روش های درمان خانگی یبوست را بشناسید

یبوست تنها یک بیماری نیست یک دردسر تمام عیار است برای کسانی که به آن مبتلایند. شکم درد و نفخ تنهای یکی از عوارض آن است. اما برای درمان یبوست استفاده ازقرص ملین اصلا راه خوبی نیست و مراجعه به پزشکان هم شاید همیشه لازم نباشد. در این مورد معجزه درمان های خانگی را دست کم نگیرید.

0

مهتاب  صرافها/

 یبوست یکی از شایع‌ ترین و در عین حال مهم ترین مشکلات گوارشی است، تا جایی که بعضی پزشکان آن را مادر خیلی از بیماری ها می دانند.

پس نه باید آن را کوچک و بی اهمیت دانست و حتما لازم است برای درمانش به پزشک مراجعه کرد. خیلی وقت ها ما می توانیم با داشتن رژیم غذایی مناسب و رعایت اصولی در زندگی روزانه مان این مشکل را برطرف کنیم.


یبوست چیست؟

یبوست دشواری در تخلیه ‌ی روده است که معمولا با سفت شدن مدفوع و دفع خیلی کند و سخت آن همراه است. متخصصان  زمانی فرد را دچار یبوست می‌ دانند که کمتر از سه بار در هفته قضای حاجت داشته یا مدفوع خشک، سفت و کوچک وهمراه  با درد یا دشواری موقع دفع باشد.


عوامل  و نتایج یبوست

بیماری یبوست معمولا در اثر ترکیب چند عامل بوجود می آید: رژیم غذایی نامناسب که فیبر ناکافی دارد، کمبود آب بدن،  تحرک کم، استرس زیاد .

در اثر یبوست این مشکلات برای فرد ایجاد می شود: حرکت مدفوع در روده‌ بزرگ بسیار کند می‌شود یا اصلا مدفوع کافی ایجاد نمی‌شود وتخلیه‌ روده‌ی ‌بزرگ به تاخیر می‌افتد. گاهی هر دو این علامت با هم پیدا می شود.

چاره یبوست

خیلی ها اولین و راحت ترین چاره یبوست را استفاده از قرص های ملین می دانند در حالی که این قرص ها ظاهرا  مشکل را حل می‌کند  ولی در اصل  مشکل را تشدید می نماید. در عوض بهترین کار این است که با رعایت اصولی در خوردن و آشامیدن و تحرک و دستشویی رفتن به رفع مشکل یبوست کمک کنیم.

 اول ازخوردنی های طبیعی و در دسترس در خانه شروع می کنیم:

 

غذاهای طبیعی پرفیبر

 غذاهای طبیعی پرفیبر بهترین چاره مشکل یبوست است . خوراکی هایی مثل آلو،  قهوه،  لوبیا، انگور، اسفناج، انجیر(تازه و خشک) نان تهیه شده از آرد کامل، آجیل، سیب‌زمینی (نه بشکل سرخ‌کرده) فیبر را برای بدن شما تامین می کنند.


مصرف میوه‌ و سبزی‌

حوردن چند وعده  میوه و سبزی‌ می تواند شما را در مقابله با یبوست کمک زیادی کند.  انواع مختلف میوه‌ ها و سبزی‌ ها مثل  آلبالو، گیلاس، زردآلو، گلابی، هلو، آلو، هویج، گوجه فرنگی، ذرت، نخود فرنگی، اسفناج، گل کلم وبروکلیبرای این منظور می تواند استفاده شود.

ضمنا بهتر است به جای آب میوه‌ها و سبزی‌ها، آن‌ها را به طور کامل مصرف کنید تا از مسیزان بیشتری از فیبر آن استفاده کنید.

 موز رسیده، کشمش، ریواس و  پرتقال هم خوراکی های خیلی خوبی برای جلوگیری و درمان یبوست هستند.  


