ورزش مناسب کودک شما چیست؟

ورزش برای کودکان نه تنها یک تفریح مناسب برای اوقات فراغت تابستانی است بلکه می توان سرآغاز ورود بچه ها در آینده به ورزش های حرفه ای باشد. پس تعطیلات تابستانی برای ورزش های مناسب برای کودکان می تواند یک فرصت خوب باشد.

0

 با آغاز تابستان و تعطیلات تابستانی پیدا کردن سرگرمی و تفریح مناسب برای بچه ها یکی از دغدغه های پدر و مادرهاست . ورزش یکی از گزینه های مناسب برای پر کردن وقت خالی بچه ها در روزهای بلند و گرم تابستان است. اما کدام ورزش را برای چه کودکی می توان انتخاب کرد؟ برای انتخاب ورزش مناسب برای بچه ها خوب است ملاک های انتخاب ورزش را بدانیم.

 

علاقه کودک

مهمترین و بهترین معیار برای انتخاب یک رشته ورزشی مناسب در وهله اول اشتیاق و علاقه کودک می باشد. پس باید در ابتدا توجه کنید که او چه رشته ورزش را دوست دارد. توجه داشته باشید علاقه او در این میان نقش مهمی را بازی می کند زیرا باعث تقویت انگیزه او گردیده و باعث می شود که موفق تر عمل کند. اما اگر فرزندتان به ورزش خاصی علاقه داشت و شما برعکس به او رشته دیگری را تحمیل نمودید باید منتظر باشید که هر لحظه کودکتان آن را رها نماید و یا اصولاً منتظر هیچ گونه پیشرفتی از سوی او نباشید. پس حتی اگر احساس می کنید و می دانید که این علاقه، علاقه ای گذرا و موقتی است. باز به فرزندتان اجازه دهید که آن را تجربه نماید. گاهی اوقات زمان لازم است تا کودک ورزش مورد علاقه اش را کشف کند . محال است بتوانید از کودکی که به ژیمناستیک علاقه ندارد، ژیمناست تربیت کنید! بنابراین ورزش را براساس علاقه او انتخاب کنید. 

 

شرایط جسمانی و فیزیکی

توقع نداشته باشید فرزندتان با ساختار فیزیک بدنی ظریف بتواند ورزش های سخت انجام دهد. به ساختار و فیزیک بدنی او دقت کنید و بعد ورزشی را برایش درنظر بگیرید. درغیراین صورت فقط زمینه آسیب جسمی و روانی او را فراهم کرده اید

 

روحیه ، مهارت ها، مشکلات شخصیتی

اگرچه روانشناسان توصیه می کنند حضور کودکان غیراجتماعی در جمع ها می تواند وضعیت آنها را تغییر دهد اما همیشه این مساله اتفاق نمی افتد. بنابراین بهتر است برای این کودکان ورزش های انفرادی مانند شنا، تنیس، اسکی و… انتخاب شود. 

یا این که بعضی از کودکان ذاتا روحیه جنگنده دارند. این کودکان بهتر است در ورزش هایی وارد شوند که انرژی آنها را در مسیر صحیح قرار دهد. ورزش های رزمی از جمله این ورزش هاست.       

  در بعضی از کودکان که دچار مشکلاتی در بعضی از زمینه ها هستند مانند کمبوداعتماد به نفس، شرم و خجالت و… انجام یک فعالیت ورزشی مناسب می تواند به رشد این وجوه شخصیتی آنها کمک نماید. بنابراین در اینجا لازم است که پدر و مادر ابتدا در پی کشف معضل و کمبودی که کودک از آن رنج می برد باشند و بعد با پیشنهاد ورزش مناسب به او کمک نمایند تا بر آن غلبه کند به عنوان مثال اگر کودک بسیار خجالتی و کمروست ورزش جمعی مانند فوتبال بسکتبال و والیبال به او کمک خواهد کرد تا بر این مشکل فائق شده و مهارت های اجتماعی او را بهبود خواهد بخشید. یا برای کودکی که کمی تهاجمی و خشن است، انجام ورزش هایی مانند جودو و کاراته که باعث تخلیه شدن این انرژی و خشم می گردد توصیه می شود.

نهایتا  والدین می توانند برای انتخاب رشته ورزشی مناسب با یک مشاور مشورت نمایند.

