با 15 نشانه سرطان آشنا شویم

بیماری سرطان بسیار مهلک و کشنده است اما در صورت تشخیص به موقع می توان آن را درمان کرد. پس با 15 علامت سرطان که معمولا خانم ها آن را نادیده می گیرند، بیشتر آشنا شوید.

0

بعضی نشانه ها را مخصوصا خانم ها باید جدی بگیرند چون ممکن است علامت سرطان باشند. این علامت ها اینهاست:

تب دوره ای و عفونت:
تب دوره ای می تواند نشانه لوکمی(نوعی کم خونی) باشد.
لوکمیا، سرطان خون است و بدن را تحریک می کند که به تولید گلبول های سفید غیر طبیعی بپردازد و در واقع این بیماری از طریق تضعیف سیستم ایمنی بدن توانایی مبارزه علیه عفونت را از بین می برد.
پس بهتر است به نشانه هایی که مانند مانند تب و درد متناوب که شبیه حالت سرما خوردگی و آنفلانزا است، دقت کنید.

فرو رفتگی اطراف سینه، تغییرات رنگ سینه:
به هنگام مشاهده فرورفتگی پوست سینه، کج شدن نوک سینه، کبودی، نرمی، رنگ پریدگی پوست اطراف سینه، قرمزی و یا رنگ صورتی پستان، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید.
البته گفتنی است که در مواردی دیده شده این نشانه ها خوش خیم بوده و به معنای سرطان سینه نمی باشد.

نفخ و ورم:
تقریبا هر خانمی به خاطر ورم مخصوصا در دوران قاعدگی خود ناراحت است و درد می کشد اما اگر مشاهده کردید که هنوز پس از اتمام دوران عادت ماهانه بدن تان ورم دارد و یا یبوست های دائمی دارید می تواند نشانه سرطان رحم یا تخمدان باشد.
اگر ورم شما چندین هفته طول کشیده و بهتر نشدید، فورا به متخصص مراجعه کنید تا شما را به دقت معاینه کند.
لازم به ذکر است که احساس سیری و کم اشتهایی می تواند نشانه سرطان تخمدان باشد.

عادت ماهانه غیر عادی یا درد در ناحیه لگن خاصره:
ممکن است گاهی خانم ها پریود نامنظمی داشته باشند اما اگر به طور ناگهانی ماه به ماه خونریزی شدیدی دارید یا پس از دوران قاعدگی خود دچار خونریزی می شوید و یا از درد لگن خاصره رنج می برید بهتر است به پزشک زنان و زایمان مراجعه کرده تا با انجام آزمایش های لازم و سونوگرافی رحم و تخمدان کمک های لازم را به بهبود شما کند.

سرفه:
به هنگام سرما خوردگی معمولا سرفه ها شدید ترند اما اگر دوره سرفه های شما طول بکشد مثلا سه هفته یا یک ماه شود و شما هیچ نشانه آلرژی یا سرما خوردگی ندارید، می تواند نشانه سرطان ریه باشد.
اگر به همراه سرفه خون مشاهده کردید، حتما آن را جدی بگیرید به گفته برخی از بیماران سرطان ریه، درد قفسه سینه آنها تا شانه ها و یا زیر بازوها امتداد می یابد.

معده درد و حالت تهوع:
معمولا آشوب معده دلیل بر سرطان نیست اما در صورت مشاهده حالت بیش از حد قولنج معده و یا حالت تهوع و عدم بهبود حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.
شاید این حالت دلیل بر زخم معده، سرطان لوکمیا، ناراحتی کبدی، بیماری پانکراس و یا سرطان روده ها باشد.

مشکل به هنگام بلع غذا:
گلو درد می تواند عمل بلع را دشوارتر و دردناک کند اما اگر دیدید که این حالت چندین هفته طول کشید و حال شما بهتر نشد به پزشک مراجعه کنید
گلو درد می تواند نشانه سرطان معده، گلو و یا حتی ریه باشد.

کاهش وزن غیر منتظره:
بسیاری می خواهند وزن خود را کم کنند و برای این منظور رژیم غذایی می گیرند اما اگر شما بر خلاف معمول اشتهای کمی دارید و دلیل کم شدن اشتهای خود را نمی دانید، بهتر است آزمایش های لازم را انجام دهید. زیرا کاهش اشتها و کاهش وزن بی جهت می تواند دلیل بر وجود انواع سرطان ها مثل
سرطان های کبد،پانکراس، روده، مری و یا سرطان لنفاوی باشد.

خستگی دائمی:
معمولا همه افراد پس از انجام کارهای روزانه خسته می شود اما استراحت و خواب کافی در طول شب این مشکل را برطرف می کند. اگر مشاهده کردید که به مدت بیش از دو ماه است که در طول روز خستگی دارید و یا کم نفس و بی رمق هستید، حتما به پزشک مراجعه کنید.
سرطان لنفاوی، لوکمیا معمولا حالت خستگی بیش از حد را به دنبال دارند.

سر دردهای شدید و دوره ای:
اگر شما سابقه میگرن ندارید و تا به حال سر درد نداشته اید ، ولی مدتی است که دچار سردرد های شدید می شوید می تواند نشانه تومور مغزی باشد که بر روی سیستم اعصاب اثر می گذارد.

مشاهده خون در مدفوع:
مشاهده خون می تواند به دلیل بیماری هموروئید باشد در غیر این صورت شاید دلیل بر بیماری سرطان روده است که بایستی فورا تحت مداوا قرار بگیرید.

تغییرات پوستی:
سرطان پوست یکی از رایج ترین انواع سرطان ها در کاناداست که معمولا آن را بخوبی نمی توان تشخیص داد. برای مثال اگر در رنگ، اندازه کک و مک، خال و یا جوش بدن تان تغییراتی را یافتید، فورا به پزشک مراجعه نمایید.
در صورت تشخیص زود هنگام درمان آسان تر خواهد بود.

درد و زخم دهان:
درد و یا زخم دهان معمولا می تواند التیام یابد و جای نگرانی ندارد. اگر دیدید که زخم ها التیام نیافته اند و یا نقاط قرمز یا سفید روی لثه و یا زبان دیدید یا در صورت مشاهده ورم، کرختی و شلی فک ها حتما به پزشک مراجعه کنید.

کبودی بدن برای مدت طولانی:
اگر صبح از خواب بیدار شدید و متوجه جای کبودی روی دست و پاها شدید، نگران نشوید زیرا ممکن است که در هنگام خواب دست شما با شیئی برخورد کرده باشد اما اگر این کبودی ها با گذشت زمان بیشتر شود بر اساس یافته های مرکز درمان سرطان آمریکا، کبودی غیر معمول می تواند نشانه لوکمیا باشد .
در بیماری لوکمیا، توانایی خون برای حمل اکسیژن و تشکیل لخته خونی مختل می شود.

خون ریزی پس از یائسگی:
معمولا برای خانمی که یائسه شده است مشاهده کمی خون نامعمول نیست.
اما اگر خونریزی شدید پس از یائسگی دارید و این خونریزی ها دائمی است می تواند نشانه سرطان رحم باشد .
بر اساس اعلام انجمن سرطان آمریکا خبر خوب این است که زنانی که در مرحله نخست تشخیص سزطان رحم هستند و هنوز سرطان در تمام بدن پخش نشده است، درمان پذیرند که طول درمان پنج سال بوده و 88 درصد این زنها مداوا می شوند.

منبع: ام اس ان
/انتهای متن/

درج نظر