روغن ها

روغن هایی مثل روغن زیتون خالص و روغن کرچک از بهترین درمان های یبوست هستند.  مصرف منظم روغن زیتون در هر صبح برای این منظور عالی است.

می توان آن را همراه با آب لیمو هم مصرف کرد.

روغن کرچک هم بعنوان یک ملین طبیعی به تحریک روده‌ی بزرگ و کوچک کمک زیادی می کند. .

 روغن کرچک را هم باید صبح ناشتا (یک تا دو قاشق چای خوری) خورد. برای کسانی که  طعم روغن کرچک را دوست ندارند، مخلوطی از آب میوه و این روغن هم مفید است. ‌

البته در مصرف روغن کرچک بصورت مداوم باید احتیاط کرد چون می تواند  عوارض جانبی داشته باشد.

 

نوشیدن مایعات

مصرف مایعات به اندازه‌ی کافی نیز یکی دیگر از سالم ترین راه های درمان خانگی یبوست به شمار می‌رود. بیش‌تر بزرگسالان روزانه به نوشیدن ۸ تا ۱۰ لیوان آب خنک یا نوشیدنی‌های بدون کافئین نیاز دارند. 

 

آب لیمو  

 اسید سیتریک موجود در آب لیمو به عنوان یک محرک سیستم گوارشی‌تان و عامل دفع سموم و مواد زائد روده بزرگ به رفع یبوست کمک زیادی می کند.

لیمو را می توان در آب گرم ریخت و نوشید.

مخلوط کردن آب لیمو با آب هم بخاطر عطر و طعم لیمو کمک می کند که کسانی که نوشیدن آب را بتنهایی دوست ندارند بتوانند مایعات مورد نیازبدن شان را تامین کنند.یک عدد لیموی تازه.

 

عسل

عسل روزانه  هم چون مانند یک ملینِ ملایم عمل می‌کند، برای درمان و پیشگیری از یبوست مفید است. باید هر روز عسل مصرف کنید.

عسل را هم می توان با خوردن دو قاشق چای خوری در روز(سه وعده) خورد و هم  می شود آن را  به همراه یک قاشق غذاخوری آب لیمو در یک لیوان آب گرم مخلوط کرد و صبح ناشتا خورد.

 

جوش شیرین

جوش شیرین تاثیر خوبی بر درمان شکم درد به طور کلی و بصورت خاص یبوست دارد. در واقع  بی ‌کربناتی که در جوش شیرین هست می تواند باعث دفع باد از بدن‌ شود و با قلیایی کردن محیط معده  به روده ها برای عمل دفع  کمک کند . برای این منظور یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین را با ¼ فنجان آب گرم مخلوط کنید و آن را یکباره  سر بکشید.

بعد از خوردنی ها باید سراغ اموری رفت که با رعایت آن به رفع یبوست می توان کمک کرد:

 

تحرک کافی

تحرک کافی برای کار درست روده ها خیلی لازم و مفید است. این تحرک می تواند برای انجام کارهای روزمره باشد و هم می تواند به شکل ورزش و تمرینات کششی در خانه صورت بگیرد.

 

نظم در دستشویی رفتن

تنبلی در دستشویی رفتن را باید کنار گذاشت مخصوصا وقتی که بدن خودش به شما اعلام می کند که باید بروید.

داشتن یک برنامه‌ زمانی برای رفتن به دستشویی  راه بسیار خوبی برای و جلوگیری از یبوست و از بین بردن آن است. یک برنامه زمانی برای دستشویی رفتن، حرکات روده‌ را  تنظیم خواهد کرد. پس سعی کنید در هر شرایطی یک تا سه بار در روز و هر بار به مدت ۱۵ دقیقه برای دستشویی رفتن تان  زمان بگذارید.

در دستشویی آرام و راحت بنشینید.

چمباتمه زدن در دستشویی هم کمک می کند که عمل دفع بهتر صورت بگیرد؛ همان روشی که پدران ما در توالت مدل ایرانی داشته اند.

/انتهای متن/