 

اولویت های کودک

صرف ‌نظر از سن کودک، او یکسری اولویت‌ ها دارد. برخی بچه‌ها از همان ابتدا به آب علاقه دارند درحالی ‌که ممکن است دیگران از آن بترسند و به آن واکنش نشان دهند. بعضی ‌ها از بازی ‌های خشن استقبال می ‌کنند و برخی دیگر از بالا و پایین پریدن خوش‌ شان می ‌آید. شما ممکن است ستاره تیم فوتبال خودتان باشید اما ممکن است فرزندتان شنا را ترجیح بدهد. بچه‌ها نیازی به ورزش‌ های سازمان‌ یافته ندارند تا بتوانند مهارت‌ های ورزشی‌ شان را توسعه دهند. ادوارد لاسکوسکی، پزشک ورزش مایوکلینیک می‌گوید:

 «سبک زندگی سالم حتما نباید شامل ورزش حرفه ‌ای باشد. این مهم است که فرزند شما در برخی فعالیت‌ های بدنی دخیل باشد خواه هاکی باشد یا دوچرخه سواری با خانواده یا بازی بسکتبال با بچه‌های همسایه.»

سرعت رشد کودکان با یکدیگر برابر نیست بنابراین بهتر است نسبت به سطح بلوغ جسمی و سطح مهارت فرزندتان عمل کنید.

 
سن کودک

 یک معیار مهم برای انتخاب رشته ورزشی مناسب، سن کودک است. شما به عنوان پدر و مادر و بزرگتر باید آگاه باشید که فرزندتان هنوز توان جسمانی زیادی برای بعضی از ورزش های سنگین ندارد  و یا هنوز قادر نیست ورزش هایی را که جمعی بوده و انجام آنها مستلزم داشتن روحیه همکاری و همزمانی و تعادل و توازن بین اعضای گروه می باشد انجام دهد. پرداختن به ورزش مي تواند آمادگي جسماني کودکان و نوجوانان را افزايش دهد. کسب مهارت و موفقيت اعتماد به نفس آنها را افزايش مي دهد و به آنها مي آموزد که چگونه محرک هاي آني را در خود کنترل کنند که اين توانايي نه تنها در ورزش که در مناسبات اجتماعي نيز مفيد خواهد بود و به يافتن دوستان تازه کمک مي کند.

اما ورزش‌های متناسب با سن به این ترتیب است:.

                 

كودكان دو تا پنج سال

كودكان نوپا و پيش‌دبستاني‌ها مي‌توانند ورزش‌ هاي پايه‌اي و حركات ساده را انجام بدهند. اين در حالي است كه آنها براي انجام ورزش‌ هاي حرفه ‌اي و سازمان ‌يافته بسيار كوچك و كم سن و سالند. کارشـناسان ورزش و روانشـناسان کـودک توصـيه مي کننـد که کـودکان تا قـبل از رسـيدن بـه سـن 8 تـا 10 سـالگي نبايد در ورزش هاي رقـابتي سازمان يافته که درآن امتياز محاسبه مي شود و به خصوص بزرگسالان در آن نقش دارند شرکت کنند چون احتمال فشار رواني و يأس ناشي از باخت در آنها زياد است.

بهترين ورزش‌ها براي اين سنين، حركاتي ساده است كه به بازي شباهت دارد و شما مي‌توانيد بدون اينكه او را به كلاس ورزشي خاصي بفرستيد با او ورزش كنيد .                                                                                        

برای سنین پایین ورزش باید آموزشی باشد مانند شنا، ژیمناستیک و… که دراین سن کودک با مقدمات آن آشنا می گردد لازم به ذکراست که او می تواند از سن پنج سالگی انجام این فعالیت ها را آغاز نماید.
از سن پنج سال به بعد چه ورزش هایی را می تواند انجام دهد؟ تقریباً در این سن کودکان می توانند همه رشته های ورزشی به جز ورزش-هایی مانند تنیس و پینگ پنگ را که در آنها از راکت استفاده می شود و باید هر دو دست چپ و راست به کار گرفته شوند انجام دهند.

