چگونه کودک مان را به ورزش علاقمند کنیم؟

خیلی از والدین مایلند فرزندشان به فعالیت های ورزشی بپردازد اما اغلب آنها نمی دانند که چگونه می توانند فرزندشان را به ورزش مناسب و مفید علاقه مند سازند؟ از کجا باید شروع کنند و از کدام ورزش؟

0

 همه پدران و مادران به این امر واقفند که انجام حرکات ورزشی نه تنها برای سلامت کودک مفید است بلکه  باعث رشد مهارت های اجتماعی او شده و  اعتماد به   نفس او را افزایش می دهد . بنابراین  خیلی از والدین که اين دغدغه را دارند كه فرزندان شان را درست تربيت كنند و منش‌ها و عادت‌هاي خوب را در آنها بپرورند و ماندگار كنند، مایلند تا فرزندشان به فعالیت های ورزشی  بپردازد .
بسیاری از والدین علاوه بر آموزش‌هايي كه در خانه به آنها مي‌دهند،‌ آنها را در كلاس‌هاي مختلفي از زبان و موسيقي گرفته تا نقاشي و سفالگري و … ثبت نام مي‌كنند. به‌ اين ترتيب توانايي، ‌استعداد و علاقه آنها در همين روزهاي  كودكي شناخته مي‌شود و قدرت انتخاب آنها را براي انتخاب مشاغل و حرفه های مختلف در زندگي بالا مي‌برند .                .
علاوه بر اين فعاليت‌هاي ذهني، فرهنگي و هنري،‌ بسياري از خانواده‌ها تاكيد بسياري بر رفتن فرزندان شان به كلاس های ورزشي دارند، اما در خیلی موارد به دليل انتخاب نادرست رشته ورزشي براي كودك‌ شان بعد از مدتي دلسرد مي‌شوند و اين مسئله مهم را رفته رفته به فراموشي مي‌سپارند. اين در حالي است كه داشتن یک بدن سالم تعيين‌ كننده انتخاب‌هاي درست و برتر كودك در سنين بزرگسالي است و این بدن سالم در گروی فعالیت ورزشی مناسب و مستمر کودک است .  تشويق بچه‌ها به ورزش كردن در سنين كودكي هم آنها را به تناسب اندام مي‌رساند و هم از دچار شدن آنها به اضافه وزن جلوگيري مي‌كند .                 

اگر شما هم چنين دغدغه ‌اي برای ورزش کودک تان داريد و نمي‌دانيد كه  چطور او را علاقه‌ مند و پيگير به ورزش كنيد،  بايد نكاتي را رعايت در نظر داشته باشيد:

1-  بايد بدانيد اين مهم نيست كه فرزندتان به يك تيم بزرگ و مشهور بپيوندد يا به صورت حرفه ‌اي بيشتر اوقات خود را به ورزش كردن بپردازد.
2-  مهم اين است كه بتواند از فرصت‌هاي فراغتش چه در خانه و چه در مدرسه براي ورزش كردن استفاده كند .                                                              
3-  اگر مي‌خواهيد فرزندتان ورزش كردن را در برنامه‌هاي هميشگي زندگي خود قرار بدهد، براي او در آغاز ورزش‌هايي متناسب با سليقه و توان او در نظر بگيريد.
4-  تشويق و حمايت شما شانس علاقه‌مند شدن او به فعاليت‌ هاي ورزشي را بيشتر مي‌ كند.
5-  كودك تان را به برنامه ‌هاي ورزشي محلي ببريد.
6-علاقه خودتان به ورزش را  به کودک تان  نشان بدهيد و ورزش مورد علاقه ‌تان را هم به او معرفي كنيد.                                                                                                         

دوچرخه سواری و شنا وپیاده روی
   اگر فرزند شما ورزش را فعالیتی سخت می داند دراین صورت باید به این نکات توجه کنید:
1-  او را با ورزش هایی مانند دوچرخه سواری و شنا وپیاده روی آشنا کنید و آن را به صورت خانوادگی انجام دهید.
2- از ایجاد رقابت بین او با کودکانی که آنها را نمی شناسد، دوری کنید .  
3- بلافاصله پس از صرف شام، به جای ولو شدن جلوی تلویزیون، همراه فرزندتان لباس و کفش ورزشی بپوشید و از خانه بیرون بروید و در حین گفت و گو کردن پیاده روی کنید.
4- سعی کنید در حین پیاده روی کردن فرزندتان را تشویق کنید و توانایی های او را بستایید تا به این کار علاقه مند شود.. 
از پیاده روی در راه مدرسه شروع کنید

در انگلستان پیشنهاد می شود که کودکان برای ورزش کردن، مسیر مدرسه تا منزل را با دوچرخه طی  کنند و مدارس می بایست برای نظارت بر انجام پیاده روی های روزانه در بچه ها، همکاری کنند. این روش هم نوعی ورزش است و هم کودکان را به این امر ترغیب می کنند.

برنامه روزانه ورزش کودکان
کودکان باید در طول روز ترکیبی از حرکات زیر را انجام دهند:
–  ایروبیک ( دویدن و راه رفتن سریع )
–  تقویت عضلات
– تقویت استخوان (طناب زدن)

استفاده از لوازم ساده و کامپیوتر
برای ورزش کردن به لوازم گران قیمت احتیاج ندارید. با استفاده از طناب، توپ فوتبال یا والیبال با فرزندتان بازی کنید و با او مسابقه دهید..
برخی از بازی های ورزشی کامپیوتری هم تاثیر مثبتی بر حفظ تناسب اندام می گذارند. کودکان با فعالیت بدنی کردن در مقابل تلویزیون 200 درصد بیشتر از کودکانی که بازی های نشسته انجام می دهند، کالری می سوزانند. به خاطر داشته باشید کودکان نباید بیش از دو ساعت مقابل تلویزیون به آن خیره شوند.

/انتهای متن/