این نوروز راهی تویسرکان شوی، شهر گردوی ایران

تویسرکان شهر طلای سبز ایران است بخاطر گردوهای خوشمزه و مرغوبش و بخاطر سرسبزی اش که این شهر استان همدان را به نگین زمرد کوهستان الوند تبدیل کرده است. اگر برای سفر نورزوی به سمت غرب ایران می روید،‌حتما به تویسرکان سری بزنید تا از نزدیک زیارتگاه حیقوق نبی، پارک گردشگریِ کمربسته و مقبره ابوالمعجن ثقفی را ببینید.

0

آن شب بعد از حرف های بابا سرِ شام، ستاره که کوچکترین عضو خانواده بود، بیش از همه به فکر فرو رفته بود. ستاره فکر می کرد مثل هر سال قرار است به شمال و بعد از آن به مشهد بروند، اما وقتی بابا از صحبت های همکارش گفت و شهر آبا و اجدادی او، ستاره مطمئن شد که پیشنهاد بابا برای سفر امسال، شهرستان تویسرکان است؛ جایی که تا به حال ندیده، اما تعریف های زیادی از آن شنیده؛ ستاره آن شب نقشه به دست خوابش برد. او خیلی دلش می خواست از این جای جدید اطلاعاتی به دست بیاورد…


تویسرکان، زمردی لابلای رشته کوه ها

فرزندان یک خانواده، به ویژه بچه های کوچکتر، همیشه کنجکاوتر از بقیه هستند. آشنایی با اماکن و شهرهای جدید به ویژه در عید نوروز بهترین فرصت برای ارضای این حس کنجکاوی است، آن هم با داشتن سرزمینی که اقلیم های متفاوت و طبیعت بی نظیر دارد.

تویسرکان یکی از جلوه های همین جغرافیای گسترده و طبیعت زیباست. شهری که همچون زمردی در پشت پیچ و خم جاده ها و کوهستان های بلند می درخشد.

تویسرکان در استان همدان واقع شده و رشته کوه مرتفع و زیبای الوند در شمال شرقی این شهرستان قرار دارد و مانند دیواری شهرستان تویسرکان را از شهر همدان جدا می کند.

تویسرکان که با آب و هوایی کوهستانی در کنار زمین های سرسبز، به داشتن طبیعت رویایی مشهور است، اماکن طبیعی و دیدنی بسیاری دارد. یکی از این مکان های زیبا، پارک گردشگریِ کمربسته در سه کیلومتری شهر تویسرکان و در مجاورت جنوب غربی شهر سرکان  است. گفتنی است که مقبره ابوالمعجن ثقفی از سرداران سپاه اسلام نیز در این مکان قرار دارد. این مکان از نظر لطافت هوا و مناظر زیبای طبیعی و انبوه درختان سر به فلک کشیده ی چنار، تبریزی، نارون، گردو و سرو، از نقاط بسیار بدیع و کم‌نظیر است.

یکی از دیگر مکان های زیبا، دره ی گزندر و سرابی است که در شرق شهر تویسرکان و در حاشیه جاده ارتباطی تویسرکان به جوکار قرار گرفته که در ادامه شیب‌های تند قلل کلاه قاضی و شاه‌نشین بزرگ در سمت جنوب واقع شده‌اند. این دره با حدود 500 هکتار مساحت، به دلیل فراوانی آب و وجود خاک مناسب و نسبتاً عمیق، دارای استعداد بالایی در زراعت و باغداری است و به همین جهت تراس‌های دو سوی رودخانه عمدتاً به باغات گردو اختصاص دارد. در این میان درختان دیگری همچون سیب، زردآلو، گیلاس و آلبالو نیز دیده می‌شوند.

دره گزندر و سرابی دارای چشمه ها و  مناظری زیبا و چشم‌ نواز و آب و هوایی دلپذیر است و از گذشته‌ های دور از تفریحگاه‌ه ای اهالی منطقه بوده است.


پیامبری که میهمانِ تویسرکان شد

وقتی بیشتر نگاه کنی، از دور پیداست؛ آرامگاهی به شکل یک برج مدور با سقف مخروطی که از زیارتگاه های معروف تویسرکان است. این آرامگاه متعلق به حیقوق نبی علیه السلام از انبیای دوازدگانه ی بنی اسرائیل و از نسل حضرت موسی علیه السلام است. او نامش در کتاب تورات ذکر شده و دارای مقام مذهبی خاصی نزد یهودیان  بوده و برای مسلمانان نیز قابل احترام است. ایشان بعد از شعیاء نبی مبعوث شده و در منابع آمده که او در عصر خود بعثت پیامبر گرامی اسلام را هم بشارت داده است. نام”حیقوق ” که در زبان عبری به معنای در آغوش گرفته شده است، از آن جهت بر این حضرت گذاشته شده که در زمان طفولیت به بیماری سختی دچار شده و از دنیا می رود. پس از آن طی جریانی حضرت دانیال (ع) ایشان را یافته و به آغوش می کشند و ایشان زنده می شوند و حیات دوباره پیدا می کنند.

هم اکنون تندیس حیقوق از سنگ مرمر و تصاویری از او در مجموعه موزه واتیکان ایتالیا موجود است .


آرامگاهی در دامنه کوه

از دیگر بزرگان و مشاهیر مدفون در تویسرکان، میررضی الدین آرتیمانی است که از شعرا و عرفای عصر صفوی به شمار می آید که در آرتیمان به دنیا آمده است.

او در سی سالگی به دربار شاه عباس صفوی راه می یابد و دارای عزت و احترام بوده است تا آنجا که داماد خاندان صفوی شده اما تشریفات درباری به مذاقش سازگار نیامده، دم و دستگاه شاهی را رها کرده و به وطن باز می گردد. سپس در شمال شهر تویسرکان خانقاهی برای خود رو به راه می کند که هم اکنون مزار و مقبره او و مورد زیارت اهل دل و عشاق دل سوخته است.

آرامگاه میر رضی در دامنه کوهی مشرف به شهر جایی بسیار باصفا به نام همینه یا هیمنه قرار گرفته و سال های دور مقبره آن که به نحو بسیار تاثر انگیزی رو به ویرانی نهاده بود، مرمت شد.


شهر طلای سبز

تویسرکان قدمتی دیرینه دارد و طبق اسناد تاریخی قدمت این شهر به دوران قبل از میلاد مسیح علیه السلام می رسد. گرچه عمق این تمدن را از آثار و ابنیه و بقایای به جا مانده در آن نیز می توان درک کرد.

تویسرکان گنجینه ی زیبایی از طبیعت، آثار باستانی، اماکن مذهبی، گردشگری و تاریخی است. علاوه بر سوغاتی های مرسوم آن، بادام و آلو و نقل و چایی و عسل، گردوی تویسرکان معروف تر و مشهور است و همین محصول، تویسرکان را به شهر طلای سبز شهره ساخته است.

 علاوه بر آنچه گفته شد، پل‌تاریخی فرسفج، قلعه اشتران، دره سرکان، دره آرتیمان، امامزاده شاهزاده ناصر، پیر کمر بسته سرکان، قلعه دختر  (معروف به قز قلعه سی)، مسجد جامع تویسرکان، درخت چنار کهنسال مسجد باغوار، کاروانسرای شاه‌عباسی فرسفج، دره‌ گزندر، دره‌ فاران، دره‌ شهرستانه، شهر بازی و بوستان نبوت و بازار سنتی سرپوشیده، مهمترین دیدنی‌ های شهرستان تویسرکان را تشکیل می‌ دهند.

 

/انتهای متن/

درج نظر