آب درمانی اصولی وسلامت زنان

آب درمانی ورزش است یا یک روش درمانی؟ خانم ها چقدر به آب درمانی اقبال دارند؟ از نقطه نظر علمی و ورزشی آب درمانی چقدر مفید است و با چه شرایطی می تواند برای خانم ها توصیه شود؟ اینها سوالاتی است که در گفت و گو با یکی از خانم هایی که در کلاس های آب درمانی شرکت می کند و یکی از مربیان این رشته پاسخ داده شده است.

0

ورزش کردن در هر  سن و موقعیتی، مفرح و نشاط آور است خصوصا اینکه در آب هم باشد. از طرفی چه خوب که امروزه ورزش در آب یک روش درمانی هم محسوب می شود و پزشکان برای درمان برخی بیماری ها ضمن تجویز روش های متعدد، هیدروتراپی یا آب درمانی را که اجراي حركات و نرمش هاي خاص در آب است، برای بهبود روند بیماری پیشنهاد می دهند.  در این شیوه بیمار مفاصل و اندام های خود را در آب با صرف نیروی کمتری به حرکت در می آورد و چون فشار بدن روی مفاصل کاهش می یابد، در اجرای حرکات نیز درد کمتری را احساس می کند.


وزن ایده آل و بارداری رضایت بخش

مهناز بانوی ٣٢ ساله ای است که  خیلی زود دچار عارضه سیاتیک و دیسک کمر شده، و از تجربه ی شرکت در کلاس های آب درمانی می گوید:

“متاسفانه شش سال پیش به دلیل انجام چند حرکت اشتباه و حمل وسایل سنگین دچار پادرد و  کمر درد شدم. اوایل دردم کم بود اما چون دفتر کارم در طبقه چهارم یک ساختمان بود و آسانسور نداشت و من مجبور بودم هر روز این همه پله را بالا و پایین بروم، بمرور احساس کردم که وضعیتم بدتر شد و شب ها اصلا نمی توانستم بخواهم و واقعا برای انجام کارهای روزمره و رفت و آمد دچار مشکل شده بودم. به متخصص فیزیوتراپی مراجعه کردم و پس از انجام عکسبرداری، او تشخیص داد که  به سیاتیک و دیسک کمر مبتلا شده ام . یک سال با دارو درمانی، فیزیوتراپی و انجام حرکاتی ورزشی که دکترم تجویز کرده بود تحت درمان بودم و شکر خدا بهتر شدم و دردهایم کمتر شد اما روش آخری که دکترم پیشنهاد داد، انجام حرکات ورزشی در آب و یا آب درمانی بود که پس از سه ماه شرکت در این کلاس ها روند بهبودی ام خیلی سریع تر شد. اتفاقا چون آن زمان قصد بارداری هم داشتم و کمر درد واقعا مرا از بارداری ترسانده بود، به کمک آب درمانی هم به وزن ایده آل رسیدم هم درد کمر و پاهایم کمتر شد و توانستم دوران بارداری و زایمان طبیعی رضایت بخشی داشته باشم.”

برای اینکه اطلاعات علمی و تخصصی بیشتری از “روش آب درمانی” بدست آوریم، با الهه زارعان که دانشجوی کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی با گرایش آسیب شناسی و حرکات اصلاحی گفت و گو کردیم که  هشت سال است سابقه ی مربیگیری روش” آب درمانی ” دارد.

چه گروهی از خانم ها برای آب درمانی به شما مراجعه می کنند؟

  • بیشتر خانم هایی که برای آب درمانی به کلاس من مراجعه می کنند، دچار انواع دیسک های کمر، تنگی کانال نخاعی، مشکلات زانو و مچ پا، تنگی کانال دست و دردهای عضلانی و اسکلتی شانه و گردن هستند. البته بانوانی هم هستند که مشکل جسمانی خاصی ندارند و برای کم کردن وزن به این کلاس ها می آیند، چون چاقی هم نوعی بیماری مزمن است و ما ایروبیک در آب با آنها کار می کنیم. البته به طور کلی آب درمانی (به جز افرادی که دچار رماتیسم هستند و نباید وارد آب شوند)، برای هر فردی با هر ویژگی بدنی ای مفید است و هیچ محدودیت سنی هم ندارد. اما آب درمانی برای افراد دچار آسیب و افراد بالای پنجاه سال ضرورت بیشتری دارد.

