نمایش و نقد فیلم دارکوب با حضور عوامل فیلم و کارشناسان اجتماعی

به گزارش به دخت سومین نشست فرهنگی بانوان شهر تهران “حریر” با نمایش و نقد فیلم سینمایی دارکوب با حضورکارگردان و تهیه کننده فیلم ونیز رییس انجمن مددکاران ایران و رییس گروه مطالعات زنان دانشگاه علامه طباطبایی در منطقه فرهنگی گردشگری عباس آباد برگزار شد.

0

سه شنبه 9 مرداد ساعت 15 در سالن نمایش باغ کتاب، فیلم سینمایی دارکوب به نمایش درآمد و همراه با آن  نشست تخصصی«بررسی عوامل و پیامدهای اعتیاد زنان» بهره ببریم.

این برنامه کار مشترک مرکز تحقیقات زن و خانواده  و معاونت فرهنگی گردشگری شرکت نوسازی عباس آباد بود که با نمایش فیلم  سینمایی دارکوب آغاز شد.

سپس بهروز شعیبی کارگردان و سید محمود رضوی تهیه کننده  فیلم به توضیح در مورد انگیزه و هدف  ساختن فیلمی در ژانر اجتماعی با محوریت اعتیاد زنان و اهمیت این کار سخن گفتند.

 لزوم توجه سینما به حوزه زن و خانواده  

بهروز شعیبی کارگردان فیلم سینمایی دارکوب در مورد روند ساخت فیلم گفت:

در ابتدا ایده اولیه ساخت فیلم با یک اتفاق شکل گرفت و بعد ما با تحقیقات اولیه و بررسی های میدانی به عمق فاجعه بهتر پی بردیم. به هر حال موضوع اعتیاد موضوعی نیست که بتوان راحت از کنارش گذشت. بنظرم سینمای اجتماعی و همه رسانه های دیگر باید به آُسیب های اجتماعی و بصورت خاص به مسائل حوزه  زن و خانواده  بیشتر توجه کنند و از جمله این مسائل هم مشکلات زنان سرپرست خانواده است. من امیدوارم بعد از این بیشتر بتوانم در این حوزه کارکنم.

شعیبی در پایان سخنانش نمایش و نقد فیلم  در میان کارشناسان و متخصصان علوم اجتماعی را فرصتی مناسب دانست برای تعامل مفید میان سینما و دانشگاه در جهت طرح و بررسی بهترمسائل اجتماعی از طریق سینما.

حضور دغدغه مندانه به قیمت ورشکستگی

سید محمود رضوی تهیه کننده فیلم دارکوب هم ضمن بیان مشکلات ساختن فیلم اجتماعی  اظهار داشت:

در سینمای اجتماعی ساختن فیلم برای طرح مشکل و بیان درد است و این فرق دارد با سیاه نمایی ولی خلط نشدن این دو با هم خیلی سخت است. برای من سینما یک امر کاملا جدی است حتی وقتی که با فرم طنز همراه می شود با این که ممکن است مردم، رسانه ها و بعضی سینماگران آن را بعنوان یک تفریح بشناسند. بهرحال بنظرمن حضور دغدغه مندانه در سینما مهم است حتی به قیمت ورشکستگی که ممکن است در انتظار فیلم هایی از این دست باشد.  البته رسانه ها و خبرنگاران و مشخصا تلویزیون می تواند در جلب توجه مردم به این نوع فیلم خیلی تاثیرگذارباشند.

جامعه نسبت به اعتیاد زنان حساس تر است

نشست با  سخنرانی سید حسن موسوی چلک رییس انجمن مددکاران ایران ادامه یافت. وی در سخنان خود به تقدیر از فیلم دارکوب بعنوان فیلمی که به موضوع مهم اعتیاد زنان پرداخته است، عنوان کرد:

” در کل جامعه ما نسبت به آسیب های اجتماعی زنان از جمله اعتیاد زنان خیلی حساس تر است و برای همین هم این نوع مسائل خیلی در فیلم ها طرح نمی شود. اما در این فیلم دیدیم که اعتیاد یک زن می تواند  آینده یک خانواده را به صورت همه جانبه به چالش بکشدو مشکلات بی شماری برای او و محیط اجتماعی اش ایجاد کند. فیلم بخوبی  نشان داده که تنها با همدلی و ایجاد انگیزه در این زن می توان او را از ورطه اعتیاد نجات داد. “

تفکر مردسالارانه در مورد مادری

 دکتر محمد تقی کرمی رییس گروه مطالعات زنان دانشگاه علامه طباطبایی هم در سخنانش اشاره کرد:

“غیر از موضوع اعتیاد زنان که موضوع اصلی و روشن فیلم بود، من دو موضوع مهم را در این فیلم توانستم ببینم؛ یکی نقش مردان در ندیده گرفتن زنان آسیب دیده بعنوان مادر و مادرانگی شان  که ناشی از حاکمیت تفکر مردسالارانه در جامعه ماست و دیگری توجه به این که گاهی حق با آدمهای آسیب دیده و ظاهرا بد  فیلم است و حرفهای درست را می توان از زبان آنها شنید. این هم یعنی این که باید از یکسره سفید دیدن یا سیاه دیدن آدمها و قضاوت به این شکل در موردشان پرهیز کرد، این چیزیست که به یک معتاد می تواند فرصت برگشت را بدهد.”

نشست با پرسش و پاسخ حضار و کارشناسان و نقد فیلم از منظر حاضرین پایان گرفت.

/انتهای متن/

درج نظر