طرح راه اندازی ورزش مادران در فدراسیون ورزش کلید خورد

این روزها از فدراسیون ورزش همگانی خبرهای خوبی رسیده است این فدراسیون با تشکیل انجمن ورزش مادران قدم های مثبتی در زمینه تقویت ورزش در خانواده ها برداشته استکه قطعا به بهبود وضع سلامت مادران و کودکان کمک موثری خواهد کرد.

2

ورزش چه جایگاهی در زندگی زنان و مادران ایرانی دارد؟ این پرسشی است که پاسخ آن خیلی امیدوار کننده نیست چرا که این امر مهم که به نوعی ضمانتی برای حفظ سلامت مادران و به تبع آن فرزندان در درون خانواده‌هاست آنطور که باید و شاید در برنامه زندگی ما ایرانیان جایی ندارد به طوری که سرانه ورزش و فعالیت بدنی مفید در کشور ما بسیار پایین است؛  بخشی از این بی توجهی به خانواده ها برمی گردد و بخشی نشان از کم کاری نظام سلامت و مسئولین ذی ربط  نسبت به نهادینه کردن این مقوله مهم در در درون خانواده‌ ها دارد. اما این روزها از فدراسیون ورزش همگانی خبرهای خوبی رسیده است این فدراسیون با تشکیل انجمن ورزش مادران با سرپرستی  دکتربیتا  بردبار و همکارانش قدم های مثبتی در این زمینه برداشته است  که قطعا گام بلندی در رشد و توسعه ورزش مادران است. برای آشنایی با خدمات و طرح های این انجمن گفتگویی با دکتر بیتا بردبارآذری، مسئول انجمن ورزش مادران فدراسیون ورزش های همگانی داشته ایم که در ادامه می‌ خوانید.انجمن ورزش مادران چه اهداف و فعالیت هایی در دست اجرا دارد؟

– گروه هدف  ما مادران هستند که این مادران قبل از مادر شدن فرایند بارداری را درپیش دارند و از همان آغاز بارداری تحت پوشش انجمن هستند. این انجمن زیر نظر وزارت ورزش جوانان فعالیت می‌کند.انجمن ورزش مادران چند ماهی است شروع بکار کرده و پنج زیر مجموعه و کمیته تخصصی دارد . هدف این انجمن این است که بانوان کشور را از بعد سلامت روحی و جسمی تأمین کند. زیرا همانطور که در آموزه های دینی و اجتماعی داریم زنان در حفظ سلامت جامعه موثر هستند و به نوعی نقش معمارهای خانواده را دارند که اگر آنها سالم باشند قطعا خانواده سالمی داریم.

زنان در حفظ سلامت جامعه موثر هستند و به نوعی نقش معمارهای خانواده را دارند که اگر آنها سالم باشند قطعا خانواده سالمی داریم.

این انجمن از چه کمیته‌ هایی تشکیل شده است؟

-انجمن ها اقسام تشکیل دهنده فدراسیونی هستند  که هر انجمن مسئولیت خاصی دارد و این انجمن ها به کمیته‌های مختلفی طبقه بندی می شوند . در انجمن ورزش مادران پنج کمیته فعال است. کمیته ورزش دوران بارداری نخستین کمیته تخصصی است که فرایند قبل و بعد از بارداری را دربر می گیرد و ما تأکید زیادی بر این کمیته داریم زیرا تا به امروز روی این حوزه کار نکردیم و یک سری از موسسات بطور جسته و گریخته یک سری از کلاس هایی برگزار کرده بودند که جنبه تخصصی ندارد و سازماندهی در خصوص آن وجود نداشت. این کمیته دوره‌های مربی گری برای این حوزه برگزار می کند و امیدواریم بتوانیم ازظرفیت تخصصی افرادی که متخصص در این حوزه هستند و تحصیلات آکادمیک در حوزه پیراپزشکی ، مامایی و ورزش  دارند ویا مربیان در بالای مربی گری با گذران دوره پیش نیاز استفاده کنیم. ورزش دوران بارداری اولین ویزیت و چکاپ مادر برای فرزند است که نقش مهمی دارد.

کمیته ورزش دوران بارداری نخستین کمیته تخصصی است که فرایند قبل و بعد از بارداری را دربر می گیرد . ورزش دوران بارداری اولین ویزیت و چکاپ مادر برای فرزند است که نقش مهمی درسلامت او دارد.

کمیته بارداری روی چه مواردی کار می کند؟

– این کمیته تخصصی بر روی ورزش های دوران بارداری کار می کند. سابق براین فکر می کردند که تنها ورزش های کششی و آرام برای بارداری مناسب است اما این کمیته مادران را به سمت انواع ورزش ها هدایت می کند که در حیطه بارداری و استانداردهای لازم این دوران است که قاعدتا نیازمند تأیید پزشکی است. بعد از دوران بارداری هم این مادران نیازمند ورزش برای حفظ سلامت آنها ضروری است و هدف ما در این کمیته این است که بر روی رشد و سواد حرکتی جامعه بخصوص در بانوان کار کنیم تا بر کودکان آنها تأثیر بگذاریم و از ابتدا مهار ت های حرکتی در آنها نهادینه شود.

