از ظرفیت اقتصادی لباس سنتی ایرانی باید بهره برد

خبر ویژه: معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده در آیین اختتامیه نمایشگاه لباس اقوام ایرانی در کرج با تاکید بر اینکه جنبه اقتصادی تولید لباس‌های ایرانی را نباید فراموش کرد، گفت: در شرایطی که کشور دچار مشکلات اقتصادی است که بخش عمده آن از بیرون کشور به ما تحمیل می‌شود و با تحریم‌های ظالمانه اقدامات موثر ایران را در برجام برداشته و کشوری مانند آمریکا به صورت یکطرفه تلاش می‌کند که تحریم‌های جدید علیه ما اعمال کند، می‌توان از ظرفیت اقتصادی لباس سنتی ایرانی بهره برد.

0

به گزارش به دخت به نقل از فارس، معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده در آیین اختتامیه نمایشگاه لباس اقوام ایرانی در تالار میلاد کرج با تاکید بر اینکه جنبه اقتصادی تولید لباس‌های ایرانی را نباید فراموش کرد، گفت: در شرایطی که کشور دچار مشکلات اقتصادی است که بخش عمده آن از بیرون کشور به ما تحمیل می‌شود و با تحریم‌های ظالمانه اقدامات موثر ایران را در برجام برداشته و کشوری مانند آمریکا به صورت یکطرفه تلاش می‌کند که تحریم‌های جدید علیه ما اعمال کند، می‌توان از ظرفیت اقتصادی لباس سنتی ایرانی بهره برد.

وی با بیان اینکه دولت تدبیر و امید اختصاص سهم 30 درصدی برای واگذاری امور به بانوان تهیه و تدوین کرده است، گفت: به همین منظور با وزارتخانه و استانداری‌های سراسر کشور مکاتبه شده تا بر مبنای شایستگی و توانمندی ها از ظرفیت بانوان استفاده شود.

ابتکار اضافه کرد: بانوان ایرانی نشان داده اند که اگر در عرصه‌های مدیریتی و دولتی از وجود آنها استفاده شود، کمک زیادی به پیشرفت کشور خواهند داشت.

معاون رییس جمهوری در امور بانوان و خانواده همچنین گفت: یکی از برنامه‌های معاونت زنان و خانواده، توجه هر چه بیشتر به هویت ایران و زن ایرانی است که یکی از ابعاد این مهم پوشاک و هنر کشور است که ایران اسلامی به دلیل تنوع قومیت ها در این خصوص یکی از کشورهای غنی دنیا است و می توان گفت که این تنوع و هنر خاص ایران به حساب می آید.

وی ادامه داد: تنوع قومیتی در کشور موجب شده تا رنگین کمانی را متکثر از فرهنگ و قومیت ها در ایران داشته باشیم که این هویت به ریشه های فرهنگی ما باز می گردد.

ابتکار اظهار داشت: امروز در عصر دیجیتال قرار داریم که با سرعت در حال حرکت است و باید تلاش کنیم تا در اقتصاد، علم و دانش و فناوری از دنیا عقب نمانیم، اما ریشه های فرهنگی ما به این پیشرفت ها قوام می بخشد و نباید این ریشه را که هویت ایرانی ـ اسلامی است فراموش کنیم.

معاون رییس جمهوری افزود: با هدف توجه هر چه بیشتر به هویت کشور، استفاده از ظرفیت اقوام در سطح ملی برای پوشاک و توجه به لباس های سنتی اقوام ایرانی و مناسب‌سازی و باز طراحی آنها برای اینکه زنان امروز ایران نیز بتوانند با افتخار از آن‌ها استفاده کنند را در برنامه داریم.

ابتکار گفت: یکی دیگر از برنامه‌ها نیز این است که بتوانیم این فرهنگ را به جهان معرفی و صادر کنیم و هدفگذاری ما این است که به عنوان بخشی از هویت و فرهنگ ایرانی با استفاده از همت طراحان داخلی و صاحبان سبک و دعوت از افرادی که در خصوص لباس اقوام ایرانی کار کرده اند، به این مهم دست یابیم.

وی ادامه داد: با پیگیری‌هایی که صورت گرفته به همت وزیر فرهنگ و ارشاد امروز شاهد هستیم که پوشیدن لباس‌های سنتی برای زنان ایرانی ایرادی ندارد و زنان ما می توانند با لباس های سنتی که هویت شان است در محل کار خود حاضر شوند.

ابتکار افزود: جنبه نشاط و ترویج فرهنگ ها و پیام‌های زیبایی که لباس‌های سنتی ما دارند، می‌توانند به عنوان الگوی خوبی برای سبک پوشاک ایرانی که آراسته به الگوی عفاف و حجاب است، باشد.

ابتکار ادامه داد: انتظار ما از اصناف و اتاق های بازرگانی نیز این است که در حمایت از بازاریابی و ترویج لباس‌های سنتی در سطح کشور تلاش کنند، به همین منظور نشست تخصصی در آینده نزدیک برگزار و از تمامی کسانی که در سطح ملی و استانی در خصوص لباس های سنتی فعالیت داشته اند با هدف هم افزایی دعوت می کنیم.

/انتهای متن/

درج نظر