نتیجه مسابقه “جایگاه ازدواج در زندگی کریمه اهل بیت” اعلام شد

برندگان مسابقه “جایگاه ازدواج در زندگی کریمه اهل بیت” که مجموعه به دخت در بزرگداشت مقام حضرت معصومه (سلام علیها) و بمناسبت سالروز وفات کریمه اهل بیت برگزار کرد، تعیین شدند.

1

مجموعه به دخت بمناسبت سالروز رحلت حضرت معصومه (سلام علیها) مسابقه ای با عنوان “جایگاه ازدواج در زندگی کریمه اهل بیت” برگزار کرد.
مسابقه شامل مجموعه ای از سوالات بود در دو بخش:‌
بخش اول سوالات بسته چهار گزینه ای
بخش دوم یک سوال باز با موضوع علت ازدواج نکردن حضرت معصومه (سلام علیها) و  تفاوت و شباهت آن با ازدواج نکردن بعضی از دختران امروز جامعه ما.

در این مسابقه بیش از 100 کاربر به دختی شرکت کردند که از میان این تعداد 25 تن از آقایان بودند.

بعد از اتمام مهلت مسابقه و داوری در مورد پاسخ های رسیده، سه برنده مسابقه مشخص شدند:
1- سکینه امین زارع
2- زهرا توحیدیان
3- زینب جعفری

مهم ترین ملاک داوری در میان پاسخ ها، بجز جواب صحیح به 5 سوال بسته،‌ پاسخ درست و مناسب به سوال باز آخر بود. در واقع برندگان مسابقه کسانی بودند که به سوال آخر جواب دقیق و کامل داده بودند.

نگاهی به پاسخ برنده‌ها

سکینه امین زارع در بخشی از پاسخ خود به سوال باز آخر آورده است:

دلیل ازدواج نکردن حضرت معصومه، وجود اختناق شدید هارونی و مأمونی بود که باعث شد احدی جرئت نکند به راحتی به خانه موسی بن جعفر و بعد از او فرزندش رفت و آمد داشته باشد و داماد آن خانواده گردد. اما دختران امروزی به دلایلی از جمله داشتن استقلال مالی و احساس اینکه با ازدواج آزادی و استقلال خود را در زندگی از دست می دهند، عده ای هم نمی خواهند زیر بار مسئولیت بروند، ازدواج نمی کنند… یک دلیل هم برمی گردد به شرایط اقتصادی جامعه و اینکه آقایون حاضر نیستند و یا گاه توانایی ندارند که مسئولیت یک زندگی رو به عهده بگیرند که به این ترتیب اون دسته از دختران که تمایل به ازدواج سنتی دارند اما با توجه به شرایط جامعه موقعیتش براشون پیش نمی آید جزو شباهت های ازدواج نکردن آنها و ازدواج نکردن حضرت معصومه می باشد.

زهرا توحیدیان در پاسخ به سوال آخر گفته است:

دلایل متعددی ذکر شده من جمله این که به سبب خفقان کسی جرات نمی کرد خود را به این خاندان نزدیک کند؛ دوم این که همسری هم کفو و شایسته ایشان نبود و اگر دختران موسي بن جعفر ـ عليه السّلام ـ اين را مورد دقت قرار نمي‌دادند، احتمال داشت كه در دست عده‌اي مسلمان منافق گرفتار شوند. تفاوت این است که برخی از دختران امروزی جامعه ما به دلیل زیاده خواهی و خواسته های دنیوی از ازدواج محروم می مانند و به دنبال همسری با امکانات رفاهی عالی هستند، شباهت اینجاست که بسیاری از دختران عفیف و مذهبی که خودنمایی نمی کنند همسری شایسته خود را نمی یابند و از نعمت ازدواج محروم مانده اند.

زینب جعفری هم می گوید:

ازدواج نکردن حضرت بنا بر فشار دستگاه هارون بوده و با آن شرایطی که بر این خاندان مطهر تحمیل شده بود کمتر کسی جرات و جسارت قدم گذاشتن در این خانواده را داشتند. با نگاه به این بعد از زندگی بانو می توان شباهت عدم ازدواج برخی از جوانان با حضرت را به تحمیل شرایطِ بدِ اقتصادی و فرهنگی ای که از طرف جامعه و دولت و بعضا دشمنان بر آنها وارد می شود نام برد ،  یعنی اینکه بر هر دو مورد شرایط محیطی ای تحمیل شده که مانع ازدواجشان شده. تفاوتی که می توان بین عدم ازدواج حضرت و جوانان امروز نام برد این است که نگاه حضرت به ازدواج نگاهی تکلیفی و فریضه ای الهی بوده و اگر شرایط ازدواجشان مهیا می بود قطعا چنان زندگی ای را آغاز می نمودند که نهایت رضایت و قربت الهی را در راستای خوشبختی و بهجت خانوادگی شان به منصه ظهور در می آوردند ولی در این دوران عده ای از جوانان نگاه شان به ازدواج متاسفانه تجاری و فیلمنامه ای است و کمتر به بعد الهی آن و کمترآن را بعنوان تکلیف می پذیرند و خود را برای آن مهیا و تجهیز می کنند.

مجموعه به دخت ضمن سپاس از همه عزیزانی که در این مسابقه شرکت کردند، به رسم یادبود به برندگان مسابقه، کارت هدیه ۱۰۰ هزارتومانی و بسته فرهنگی اهدا خواهد کرد.

نمایش نظرات (1)