همه آنچه که باید درباره پی ام اس انجام دهید

سندروم پیش از قاعدگی یا همان پی ام اس چیز شایعی است در خانم ها که در عین حال خیلی ها اطلاع زیادی درموردش ندارند . برای همین هم نه خودشان و نه اطرافیان شان نمی دانند که برای دوری از عوارض جسمی و روحی این دوره خاص چه باید کرد.

0

بنظرم این جمله درست است که گفته اند: «قاعدگی یک تقویم جیبی قشنگِ زنانه ست. زن، اتفاقات را با تاریخ قاعدگی اش به یاد می آورد». اما این جمله یک به «شرطها و شروطها» کم دارد؛ به شرطی که نسبت به تغییرات هورمونی قبل از پریودی خودمان آگاه باشیم تا با رفتارهای درست بتوانیم قشنگی پریودی را هم ببینیم. بله ما داریم درمورد سندروم پیش از قاعدگی صحبت می کنیم که حتی خیلی از خانم ها اطلاعی درموردش ندارند و نمی دانند چه چیزهایی به این تغییر جسمی و هورمونی شان کمک می کند.  


نصب این اپلیکیشن مرد و زن ندارد، به درد همه می خورد

همسرم خیلی نگران روزهای پیش از قاعدگی ام شده بود، مدام می گفت باید راهی باشد که هر ماه انقدر اذیت نشوی. برای همین به من یک پیشنهاد داد: نصب اپلیکیشنی برای روزهای قبل از پریودی که مدام به همسرم خبر تغییرات هورمونی ام را می داد. از آن وقت حتی اگر خودم یادم می رفت و یا حواسم نبود و می خواستم به خودم و زندگی سخت بگیرم، او به من یادآوری می کرد که در روزهای خاص ماهانه ات هستی، باید بیشتر مواظب خودت باشی،‌ استراحت کنی و حواست باشد. در تمام این سالها ما در این روزها خیلی کم دچار مشکل و بحران می شدیم و می شویم. بنظرم یک دلیلش آگاه بودن همسرم است. نصب این اپلیکیشن ها در موبایل راحت است، واقعا به همه توصیه اش را می کنم که حتما از این اپلیکیشن ها استفاده کنند. درست است که می گویند وقتی به یک مردی چیزی آموختی، به یک فرد آموختی و وقتی به زن آموختی، انگار به یک ملت آموختی، ولی نصب این اپلیکیشن مرد و زن ندارد، به درد همه می خورد.


جوش هایی که از
100متری مشخص است!

بعد از هفته ها مراقبت و شستشوی هر شب و ماسک زدن های مرتب به صورتم، جوشی درست جای لک قبلی ام می زند که فکر می کنم از  100متری مشخص است. حس می کنم باید با یک بسته ی بزرگ شکلات یا یک کاسه پر از بستنی پای سریالها بنشینم که کمی فراموش کنم اما همزمان عذاب وجدانی که از ایستادن جلوی آیینه قدی بهم دست می دهد، جلوی چشمانم می آید. و فقط لازم دارم صدایی که بهش اعتماد دارم، در سرم تکرار کند که تحمل کن، همین چند روز است و بزودی همه چیز خوب می شود. این وقتها سعی می کنم به سراغ کتاب های انرژی بخش بروم و فقط دمنوش آویشن بابونه ام را بخورم. کاش زنها هم مثل مردها دارای باکس خالی در مغز بودند که هر وقت می خواستند بروند آنجا و به هیچ چیزی فکر نکنند و مثلا سه ساعت بروم ماهیگیری.


قبل از ازدواج این سندروم را بشناسید

در همین رابطه مینا ریخته گر، روانشناس این گزارش درمورد درددل های زنان در روزهای پی ام اس گفت:

یکی از موضوعات مهم برای یک ازدواج موفق آن است که ابتدا هر فرد با ویژگی های جنس خود و سپس با ویژگیه ا و مسائل جنس مخالف آگاه باشد. این مساله درباره سندرم پیش از قاعدگی هم صدق می کند. هم زن و هم مرد باید هر دو با این سندرم آشنا باشند. چه بسا ممکن است همسر یک مرد به این سندرم دچار باشد. به اعتقاد من دانش، لازمه مهارت است. ابتدا باید بدانیم تا بتوانیم درست عمل کنیم. بنابراین هم مرد و هم زن باید قبل از ازدواج نسبت به این سندرم آگاهی و شناخت داشته باشند.

