9 خوراکی که هنگام بیماری نباید مصرف شود

باید به هنگام ناخوشی از مواد خوراکی مفید استفاده کنید. برخی از خوراکی ها و نوشیدنی ها حال تان را بدتر و پرهیزاز آنها به بهبود سریع بدن شما کمک می کند.

0

شاید در نظر اول خوردن این خوراکی ها بی خطربنظر بیاید اما خاطر نشان می کنیم که مصرف آنها در هنگام بیماری حال شما را بدتر می کند:

1-قهوه:

کافئین موجود در قهوه تهوع آور است و باعث می شود از طریق ادرار بدن آب زیادی از دست بدهد.

در هنگام بیماری که بدن در حال نبرد با ویروس خاص و سایر عفونت هاست، برای اینکه حالت تهوع پیدا نکرده و سیستم ایمنی بدن بتواند بهتر و موثرتر کار کند ، قهوه نخورید.

خوردن قهوه ماهیچه های دستگاه گوارشی را تحریک کرده و در نتیجه تهوع بیشتری به بیمار دست می دهد.

2-آب پرتقال:

در صورت سرفه کردن و یا گلو درد آب پرتقال نخورید؛ زیرا اسید سیتریک موجود در آن گلو درد و سرفه را بیشتر می کند که در نتیجه زمان بیشتری برای التیام گلو درد لازم است.

3-شیرینی:

اگر شکم شما درد می کند، بهتر است شیرینی نخورید. دکتر آرتور می گوید:

خوردن شکر تصفیه شده بطور موقت می تواند توانایی گلبول های سفید  را برای مبارزه علیه باکتری های بدن سرکوب کند  و در واقع با گذشت چندین ساعت پس از مصرف شیرینی، آب نبات و یا سریال های شکر دار سیستم ایمنی بدن ضعیف تر می شود؛ در نتیجه توانایی مبارزه بدن علیه میکروب هایی که باعث بیماری می شوند، کاسته می شود.

4-نوشابه گازدار:

اگر شکم درد دارید، بهتر است نوشابه نخورید؛ زیرا مانند قهوه کافئین موجود در نوشابه های گازدار باعث از بین رفتن  آب بدن می شود. نوشابه های گاز دار سرشار از شکر است که قدرت سیستم ایمنی بدن را کم می کند.

اگر نوشابه دوست دارید بهتر است از آب میوه های طبیعی، آب نارگیل، نوشابه های رژیمی و یا انرژی زا استفاده کنید.

دکتر آرتور می گوید:

شیرین کننده های مصنوعی مولکول های درشتی هستند که نمی توانند بخوبی تجزیه شوند و در نتیجه هضم آنها دیرتر و سخت تر و  موجب نفخ، قولنج و یا حالت تهوع می شوند.

5-چیپس:

اگر گلو درد دارید چیپس نخورید ؛زیرا چیپس مانند سوهان زبر بوده و گلو را خراش می دهد.

هر اندازه بیشتر چیپس بخورید، تحریک گلو بیشتر می شود و در نتیجه زمان طولانی تری برای التیام التهاب گلو لازم است.

6-الکل:

مصرف الکل در هنگام بیماری توصیه نمی شود زیرا مانند کافئین موجود در قهوه الکل باعث از دست رفتن مقدار زیاد آب بدن شده و یا مدفوع انسان شل و آبکی می شود و در واقع الکل باعث اسهال می شود.

7-شیر:

شاید در مورد برخی از بیماری ها بهتر باشد که شیر نخورید، زیرا شیر خلط آور است.

اما از طرفی این موضوع می تواند 100  در صد هم صحیح نباشد. در واقع هنوز مدرک روشنی موجود نیست که نخوردن شیر خلط را کمتر کند. دکتر آرتور می گوید:

نخوردن شیر به دلیل خاصیت خلط آوری آن یک نقل قول است.

با این حال چون عده ای می گویند که مصرف لبنیات خلط را بیشتر کرده و حالتی ناخوشایند به بیمارمی دهد ،اگر خوردن شیر حالت ان را بدتر می کند بهتر است تا زمان بهبودی خود از خوردن آن اجتناب کنید.

8-غذاهای سرخ کردنی:

اگر شکم درد دارید بهتر است که این غذاها را نخورید  زیرا زمان زیادی برای هضم آنها لازم است که به گفته محققان حالت تهوع و سرگیجه می دهد و ترشح اسید معده را بیشتر می کند.

اگر شکم درد دارید خوب است بدانید که خوردن غذاهای چرب اسهال آور بوده و باعث تحریک روده ها می شود.

9- فلفل و چاشنی ها:

اگر آب ریزش بینی دارید، فلفل نخورید؛ زیرا سس های تند و فلفل ماده ای به نام کاپسایدسین دارند که این ماده ترکیبی است که بینی را تحریک کرده و آب ریزش را زیاد تر می کند.

اما اگر بینی شما گرفته، می توانید کمی سس و یا فلفل تند بخورید تا مسیر آن باز شود.

 

منبع:ام اس ان/انتهای متن/

درج نظر