در این سنین بايد در بازي، کشف و يادگيري مهارت هايي که از طريق پرتاب کردن و گرفتن، ضربه زدن به توپ، بالا و پائين پريدن، دويدن و بالا رفتن از سراشيبي‌ها، لگد زدن، غلت زدن، بازی كردن با یک توپ سبک، پدال زدن با يك دوچرخه يا سه چرخه کوچك و بازی كردن در آب و شنا کردن حاصل مي شود، کاملاً آزادانه صورت بگیرد و بچه ها اين مهارت ها را به شادي بخش ترين روش بياموزند.

واضح است که آموختن اين موارد به آنها کمک مي کند تا با اعتماد به نفس بيشتر وارد مرحله بعد شوند.

 

کودکان شش تاهفت سال                                                                       

همان‌طور که کودکان بزرگ ‌تر مي‌شوند، قدرت هماهنگی و توجه آنها بيشتر و بهتر مي‌شود و می‌توانند جهت و مفهوم کار  تیمی‌ را درك كنند. اگر مي‌خواهيد كودك تان را در اين سنين به كلاس‌هاي ورزشي بفرستيد،‌ فعالیت‌ های ورزشي    تيمي ‌بهترين انتخاب هستند.فوتبال، ژیمناستیک، شنا، تنیس، گلف، دو و میدانی و  هنرهای رز می براي اين سنين مناسبند.

                   

كودكان هشت سال و بالاتر                                                                                        

كودكان وقتي به سن هشت سالگي مي ‌رسند،‌ توان انجام طيف وسيعي از ورزش‌ ها را دارند كه شما مي‌توانيد با توجه به علاقه و سليقه كودك و همچنين مشورت با مربي‌ هاي اين رشته ‌ها او را به كلاس ورزشي بفرستيد. البته‌ اين را فراموش نكنيد كه انجام ورزش‌هاي حرفه‌ اي،‌ تنها راه داشتن يك اندام مناسب براي كودك‌ تان نیست. اگر متوجه شديد فرزند شما به ورزش علاقه ‌مند نیست، نبايد او را مجبور كنيد. در اين شرايط بايد براي او فعالیت‌ های فیزیکی ديگري در نظر بگيريد. براي مثال شما مي ‌توانيد دوچرخه بخريد و به همراه هم به دوچرخه ‌سواري تفريحي برويد. يا اينكه مسیرهایي براي پیاده‌ روی در نظر بگيريد و هر روز كودك‌ تان را به پياده‌روي ببريد. علاوه بر اينها مي ‌توانيد برنامه منظمي ‌براي كوهنوردي در نظر بگيريد و او را همراه خود به كوه ببريد. البته فراموش نكنيد نبايد او را مسافت زيادي پياده ببريد و خسته كنيد .


هشت تا 10 سال

بچه ها بسته به ميزان رشد خود مي توانند در مسابقات سازمان يافته شرکت کنند مانند مسابقات داخلي در مدارس. آنها هنوز براي توسعه مهارت هاي خود به کمک نياز دارند و بايد کنار آمدن با نااميدي و شکست را بياموزند. کودکاني که بيشتر اوقات بازنده هستند بيش از ديگران مستعد کنار گذاشتن ورزش هستند. والدين و اولياي مدرسه بايد مراقب باشند که با فراهم آوردن زمينه مناسب مثلاً شرکت دادن اين کودک در مسابقه اي که در آن بيشترين توانایي را دارد موجبات برنده شدن و دلگرمي او را فراهم نمايند. اين سنين، بهترين زمان براي پرداختن به ورزش هاي مختلف و انتخاب ورزش مورد علاقه از ميان آنهاست.

 

 10 تا 12 سال

 کودکان و نوجوانان مي توانند از رقابت در ورزش لذت ببرند و همچنان به آموختن مهارت هاي تازه بپردازند. بعضي از کودکان در اين گروه سني استعداد و علاقه خاصي به يک ورزش بخصوص نشان مي دهند و مي توانند با داشتن مربي در اين زمينه بسيار پيشرفت نمايند.

نوجواناني که به هر دليل علاقه اي به شرکت در ورزش هاي رقابتي تيمي ندارند، مي توانند با راهنمائي مربيان و والدين خود به ورزش  هايي چون اسکيت، سوارکاري، دوچرخه سواري و مانند اينها بپردازند.

/انتهای متن/