از آنجا که زنان در این دوره معمولاً از نظر روانی بشدت حساس و آسیب پذیر، اندوهگین یا دل نگران، بیقرارند و با هر محرک کوچک، آشفته و خشمگین می شوند، تمایلات جنسی شان کاهش می یابد و اضطراب بالا، توانایی شان را برای تمرکز از بین می برد و نمی توانند رفتارشان را مثل گذشته کنترل کنند و در واقع برخی هیجانات را با شدت بیشتری بروز می دهند، ما برای این زمانها راهکارهایی جهت کنترل هیجانات و تمرکز ذهن معرفی می کنیم.


به ذهن تان بگویید کی و کجا بیاید و برود

تکنیک تمرکز ذهن یکی از این راه هاست؛ به این صورت که با یک برنامه ریزی دقیق مثلا دو یا سه بار در روز و هر بار 15 دقیقه به افکار منفی خود بپردازید. در آن 15 دقیقه کاملا با افکار منفی خود مواجه شوید تا حدی که به فلات افکار منفی برسید ولی پس از زمان مقرر باید به ذهن تان توقف یا ایست بدهید. در واقع با این تکنیک شما افکارتان را مدیریت می کنید و به آنها می گویید کی و کجا بیایند و بروند، ورود خارج از زمان تعیین شده، ممنوع است.


پیاده روی های دونفره داشته باشید

ورزش کردن هم از پیشنهادات دیگر ماست؛ در روزهای قبل از پریودی، یک خانم با ورزش کردن و تحرکات منظم ورزشی و آیروبیک می تواند تاثیرات جسمی و بخصوص روانی خوبی بر همه مسائل داشته باشد. چه در خانه یا در محیطی مانند باشگاه ساعتی را به حرکات کششی و نرمشی بپردازد. یک ورزش ساده حتی در حد یک پیاده روی هم می تواند موجب تخلیه انرژی های منفی شده و روحیه شما را دوباره شاداب کند. حتما پیاده روی را امتحان کنید، مخصوصا اثری که این قدم زدن بصورت دونفره یعنی زن بهمراه همسرش، در آن روزها دارد، قابل قیاس با روش دیگری نیست. اگر شاغل هستید هم سعی کنید به مدت یک ربع هم که شده، در شب پیاده روی دو نفره تان را داشته باشید.


از تکنیک ریلکسیشن استفاده کنید

در طول روز هم سعی کنید ماهیچه‌های انگشت پا را منقبض کنید و تا ۱۰ بشمارید. وقتی در انگشتان پا احساس درد و فشار کردید، رها کرده و به احساس آسودگی که در انگشتان پایت ان ایجاد می‌شود توجه کنید. دوباره ماهیچه پا را منقبض کنید، تا ۱۰ بشمارید و سپس رها کنید. به این ترتیب ران‌ها، شکم، کمر، گردن و صورت را منقبض کرده و بعد از اینکه تا ۱۰شمردید رها کنید. در مدتی که این کار را انجام می‌دهید، آرام نفس بکشید. همواره انجام دادن این تکنیک با تنفس آرام بسیار موثر است. تنفس شما از بینی به درون کشیده می‌شود، از شکم تا سینه‌ها احساس می‌شود و سپس از لب‌هایت ان خارج می شود. و البته همزمان یک آهنگ ملایم (در صورت ممکن موزیک ریلکسیشن) گوش کنید. این همان تکنیک ریلکسیشن یا آرمیدگی است که باید در روز چند بار انجامش دهید.


دوری و دوستی حقیقت ندارد!

از توصیه های دیگر ما این است که خانم ها در این روزها، با افراد مورد اعتماد بخصوص همسرشان بطور مفصل و با جزئیات راجع به حالات جسمانی و روانی خود در این دوران حرف بزنند. این کار موجب آرامش روانی شما می شود. فکر نکنید که اگر این کار را یک بار در ابتدای زندگی انجام داده اید، پس شوهرتان همیشه حواسش به تاریخ پریودتان هست و شما را در مدیریت حس ها و هیجانات این روزهای تان کمک خواهد کرد. خیر، شما باید هر ماه درمورد حالت هایی که به سراغ جسم و روح تان می آید با همسرتان حرف بزنید، تا هم یادآوری به خودتان باشد و هم به همسرتان تا بیشتر مراقب همدیگر باشید. برخی از مردان در این دوران، دوری و دوستی را ترجیح می دانند. بی خبر از اینکه اتفاقا در همین دوره، زن می خواهد مطمئن شود که به چشم مرد، دوست نداشتنی نیست.


