کدام ورزش در چه سنی برای بچه ها مناسب است؟

هر سنی از بچه ها ورزش مناسب خودش را دارد: دو تا پنج سالگی، شش تا 9 سالگی و ده تا دوازده سالگی . ضمنا بهتر است که برنامه ریزی برای تحرک بدنی بیشتر فرزندتان را از تعطیلات نوروز که فرصت بیشتری دارید، آغاز کنید.

0

دنیای بچه ها پر از ورزش های متنوع و هیجان انگیز است اما مهم این است که کدام یک از این ورزش ها مناسب بچه ها در سنین های مختلف است؟ با ما همراه باشید تا با مناسب ترین ورزش ها برای بچه ها آشنا شوید.

ورزش کردن و ورجه وُرجه کردن برای بچه ها نشاط آور است و بچه ها از اینکه از اینگونه ورزش ها انجام می دهند، لذت می برند . دوچرخه سواری وشنا در راس این ورزش هاست که بچه ها علاقه خاصی به آن دارند چراکه معمولا بچه ها عاشق آب و آب بازی هستند.

اولین باری که با دوچرخه رکاب زدید، یادتان هست؟ آن روز چند بار زمین خوردید و بلند شدید؟ چه زمانی اولین بار خنکای آب استخر را روی پوست تان احساس کردید و دل بسته شنا و بازی های آبی شدید؟ و چه زمانی برای اولین بار دل تان خواست پا به توپ شوید و توپ را تا اوج آسمان پرواز بدهید؟

رفتار بچه ها در برابر ورزش

رفتار کودکان در برابر ورزش کردن دقیقا به دو شکل تقسیم بندی می شود: 

اول آنهایی که با دیدن ورزش و بازی ها دوست دارند وارد گردونه شوند و بازی کنند و دوم آنهایی که هیچ علاقه ای به بازی و ورزش نداشته و نشستن و انجام بازی های فکری یا کامپیوتری را به هر کار دیگری ترجیح می دهند.

رفتار هرکدام از آنها ابتدا به وی‍ژگی های شخصیتی و دوم به هدایت و رفتار والدین با کودکان بازمی گردد. اگر فرزندتان از گروه اول است، مشکل خاصی ندارید، فقط باید ورزش مناسب سن و علاقه او را درنظر بگیرید. اما گروه دوم کارشان کمی سخت است.. 

این بار قرار است درباره انتخاب ورزش متناسب به سن کودک و معرفی پنج ورزش که هر کدام تاثیر مثبتی به لحاظ جسمی و روانی روی کودک دارند را بررسی کنیم. برنامه ریزی برای تحرک بدنی بیشتر فرزندتان را از تعطیلات  نوروزکه فرصت بیشتری دارید، آغاز کنید.

قدم اول : دو تا پنج سالگی

پیش از این سن، اگر بازی و ورزش هم درکار باشد- که بهتر است باشد- به همان توپ قل دادن ها و پیاده راه رفتن همراه با پدر و مادر خلاصه می شود. دلیل آن هم سه نکته است..
اول اینکه کودک امکان جدا شدن از والدین به مدت طولانی را ندارد. دوم اینکه هنوز کودک به حدی نرسیده که بتواند آموزش آکادمیک و منظم را فراگیرد و سوم اینکه توانایی کودک برای انجام بسیاری از کارها اندک بوده ونیازمند همراهی والدین برای فراگیری است.. 
از سن دوسالگی به بعد، می توان روی «آموزش» به معنای عمومی آن سرمایه گذاری کرد. در دو تا پنج سالگی هم بهتر است وجه « بازی – تفریحی» ورزش ها پررنگ تر از آموزشی آن باشد.. 

ورزش های مناسب: دو، حرکات موزون و ریتمیک، آموزش هدفمند پرتاب اشیاء مانند توپ، گرفتن توپ به عنوان

روش ورزش: هر کدام از این حرکت ها باید با همراهی مربی یا والدین انجام شوند   
مدت زمان: از نیم ساعت برای سن پایین شروع و تا یک ساعت برای سن بالاتر طول بکشد. 

قدم دوم، شش تا 9 سالگی

از این سن به تدریج قدرت بینایی و تمرکز از راه دیدن تکمیل می شود. حرکت ها با تمرکز بیشتر انجام شده و کودک توان تمرکز برای یادگیری را دارد. در این فاصله سنی مفاهیمی مانند فاصله، سرعت، مکان و زمان برای کودک مفهوم پیدا می کند.. 
ورزش های مناسب:ورزش های توپی ساده، دو ، ژیمناستیک، شنا، تنیس، آموزش فعالیت های هنری- ورزشی 
روش ورزش:در سن پایین بهتر است مربی، نظارت مستقیم روی فعالیت کودک داشته باشد. با نزدیک شدن به 9 سالگی، ورزش ها می تواند تحت نظارت مربی اما گروهی انجام شود. حضور والدین ضروری نیست.       

مدت زمان : مدت زمان مناسب و تعیین شده برای انجام هر ورزش. 

/انتهای متن/