كوچ نكرديم و در غربت تلگرام مانديم

در مدتی که تلگرام فیلتر شد مردم و کانال ها فرصت را غنیمت دانستند و نفسی کشیدند. عده ی زیادی حتی با داشتن فیلتر شکن میلی به فعالیت از خود نشان نمی دادند. انگار دنبال فرصتی می گشتند برای استراحت و رها شدن از هیاهو.

0

شاید یکی از دلایل مهم تلگرام دوستی ِایرانیان، که بیشتر از ۶۰ درصد کاربران را به این فضا جذب کرده ماجراجویی و خبر دوستی ما باشد. ایرانیان پذیرای رخدادند و دوست دارند در جریان امور باشند و بدانند اتفاق چطور می افتد. همه ما برق نگاه پدرانمان موقع تماشاي اخبار را دیده ایم و با این جمله که «ساکت؛ اخبار شروع شد» آشناییم.

از سال91 به بعد كم كم گوشي هاي اندرويدي اقبال زيادي پيدا كرد و تلگرام درست زمانی عرضه شد که ما به سایر نرم افزارها دسترسی نداشتیم و امكانات گسترده اي كه در اختيار كاربر مي گذاشت او را وابسته خود مي كرد.
وقتی اغلب مردم از یک محصول استفاده می کنند نشان می دهد که نیازی واقعی در کار است و علی الاصول وجودش لازم است. اما درست زمانی که یک نیاز به وجود می آید ممکن است به انحراف کشیده شود. در مورد فضاي تلگرام از همان آغاز اين نگراني وجود داشت و اتفاق هم افتاد.

در چند ماه گذشته با سوء استفاده از برخی زمینه های داخلی، دشمنان حداکثر بهره را از پیام رسان های خارجی برای ایجاد ناامنی و فساد و آشوب در شهرهای کشور برده اند. حمله داعش به مجلس شورای اسلامی، ترویج خشونت، ایجاد آشوب های خیابانی اخیر، اشاعه اعمال منافی عفت، فروش مواد مخدر و روان گردان ها، همه به راحتي در اين سيستم هاي ابري اتفاق افتاد. با تيره شدن فضا و بي توجهي روساي تلگرام به اعتراضات مسئولين ايراني، دولت خواست دامن تجارت یک شبکه کاملا خارجی را از بازارش جمع کند و جلوي نا امني را بگيرد اما مردم از اين نوع عملكرد دولت ناراحت شدند و این را توهین به خود دانستند.
ما از شنیدن بسته شدن کارخانجات نساجی مازندران و ارج دلمان به درد آمد. ما در سیطره تبلیغات و مصرف گرايي كيفيت و مرغوبيت كالاي خودمان را از ياد برده بوديم و با شنيدن خبر ورشكستگي آنها گويا غرور ملی مان آسیب دید و اين غمگینمان مي كرد .اين غم اما كارآمد و به جاست و باعث مي شود كم كم عزمی عمومی برای باز تولید و استفاده از محصول ملي، تمركز بربالا بردن كيفيت و نهايتا پيشرفت اتفاق بيافتد.
دبیر شورای عالی فضای مجازی از آمريكايي بودن سيستم هاي عامل و سرويس هاي ابري مانند گوگل و آمازون مي گويد و معتقد است در اين فضا براي ما حاكميتي باقي نمي ماند.

بنابراين دولت و حاکمیت وظیفه دارند موانع سر راه را بردارند و با حمایت از پیام رسان های داخلی به تمامی آنها مکان و تخفیف پهنای باند بدهند تا هزینه استفاده مردم از پیام‌رسان داخلی به یک‌سوم تعرفه عادی برسد و به استفاده از آنها اقبال نشان بدهند. در مقابل اين سئوال پيش مي آيد كه آيا دیتاسنتر در ایران می‌تواند حجم تبادلات نرم‌افزاری در حد تلگرام را پشتیبانی کند؟ آیا زیر ساختش را آماده کرده‌ایم؟
اين چند هفته از اين دست تحليل ها و سخن ها بسيار گفته شد و شايد هر كدام در جاي خود درست و محكم باشد. اما با توجه به تاريخ و فرهنگ ايراني شايد بهتر بود به جاي امنيتي كردن فضا و برخوردهاي هيجان زده، كه خود باعث نارضايتي و انسداد مي شود. به هويت وطبع ايراني توجه مي شد و با مردم از غرور ملي و حمايت از بازار و توليد داخلي حرف زده مي شد. مردمي كه با ديدن سوختن پرچم و عكس شهيدانشان آن طور به خيابان ها ريختند و پاي اغتشاش و توطئه را قطع كردند كاملا آماده بودند و هستند كه يك بار ديگر از ميهن و هويت شان دفاع كنند. كافي است با اين مردم به مهرباني و با منطق حرف زده شود، زود مي پذيرند و به راه مي آيند همان شيوه اي كه رهبرمعظم مان پرچم/ سال هاست در پيش گرفته و مردم به حرف هايشان سر مي سپارند.
چرا نه در پي عزم ديار خود باشم چرا نه خاك سر كوي يار خود باشم
غم غريبي و غربت چو بر نمي تابم به شهر خود روم و شهريار خود باشم.

/انتهای متن/

درج نظر