آب درمانی برای هر کسی با هر شرایط سنی و جسمی مفید است، مخصوصا در افراد بالای 50 سال، البته به استثنای افراد مبتلا به روماتیسم.

اصولا شیوه آموزش شما به چه صورت است؟

  • روند من در این کلاس ها اینطور است که فقط روی مشکل خاص افراد کار نمی کنم و سعی می کنم روی مسائل روحی و ذهنی آنها هم کارکنم تا به آرامش برسند. چون بسیاری از گرفتگی ها و درد های بدن ناشی از مشکلات ذهنی و عصبی است و به صورت درد مزمن فرد را برای مدت طولانی درگیرکرده و حتی با داروی مسکن هم التیام پیدا نمی کنند. پس از شناسایی مشکل اصلی و اینکه به چه منظور برای آب درمانی مراجعه کرده اند و چه مدتی است مشکل یا درد در ناحیه ای از بدنشان دارند و پزشکشان چه نظری در مورد بیماری شان دارد، نوع حرکات در آب را شروع می کنیم. حرکات ساده است و ساده هم آموزش داده می شود و فقطدقت می کنیم که بچه ها حرکات را به درستی انجام دهند.

دلیل بسیاری از گرفتگی ها و دردهای اسکلتی و عضلانی، مشکلات ذهنی و عصبی است  و آب درمانی بسیار می تواند التیام بخش باشد.

روند بهبودی افراد پس از شرکت در دوره های آب درمانی رضایتبخش بوده؟

  • اکثر خانم ها روند بهبودیشان خیلی خوب بوده، مثلا پس از سه ماه آب درمانی خودشان اظهار کرده اند که دردهایشان خیلی کمتر شده و شب ها راحت تر می خوابند و استرس های روزانه شان کمتر شده و انرژی خاصی بدست آورده اند. حتی خانم هایی داشتیم که پس از شش ماه مشک لشان تقریبا برطرف شده و متوجه کاهش وزن خود هم شده اند. البته دوستانی هم که نیاز به کم کردن وزن ندارند با راهنمایی هایی لازم به آنها می گوییم که چه اقلامی را مصرف کنند که کاهش وزن نداشته باشند.

می توان گفت آب درمانی روشی نو در علم پزشکی است، به نظر شما میزان استقبال و شناخت مردم ما خصوصا خانم ها را چطور ارزیابی می کنید؟

  • آب درمانی هنوز میان مردم جا نیفتاده و بسیاری افراد صرف حضور در آب و راه رفتن و شنا کردن را آب درمانی می دانند که این طرز فکر اشتباهی است. متأسفانه بسیاری از خانم ها دلیل استفاده نکردن از روش آب درمانی را هزینه کلاس ها می دانند، در حالیک ه می بینیم در بخش های واقعا غیرضروری و غیر مفید زندگی روزمره شان بسیار هزینه صرف می کنند و از سلامت خود غافلند.


برای کسانی که دوره های آب درمانی می گذرانند یا گذرانده اند، برای اینکه به خانه اول بازنگردند و بتوانند بیماری خود را پس از اتمام کلاس ها نیز کنترل کنند و بدتر نشوند چه توصیه ای دارید؟

