمارستان‌ها مشاهده می‌شود بسیار بغرنج و رقت انگیز است ، به گونه‌ای که کودکان در کف زمین بیمارستان‌ها خوابیده اند و قادر به حرکت نیستند و پدران و مادرانشان نیز بدون هیچگونه توانایی ، در کنارشان قرار دارند.»

“تامر کرولوس” ، از مدیران سازمان « کودکان را نجات دهید» تصریح می کند:

« ده‌ ها مادر ، هر روزشاهد مرگ فرزندان خود هستند . در یمن تعداد زیادی از کودکانی که به دلیل کمبود غذا ، از سوء تغذیه رنج می‌برند و به بیماری وبا و اسهال‌ها مبتلا شده اند و در معرض خطر مرگ قرار دارند.»

 

فاجعه، بحران، اضطرار

    شرایط بحرانی یمن بگونه ایست که سازمان های جهانی اعلام بحران و وضعیت اضطراری در این کشور کرده اند.

سازمان ملل متحد و برنامه جهانی غذا گزارش داده اند که در حال حاضر، حدود 60 درصد از ساکنان یمن از گرسنگی رنج می برند و از ماه ژوئن سال 2016 تاکنون به دلیل وضعیت فاجعه بار غذایی ، حدود 17 میلیون یمنی با وضعیت اورژانسی و بحران مواجهند. این گزارش با استناد به تحلیل 69 کارشناس یمنی و سازمان ملل متحد و یونیسف و دیگر نهادهای غیردولتی اعلام کرده است :

 « حدود 10 میلیون و 200 هزار نفر یمنی در مرحله سوم یا مرحله بحرانی و بیش از شش ملیون و 800 هزار نفر در مرحله چهارم ، یعنی مرحله اورژانسی قراردارند.»

بر اساس این گزارش، در حال حاضر از مجموع 22 استان یمن، 20 استان این کشور از گرسنگی و قحطی رنج می برند و استان های “لَحِج، تَعز، أبین، صَعده، حجه، حدیده و شبوه” که در اختیار انصارالله هستند ، در وضعیت اضطراری قراردارند.

فشار بر مردم یمن برای انتقامی کور

در واقع بنظر می رسد  که رژیم آل سعود برای جبران درماندگی خود در برابر مبارزین یمنی، کمر به کشتار بیرحمانه مردم بی دفاع یمن بسته است تا شاید با کمک این فشار و انتقامجویی کور یمنی ها را به تسلیم وادارد. اما آیا اگر این مردم اهل تسلیم در برابر فشار بودند، این جنگ تا به امروز بطول می انجامید؟

این پرسشی است که مردم یمن خود پاسخش را می دانند ولی ائتلاف شومی که در مقابل این مردم صف آرایی کرده اند، شاید هنوزهم  این مردم را نشناخته اند.

/انتهای متن/

درج نظر