هدف  کمیته بارداری این است که بر روی رشد و سواد حرکتی جامعه بخصوص در بانوان کار کنیم تا بر کودکان آنها تأثیر بگذاریم و از ابتدا مهار ت های حرکتی در آنها نهادینه شود.

 هدف این کمیته این است که مادران در کنار فرزندان به فعالیت بپردازند که این امر از لحاظ روحی و روانی هم نقش موثری بر شاخص های جسمانی فرزندان دارد و مادران خود قادر هستند بر فعالیت فرزندان نظارت کنند . هدف ما پرورش حداقل یک مربی در هر خانه است و مادران می‌توانند در این کلاسها آموزش ببینند و فعالیتهای ورزشی را برای فرزندان خود از همان ابتدا آموزش دهند و هم خود از بچه ها به عنوان یک ابزار برای ورزش استفاده کنند و بر سلامتی خود کار کنند. این اقدام در کشورهای پیشرفته عملا اجرا می شود و ما سعی داریم از این کشورها عقب نمانیم . این کمیته  خود چند زیر شاخه دارد اول اینکه مادران با فرزندان خود ورزش کنند دومین شاخه ورزش مادران برای فرزندان خود است که در این حالت مادران برای فرزندان خود یک سری آموزش هایی می بینند که آنها را روی فرزندان خود پیاده کنند.

 

کمیته ورزش خانواده چه می کند؟

-این کمیته بسیار گسترده است  و عموم خانواده را در بر می گیرد که تحت نام کمیته ورزش خانواده فعالیت دارد . ما در خانواده مادران را در رأس به عنوان پیام رسان و هدایت گر قرار می دهیم. در روزهای تعطیل یک سری رقابت های خانوادگی قرار داده ایم  و روزهای خاصی برای ورزش خانوادگی ترتیب می دهیم مانند پیاده روی خانوادگی که اوقات مفرحی برای خانواده ایجاد می کند. کمیته ورزش خانواده یک سری زیر مجموعه دارد به طور نمونه کمیته ورزش در طبیعت که به خانواده ها یاد می دهد چگونه در طبیعت ورزش کنند البته ما یک سری فعالیتها را به صورت همگانی در جامعه انجام می دهیم اما این کار بصورت نا آگاهانه انجام می شود و بهتر است ما سواد اجرایی داشته باشیم و در این زمینه فرهنگ سازی کنیم.زیر شاخه دیگر این کمیته ورزش در خانه است که برای افرادی که مشغله دارند و دوست دارند در خانه ورزش کنند آموزشهای مفیدی ارائه می دهد تا هر فرد برای خود یک مربی باشد.

کمیته ورزش خانواده در روزهای تعطیل یک سری رقابت های خانوادگی قرار داده ایم  و روزهای خاصی برای ورزش خانوادگی ترتیب می دهیم مانند پیاده روی خانوادگی که اوقات مفرحی برای خانواده ایجاد می کند.

ظاهرا یک کمیته هم برای ورزش مادران معلول و بیماران خاص  دارید. در مورد کار آن توضیح می دهید؟

– تا بحال بحث ورزش مادران معلول معمولا فقط در رقابت های خاص بوده است  و افرادی که در خود توان فعالیت در رقابت های خاص را می بینند در این حوزه فعال هستند و در باشگاه های ورزشی کمتر شاهد حضور معلولان هستیم و در عمل کاری برای آنها انجام نمی شود. این در حالی است که این مادران نقش بسیار مهمی در ورزش خانواده دارند . در این کمیته ما برای معلولان در هر نوع  و بیماران خاص برنامه ریزی کردیم تا با توجه به توانایی عملکردی و نیاز بدنی آنها مربیانی را آموزش دهیم تا بتوانند با این افراد به طور تخصصی کار کنند و در واقع این جامعه را هم تحت پوشش قرار دهیم. برای این امر برنامه ریزی های خوبی در دسشت اجرا داریم در مورد بیماران خاص که چه به صورت نهفته و چه آشکار در جامعه شاهد بسیاری از این بیماری ها هستیم و وقتی بانوان درگیر این بیماری ها شوند خود را از جامعه دور می کنند و ما امیدواریم با راهکارهایی بر بحث روان شناسی آنها کار کنیم.

در کمیته مادران معلول و بیماران خاص ما برای معلولان در هر نوع  و بیماران خاص برنامه ریزی کردیم تا با توجه به توانایی عملکردی و نیاز بدنی آنها مربیانی را آموزش می دهیم تا بتوانند با این افراد به طور تخصصی کار کنند.

