اگر حجاب امر خصوصی است…

در روزهایی که گذشت به بهانه 17 دی، سالروز کشف حجاب رضاخانی، بحث حجاب باز هم در محافل و اظهار نظر ها مطرح شد و یکی از حرفها هم این که حجاب امر خصوصی است. واقعا حجاب یک امر خصوصی است ؟

0

موضوع حجاب را امر خصوصی دانسته اند و این بار یکی از فعالان حقوق زنان با رویکردی کاملا “اجتماعی – سیاسی” بر “خصوصی” بودن امر حجاب تاکید کرده است!

سوال باید کرد از کسانی که حجاب را امر خصوصی می دانند که:

  • اگر حجاب یک امر خصوصی است، خود شما چرا در این همایش و در خیلی جاهای دیگر آن را دقیقا مرتبط می کنید با بحث حقوق معوقه زنان و مطالبات بر زمین مانده زنان و … یعنی اموری کاملا اجتماعی؟
  • اگر حجاب امر خصوصی است،‌ چرا در همه جای دنیا، برای نوع پوشش متعارف زنان هنجارها و قواعدی مطرح است که بعضا در اجرای آن خیلی هم سختگیرند و برای همین هم در بسیاری از جوامع غربی برای زنان محجبه علنا و بوضوح تنگنا و مضیقه هست؟
  • اگر حجاب امر خصوصی است چرا رضا شاه اصرار داشت که برداشتن آن از سر زنان، ولو به زور و  جبر،‌  مقدمه واجب است برای پیشرفت؟ چرا بعضی روشنفکران آن روزگار تمام قد ایستادند در دفاع  از کشف حجاب زورکی و از آن دفاع کردند؟ این کشف حجاب یک امر خصوصی بود یا دقیقا یک حرکت سیاسی؟
  • اگر حجاب امر خصوصی است، چرا آتاتورک که اتفاقا در قضیه کشف حجاب رضا شاه شدیدا تحت تاثیر او بود، سیاست تغییر پوشش در ترکیه را پیاده کرد ؟ البته می دانید و می دانیم که جناب آتاتورک در اتاق دربسته و در عالم خواب به این سیاست در باره تغییر پوشش زنان مسلمان ترک در کشورش نرسید؛  در راستای مدرن کردن کشورهای اسلامی بود که چنین سیاستی را در کنار سیاست های دیگری مثل تغییر خط و … در پیش گرفت. این آیا یک جریان سیاسی بین المللی بود یا یک امر خصوصی؟
  • اگر موضوع حجاب خصوصی است،‌ چرا در مقابل کشف حجاب اجباری این همه مقاومت از سوی مردان و زنان و علما و… صورت گرفت؟ چرا برای سرکوب این مقاومت ها رضاشاه  دستور داد که یکی از خشن ترین و وحشیانه ترین برخوردهای نظامی و انتظامی  با متحصنین مسجد گوهر شاد، که برای اعتراض به کشف حجاب اجباری در مسجد گرد آمده بودند،‌ صورت  گیرد؟  این همه علمایی که برای این قضیه دستگیر و زندانی و تبعید شدند و حتی بقتل رسیدند، برای یک جریان فرهنگی اجتماعی مهم بود یا یک امر خصوصی؟
  • اگر حجاب یک امر خصوصی است، چرا امروز صنایع و تجارت های گسترده ای چون مد ، سینما،‌ تبلیغات تجاری و … حول محور پوشش زنان راه افتاده است؟‌ این پدیده عملا یک پدیده فرهنگی اقتصادی است یا خصوصی؟
  • اگر حجاب یک امر خصوصی است، چرا خود زنان برای پوشش خود در محیط های مختلفی که در آن حضور می یابند،‌ اینقدر با دقت و حتی با وسواس به انتخاب نوع پوشش خود دست می زنند؟ این امر برای خود زنان یک امر مرتبط با جایگاه اجتماعی و اقتصادی و پرستیژشان است یا یک امر خصوصی؟
  • اگر حجاب امر خصوصی است چرا در عالم اسلام بلکه در کل دنیای امروز زنان با موضوع حجاب هویت فکری و اجتماعی خود را تعریف می کنند و هر روز شاهدیم که زنان غیرمسلمان و غیرمحجبه ای همزمان با گرایش به آئین اسلام ،سبک زندگی و نوع پوشش شان را تغییر می دهند و غالبا به جهت این که اتفاقا زنانی مطرح و مشهورند در جوامع خودشان، این تغییر پوشش و سبک زندگی شان بشدت مورد توجه جامعه، رسانه و افکار عمومی است؟

به دلایلی که اشاره شد و دلایل بسیار دیگر وشواهد و واقعیت های متعددی که مجال طرح همه ‌آنها نیست،‌  حجاب امر خصوصی نیست و نمی تواند باشد.

نه خود زنان،‌ نه سیاستمداران،‌ نه جماعت لائیک و نه مردم متدین و هیچ منبع که می خواهد عقل و علم و واقعیت اجتماعی را مبنا قرار دهد، ‌حجاب امر خصوصی حساب نمی شود.

با این حال چرا جماعت روشنفکر وطنی، اعم از زن و مرد، اصرار دارد به اینکه وانمود که حجاب متعلق به سپهر خصوصی زندگی زنان است؟

/انتهای متن/

درج نظر