  • توصیه می کنم بعد از اتمام دوره های آب درمانی، حتما هفته ای یک الی دوبار وارد استخر شده و راه بروید تا دردهای تان برنگردد. در ضمن حرکاتی ساده را به افراد یاد می دهیم که پس از اتمام دوره نیز در خانه و اتاق خود انجام دهند. تغذیه، میزان خواب و استراحت و میزان فعالیت افراد نیز باید کنترل شود تا به بدنشان آسیبی نرسد. همچنین فضای جکوزی و سونای خشک و بخار را برای دوستانی که مشکلات اسکلتی و عضلانی دارند توصیه نمی کنم، چون باعث شل شدن عضلات و مفاصل شده و پوکی استخوان و دردهایشان را به مرور بیشتر می کند. نکته ای مهم که در مورد روش آب درمانی وجود دارد، این است که افراد صرف آموزش یک یا دو دوره آب درمانی، نباید بعد از اتمام دوره بدون مربی حرکات را انجام دهند، چون اگر حرکتی را اشتباه انجام دهند امکان دارد که مشکلش ان بدتر شود. در مجموع برای نتیجه گرفتن بهتر از این روش، حداقل به طور مرتب باید شش ماه آن را ادامه دهند و اگر یک سال تا یک سال و نیم آن را ادامه دهند، اثرات فوق العاده ای بر سلامت جسم و روحشان خواهد گذاشت.

 افراد صرف آموزش یک یا دو دوره آب درمانی، نباید بعد از اتمام دوره بدون مربی حرکات را انجام دهند چون اگر حرکتی را اشتباه انجام دهند امکان دارد که مشکل شان بدتر شود.

با توجه به اینکه به سال جدید نزدیک می شویم و خانه تکانی خانم های ایرانی هم شروع می شود، شما برای کاهش آسیب های بدنی در این ایام چه پیشنهاداتی دارید؟

  • خیلی از حرکاتی که خانم ها برای نظافت و تمیزی منزل خصوصا در نزدیکی عید نوروز انجام می دهند باعث آسیب های حاد و مزمن در آن ها می شود. مثلا زمانی که حرکتی را مانند پاک کردن شیشه به طور مداوم و بدون استراحت انجام می دهند و دست و شانه خود را به سمت های مختلف می چرخانند، یا خم شده و ساعت ها فرش را شامپو می کشند و حرکاتی از این دست، باعث می شود که برخی عضلات خسته شده و در حالت کشیدگی باقی بمانند و به مرور درد می گیرند. راه حل برای پیشگیری از این مشکلات این است که حداقل هر 20 دقیقه یک بار بدن را به سمت بالا بکشند یا دراز کشیده و پا را داخل شکم ببرند تا کمی عضلات استراحت کنند و منقبض نشوند.

ویژگی یک مربی آب درمانی  خوب چیست؟

  • آب درمانی مربی حاذقی می خواهد که عضلات و فیزیولوژی فرد را به خوبی بشناسد و طراحی مناسبی از تمرین ها و حرکات برای هر فرد با توجه به مشکلی که دارد داشته باشد. بعلاوه از حرکات اصلاحی آگاه بوده و بتواند نسبت به آسیب های مختلف شناخت داشته باشد تا وضعیت بیمار بدتر نشود.

نکته آخری که در  مورد آب درمانی باید به خانم ها بگویید؟

  • موردی که بیشتر در مورد خانم هایی که وارد استخر می شوند لازم می دانم بگویم این است که حتما یک سری نکات بهداشتی را باید رعایت کنند. مثلا از ژل شستشوی بانوان قبل ورود و بعد از خروج از آب استفاده کنند تا دچار میکروب های استخری نشوند و از لوسیون های مفید بعد استخر استفاده کنند تا پوستش ان خشک نشود. در ضمن به خانم هایی که از روش آب درمانی استفاده می کنند پیشنهاد می کنم بعد از استفاده از فضای استخر و آمدن به خانه حتما نیم ساعت تا چهل و پنج دقیقه استراحت کنند سپس به فعالیت های خانه داری و روزمره خود بپردازند.

به خانم ها توصیه می کنم برای پیشگیری از  مشکلات جسمی ناشی از خانه تکانی عید، حداقل هر 20 دقیقه یک بار بدن را به سمت بالا بکشند یا دراز کشیده و پا را داخل شکم ببرند تا کمی عضلات استراحت کنند و منقبض نشوند.

/انتهای متن/