سوءتفاهم ها را با حرف زدن ازبین ببرید

یکی از دلایل اصلی قهر و دلخوری در این روزها هم سوء تفاهم است، سوء تفاهم نیز در اکثر مواقع به دلیل شفاف نبودن مسائل پیش می آید. اگر زن و مرد بیاموزند که درباره همه مسائل مشترک زندگی با هم گفتگو کنند و هر دو طرف با صداقت و با جزئیات موضوع یا موضوعات مبهم را مطرح نمایند، ناراحتی و قهر به حداقل می رسد. در نهایت در هنگام بروز دلخوری، دلجویی بهترین شیوه برای بیرون راندن قهر خواهد بود.  اگر زن دلیل گریه هایش را بگوید و همانطور که قبلا گفتم مرد هم از سندرم پبش از قاعدگی آگاه باشد، دیگر دچار سوء تفاهم نخواهد شد و گریه های زن، مرد را به افکار منفی سوق نمی دهد که مثلا: نکند این حالته ای جسمانی یا روانی بخاطر این است که فلان چیز را برایش نخریدم یا فلان خواسته اش را برآورده نکردم. در نتیجه آگاهی مرد و گفتگو ی دو طرفه می تواند تا حدود زیادی از قهر و ناراحتی مرد بکاهد. و اگر مرد با این سندروم آشنا باشد، این علائم را به چشم علائم سندرم می نگرد و راحت تر آن را می پذیرد. پذیرش، بتنهایی تا حدود زیادی از قهر و دلخوری پیشگیری می کند.


این احساسات، موقتی هستند

بي حوصلگي، گريه، تنش، احساس نااميدي، وحشت، خستگي، پرخاشگري، عصبانيت، کسلي و بيحالي، افسردگي،  سوءرفتار با فرزند و …  در همه افراد و در همه ی دوران های پیش از قاعدگی بوجود نمی آید و حتی میزانش هم بشدت در همه ی افراد متفاوت است. پس بهتر است که از حالت خودتان باخبر باشید. بدانید که این احساسات موقتی هستند و هیچ اتفاق ناراحت کننده ی خاصی در زندگی تان بوجود نیامده است.


توصیه های خوراکی مهم

فهیمه ملاتبار که مامای حاضر در بحث مان بود گفت: در بعضی ها این علامت ها، ۵ تا ۷ روز قبل از عادت ماهيانه آغاز می شود و با آغاز خونريزي هم پايان مي يابد. اما در بعضی دیگر این علائم، ۱۴ روز قبل از عادت ماهيانه (زمان تخمک گذاري)‌ شروع مي شود و تقريبآً دو هفته و يا تا زمان شروع خونريزي و حتی در انتهای خونریزی به طول مي انجامد. عده ای هم هستند که این سندروم را به مدت چند روز هنگام تخمک گذاري (دو هفته قبل از عادت) دارند که سپس از شدت آن کاسته مي شود و چند روز قبل از شروع خونريزي دوباره ظاهر مي شود.

ما به همه مراجعین مان توصیه می کنیم که علاوه بر حذف نمک،‌ شکر، کافئين، الکل در این دوران، ویتامین ب6 را مصرف کنند. توجه داشته باشید که کافئين نه تنها در قهوه بلکه در چاي، کولاها، سوداهاي رژيمي و شکلات نيز موجود است. تغذيه مناسب همراه با کاهش چربيها و افزايش کربوهيدراتهاي مرکب، در طول قاعدگي و حتي پس از تخمک گذاري، یعنی ۱۴ روز قبل از شيوع قاعدگي، از اهميت زيادي برخوردار است. اين امر براي ايجاد تعادل در قند خون و جلوگيري از سرگيجه در شما بسيار حياتي است. تغيير در وضع هورموني، شما را مستعد واکنشهاي مربوط به تأثيرات پايين بودن قند خون، مانند زودرنجي، ميگرن، وحشت، گريه و عصبانيت شديد مي کند. بنابراين هرگز بيش از چهار تا پنج ساعت گرسنه نمانيد. حتي يک غذاي سبک هنگام خواب ممکن است لازم باشد. پس در این روزها به خودتان سخت نگیرید.


توصیه هایی برای برنامه ریزی خوب

سعی کنید در این روزها کارها را آسان بگيريد. اگر کار مي کنيد سعي کنيد ملاقات هاي مهم خود را طوری برنامه ريزي نمایید که در زمان دیگری در ماه باشند. در منزل، ميهماني هاي بزرگ شام يا برنامه هاي آخر هفته سنگين ترتيب ندهيد. براي دعا و عبادت، استراحت و چرت زدن، گوش دادن به موسيقي، مطالعه کردن يا قدم زدن و يا گفتگو با يک دوست زمان هاي لازم را برنامه ریزی کنید که خیلی در آرامش تان موثر است. حتی برخورداري از روابط زناشویي مناسب در این روزها، به کاهش ميزان تنش تان کمک مي کند.

/انتهای متن/

درج نظر