انجمن ورزش مادران کمیته های دیگری هم دارد؟

– بله کمیته بادی بالانس هم داریم که شش سال است فعالیت هایش  شروع شده  و زیر مجموعه انجمن ورزش مادران است. در حیطه ورزش زنان و مردان فعالیت دارد و مربی گری و کارگاه های آموزشی و چندین زیر شاخه متنوع دارد . ما تأثیرات بسیار مناسبی در این ورزش دیده ایم. زیرا ورزشی هدفمند و کششی است و هر جلسه تمرینی آن دارای یک هدف خاص است به طوری که در هر جلسه تمرینی بدن به چالش کشیده می شود و تمام عضلات آن درگیر می شود. دوره های مختلفی از این ورزش گذاشته شده و تا به امروز چندین دوره دانش افزایی برای مربیان گذاشته ایم و در سال آینده قصد داریم دوره بین المللی این ورزش را برگزار کنیم.

 

کلا تا به حال چقدر از اهداف تان در انجمن ورزش مادران اجرایی شده است؟
-یک سری از فعالیت های اجرایی در گذشته بصورت کمیته های پراکنده اجرایی شده بود ولی سازماندهی جدید آن در دست اجراست و برخی از دوره ها را حتی از اسفند ماه سعی بر اجرا داریم و از سال آینده بحث گسترش و شناساندن دوره ها بسیار بیشتر است و سال پرکاری برای این انجمن خواهد بود.

 

آیا در مراکز و مجموعه های خاصی این دوره ها برگزار می شود؟

-مجموعه های مشخصی داریم  و مربیان خاصی که از ابتدا با ما کار کردند بطور مشخص برای ورزش بادی بالانس باشگاه های مشخصی داریم اما در ورزش خانواده  افراد از طریق فراخوان ها جذب می شوند . ورزش مادر و کودک، ورزش معلولان و ورزش دوران بارداری در بعضی باشگاه ها انجام می شو.د البته منظور ورزش تخصصی زیر نظر فدراسیون است وگرنه که دوره های غیر تخصصی زیادی وجود دارد و تأکید ما این است که بگوییم تا کنون  به صورت تخصصی در کشور نداشته ایم و عملا هر مربی که ادعا کند متخصص ورزش دوران بارداری است باید مردم به او شک کنند و مدرکش را پیگیری کنند.

 

چشم انداز شما برای این کار چگونه است؟ آیا افق دید محدودی دارید یا این یک طرح گسترده است؟

-خیر این طرح طرحی گسترده است و شهرداری کمک بزرگی می تواند به ما کند بخصوص در شهرداری تهران که جمعیت زیادی از بانوان در آن شاغل هستند و قاعدتا نیازمند همکاری بخش های  مختلف هستیم. وزارت بهداشت و ادارات و ارگان های مختلف می توانند کمک کننده باشند و در گسترش این طرح ما را یاری کنند. دوران باشگاه ها وعملا تنها در باشگاه ها ورزش کردن تمام شده است  عملا باشگاه ها مراجعی برای افزایش علم شرکت کنندگان در حیطه ورزش هستند و بحث امروز فراتر رفته است و امروز در فضاهای مجازی کلیپ های ورزشی بسیاری وجود دارد و ما هم چشم انداز قوی داریم و در بحث کار افرینی و ایجاد اشتغال هم در حال فعالیت هستیم. من عضو کمیته اشتغال وزارت ورزش هستم و در این کمیته طرح هایی را برای باشگاه های تخصصی بانوان اختصاص دادیم تا مربیان با استفاده از این طرح ها و وام ها استفاده کنیم و مربییان را بیمه کنیم .

دوران باشگاه ها و تنها در باشگاه ها ورزش کردن تمام شده است  عملا باشگاه ها مراجعی برای افزایش علم شرکت کنندگان در حیطه ورزش هستند.

آیا برای ورزش بانوان کم بضاعت فکری کرده اید؟

-ما به فکر این افراد هم هستیم و دوره های خاصی برای این عزیزان فراهم کردیم و طرح ورزش در منزل با این دیدگاه شروع بکار می کن.د در این دوره ها بانوان آموزش می بینند که چگونه با وسایل  منزل ابزار ورزشی برای خود درست کنند .

دوره های خاص طرح ورزش در منزل را برای بانوان بی بضاعت  فراهم کردیم با این دیدگاه که  بانوان آموزش ببینند  چگونه با وسایل  منزل ابزار ورزشی برای خود درست کنند .

از رسانه ها چه در خواستی برای حمایت از این طرح دارید؟

-قطعا رسانه نقش مهمی در گسترش این طرح دارد و رسانه بازوی اصلی ماست و در کیفیت و گسترش کار بسیار کمک کننده هستند. مردم اغلب با شبکه های اجتماعی و رادیو تلوزیون در ارتباط هستند. انجمن ورزش مادران در حوزه تخصصی فعالیت دارد و سرو کاری با بخش عمومی ندارد و اگر هر کسی بطور شخصی به فعالیت در این حوزه بپردازد این کار عملی نیست و ما در این فدارسیون می توانیم مراجع قانونی و تخصصی را به مردم معرفی کنیم تا به امید خدا بتوانیم جامعه سالمی داشته باشیم.

 /انتهای متن/

نمایش نظرات (2)