چشمه در بستر، سفری به دوران حضرت زهرا (س)

چشمه در بستر نام کتابی است از زندگی حضرت فاطمه (س) نگارش حجت الاسلام سید مسعود پورسید آقایی که با توجه به مستند بودن و لحن داستانی اش،‌ مورد توجه مخاطبین قرار گرفته است طوری که خوانندگان تا صفحه آخر با اشتیاق پایش می نشینند و با ان سفری می کنند به دوران زندگی حضرت زهرا (س) .

0

ما درباره ي حضرت زهرا (ع) تا امروز بیشتر به توصیف زندگی شان پرداخته ایم، نه تبیین حقایق این زندگی، در حالی که آنچه نیاز نسل معاصر ماست، تبیین است، نه توصیف محض.

کتاب چشمه در بستر، تلاشی است برای شناخت این بانوی ارجمند که نویسنده اش در آن سعی کرده با توجه به مستندات تاریخی جلوه ای باشکوه تر و قدرتمند تر از سبک زندگی این بانوی بزرگوار را با جزئیات به تصویر بکشد.

 

در مورد نویسنده

حجت السلام و المسلمين سيد مسعود پورسيد آقايي سال ۱۳۳۸ در شهر مشهد به دنيا آمد. پورسید آقایی سال ۱۳۵۸ وارد حوزه علميه شد و از محضر اساتيد گرانقدر آيات عظام تبريزي، مؤمن، جوادي آملي، صفايي حائري و سيد محمد روحاني بهره برد و به درجه اجتهاد نايل شد و در حال حاضر به تدريس در حوزه و دانشگاه مي‌ پردازد.

پورسید آقایی اکنون مسئول مؤسسه آينده روشن، رئيس مركز تخصصي مهدويت در حوزه علميه قم، دبير همايش بين المللي دكترين مهدويت، سردبير و مدير مسؤل فصلنامه علمي – تخصصي انتظار موعود و فصلنامه علمي – تخصصي مشرق موعود و مدير مسئول فصلنامه علمي – تخصصي عصر آدينه است. نوشتن کتاب های مستند از مهم ‌ترين فعاليت‌هاي حجت السلام پورسيد آقايي است.

 

نثر کتاب

پورسید آقایی در کتاب 704 صفحه ای چشمه در بستر، ابتدا  تصویری از صحنه مدینه پس از فوت پیامبر اکرم(ص) ارائه می کند. سپس اقدامات و حرکت های  حضرت زهرا(س) برای ترویج اسلام ناب را مورد بررسی قرار می دهد و در نهایت به بیان ویژگی ها و خصایص آن حضرت می پردازد.

نویسنده با نثری ادبی و با ذکر آیات و روایات معتبر در احادیث شیعه و سنی در این کتاب، مدینه پس از فوت پیامبر اکرم(ص) را با چهار ویژگی حیرت و نگرانی، کمبود یاران توانمند و مخلص، نظام قبیلگی، باند نفاق و کینه از علی (ع) تشریح می کند.

در بخش دیگری از این کتاب، نویسنده به اقدامات مهم حضرت زهرا(س) اشاره دارد و می نویسد:

” زهرا(س) یک تنه دوازده گام به تعداد تمامی ائمه(ع) برداشت و با گام های پرصلابتش زمینه را برای همه آنان فراهم ساخت.”

وی به دعوت های شبانه حضرت زهرا(س) برای اثبات حقانیت حضرت علی(ع) اشاره دارد و سپس به بیعت عقبه، غدیر، حدیث منزلت، مباهله، حدیث ثقلین و سد ابواب و فدک اشاره می کند.

بخش های بعدی این کتاب به ویژگی ها و فضایل اخلاقی آن حضرت همچون علم ، ایمان، زهد و  آیات نازله در شأن زهرا(س) اشاره دارد.

نویسنده کتاب در ادامه به بررسی  روابط و جایگاه حضرت زهرا(س) نزد پیامبر اکرم(ص)، حضرت علی(ع) و فرزندانش می پردازد.

سه پیوست با عنوان «حور در آتش»، «دعا» و «توسل» بخش های دیگری از این کتاب است.

بخش پایانی کتاب چشمه در بستر، به صورت موضوعی شامل آیات، احادیث، اشعار، اشخاص، قبایل و فِرق و مکان ها می باشد.

 

فصل ها ی کتاب

کتاب چشمه در بستر دارای هشت فصل است که تنوع موضوع و گستردگی مباحث در آن ها به چشم می خورد و خواننده با یک نگاه به عنوان های هر فصل می تواند قبل از خواندن کل کتاب به سراغ قسمت مورد علاقه خود برود.

این عناوین عبارت اند از :

«رسالت‌ها»؛ «شخصیت نامتناهی»؛ «اهل‌البیت»؛ «واپسین روزهای حیات پیامبر»؛ «حق متروک»؛ «فدک»؛ «عروج به ملکوت» و «سروده‌ها» عنوان‌های فصل‌های کتاب هستند. نگارنده درقسمت  معرفی آن حضرت در ابتدای کتاب بیان می‌دارد: حضرت فاطمه زهرا(س) در یک روز جمعه در ماه جمادی‌الثانی سال دوم و به نقلی پنجم بعثت چشم به جهان گشود.

ایشان لقب‌های فراوانی دارد که هر یک اشاره به بخشی از فضایل فاطمه (س) دارد. منصوره، زهرا، صدیقه، طاهره، راضیه، محدّثه، بتول و حوراء از جمله لقب‌های ایشان هستند. مشیت الهی چنین بود که زندگی فاطمه (س) از همان کودکی با سختی‌ها و تلخی‌ها همراه باشد. ایشان در سنین جوانی به شهادت رسیدند.”

/انتهای متن/

درج نظر