11 راهکار برای کمک به لاغر شدن نوجوان

امروزه یکی از معضلاتی که بعضی از خانواده ها با آن درگیر هستند چاقی فرزندان است. آیا شما هم با این معضل مواجه هستید؟ برای کمک به فرزندتان چه می کنید؟ مشاور به دخت در این مطلب راهکارهایی را برای حل این مسئله ارائه می دهد.

0

ده نفری نشسته بودن تو نوبت دکتر تغذیه. پدر و مادری همراه پسر 13-14 ساله تپلی وارد شدن. ظاهرشون نشون میداد وضع مالی خوبی دارن. پدرخانواده پیش منشی رفت و با گفتن اسمشون ادامه داد: خانم کی نوبت ما میشه؟ منشی در جواب گفت: حدود یک ساعت دیگه. آقا نگاهی به همسرش انداخت و گفت: خیلی طول میکشه من دیرم میشه. نوجوان با خوشحالی گفت: پس بریم.

 در این هنگام پدرکه خودش هم هیکل چاقی داشت، با حالتی برافروخته برگشت سمت پسرش و گفت: مرده‎شور هیکلت رو ببرم ما به خاطر تو اومدیم دکتر. فقط بلده بخوره و هیکل گنده کنه بیشعور… سپس در حالی که زیر لب به الفاظ رکیکش ادامه می داد روی صندلی نشست. مادر خطاب به همسرش گفت: ولش کن چیکارش داری. نگاهی به پسر نوجوان انداختم از خجالت سرش رو انداخت پایین و با گوشی مدل بالایی که در دست داشت مشغول ور رفتن شد….

با خودم گفتم: واقعا جای تأسف داره. آخه این چه طرز صحبت کردن با یک پسر نوجوان، اون هم جلوی جَمعه؟! ای کاش پدر و مادرها به جای خریدن گوشی و لباس گرون قیمت و… برای فرزندان شون، کمی مراقب رفتارهای اشتباه با اونها بودن.


نوجوان چاق تان را سرزنش نکنید

چاقی نتیجه ی ارث و محیط است. وقتی تغییر و تحولاتی که در سبک زندگی رخ داده (کم تحرکی، صنعتی شدن مواد غذایی، فست فودها و…) با استعداد فیزیولوژیکی چاقی همراه شود، باعث افزایش وزن می شود.  

بعضی از خانواده ها مثل والدین بالا با امر و نهی کردن می خواهند جلوی اضافه وزن فرزندشان را بگیرند. آیا شما هم نوجوان چاق تان را به خاطر خوردن و چاقی سرزنش می‌کنید؟ فکر می کنید با سرزنش کردن کمکی به لاغر شدن او می کنید؟

با سرزنش کردن نوجوان، نه تنها هیچ کمکی به لاغر شدنش نمی کنید بلکه باعث تشدید وضعیت می شوید. همچنین با توجه به حساسیت دوره ی نوجوانی، آسیب های روحی و روانی جدی را هم به او وارد می کنید. بنابر این سعی کنید با روش های صحیح که در ادامه می خوانید به نوجوان خود کمک کنید تا لاغر شود.


چگونه به پسر نوجوان تان کمک کنید لاغر شود؟

  • در قدم اول سعی کنید در برخورد با او، با همسرتان هماهنگ باشید و تعادل را رعایت کنید. مثل پدر و مادر بالا نباشید که یکی او را دعوا کند و دیگری از او طرفداری کند.
  • با نوجوان تان رفیق باشید
  • اگر خودتان هم اضافه وزن دارید. برای لاغر شدن با او همراه شوید.
  • دوستانه با فرزندتان صحبت کنید. جملات خود را با کلماتی که بار مثبت دارند (مثل پسر عزیزم و…) شروع کنید. می توانید به او بگویید: ” من تصمیم گرفتم وزنم رو کم کنم، موافقی با همدیگه رژیم بگیریم و باشگاه بریم؟”. در مورد این که برای لاغر شدن چه کارهایی می توانید انجام دهید و چه ورزشی بروید از او نظرخواهی کنید.
  • با هم پیش دکتر تغذیه بروید و در رعایت دستور غذایی با نوجوان تان باشید.
  • اگر تنها نوجوان شما دارای اضافه وزن و برنامه غذایی ویژه ای ست، برای احترام به او سعی کنید فست فودها، نوشابه و خوراکی های مضر را از سبد غذایی خانواده حذف کنید.
  • برای نوجوان تان وقت بگذارید با او به پیاده روی و ورزش بروید.
  • جلوی دیگران او را به خاطر چاقی و زیاد خوردن تحقیر نکنید. نوجوان به شدت حساس است و با این رفتار آسیب جدی به او وارد می شود.
  • با جملات امیدوار کننده و مثبت، کوچک ترین پیشرفت او را تحسین کنید.
  • اگر طبق دستور غذایی عمل نکرد و پرخوری کرد از دعوا کردن به شدت بپرهیزید. زیرا تنش روانی مثل عصبانیت و استرس در بیشتر افراد باعث زیاد شدن اشتها می شود و فرد بیشتر غذا می خورد. همچنین تنش روانی می تواند خود به خود با تغییرات هورمونی و جسمی باعث چاقی شود.
  • برای متوجه کردن اشتباه و ضرری که به خودش می زند، دوستانه با او صحبت کنید. از خودش بخواهید در مورد چاقی و عوارض آن مطالعه کند.
  • برای صحبت کردن می توانید از کسی که رابطه ی صمیمی تری با او دارد (خواهر، برادر، دوست، مشاور مدرسه، معلم، اعضای هیئت و….) هم کمک بگیرید.

/انتهای متن/

درج نظر