اولین موزه مختص یک زن هنرمند در ایران

خبر: خانم شاهرودی هنرمند 93 ساله ای است که در موزه خود آثاری چون موزاییک های تزئین شده با شیشه را دارد کا در مساجد هم این موزاییک ها مورد استفاده قرار می گیرند.

0

به گزارش به دخت به نقل از ایسنا و به نقل از مجله هنری “Smithsonian” یک موزه به افتخار منیر شاهرودی فرمان فرمایان در ایران بازگشایی شده است. این موزه در باغ گلستان در تهران قرار دارد و اولین موزه در ایران به حساب می آید که مختص به یک هنرمند زن است. این موزه، که توسط دانشگاه تهران اداره می شود، شامل 50 کار از این هنرمند است.

فرمان فرماییان اگرچه ارتباط پیچیده ای با سیاست سرزمین بومی خود دارد، اما عشق عمیقی به فرهنگ این کشور دارد. او در مصاحبه با کرنول می گوید: موزه را به عنوان میراث نهایی خود می بینم. من می توانم این کشور را با یک نمایش از کارهای خودم ترک کنم. او اضافه می کند: عشق من به فرهنگم در هر چیزی است که من می آفرینم.

فرمان فرمایان ممکن است یک نام آشنا در امریکا نباشد، اما او یک سوپراستار هنر در آسیای میانه است. فرمان فرمایان که در قزوین متولد شده است، در اولین کالج هنری تهران درس خوانده و در سال ۱۹۴۵به نیویورک رفت و در رشته طراحی در سال ۱۹۴۷فارغ التحصیل شد .از آن زمان او را به عنوان تصویرگر تجاری می دانستند.

در سال ۱۹۵۷ او به ایران بازگشت و به مطالعه فرم های مختلف هنر پرداخت. کمتر از یک دهه بعد، طی ملاقات با حرم شاه چراغ در شیراز در ۱۹۶۶، فرمان فرمایان مجذوب آن هنر و زیبایی شد. در زمان مصاحبه با موریس از مجله گاردین، او این تجربه را به راه رفتن الماس در مر کز خورشید تشبیه کرد.

این ملاقات، نگاه هنری او را تغییر داد. از آن زمان به بعد، شروع به ایجاد موزاییک های خلاقی کرد و در دوره های برگزار شده افراد متخصص حرفه ای و محلی را استخدام می کرد. پس از انقلاب، او به امریکا رفت. در آنجا بیست و پنج سال زندگی کرد. به علت فقدان دسترسی به مواد سنتی و کارکنان حرفه ای، او در امریکا به جای موزاییک بر روی کاغذ کار کرد.

در سال ۲۰۱۵، اولین نگاه به گذشته را در موزه guggenheim دریافت کرد. ابتدای آن سال یک نمایشگاه در موزه کراسلر برگزار کرد. این برای منیر یک افتخار است که در کشور خود با تاسیس این نهاد جدید، شناخته شده است. وی در ادامه گفته است: این کار در ایران بی سابقه است.

او تنها زن فوق العاده در ایران نیست. زنان دیگری هم در ایران می توان نام برد که خوش درخشیدند مانند مریم میرزاخانی. او نخستین زنی بود که جایزه فیلد را در رشته ریاضی برنده شد.

به گزارش به دخت، این متن نوشته janson Deley در مجله هنری Smithsonian است که در پانزده دسامبر ۲۰۱۷به چاپ رسیده است.

/انتهای متن/

درج نظر