قسمت دوم:

نکات بهداشتی مهم در زمان قاعدگی/2

اگر بخواهیم عادت ماهانه که ماهی یک بار سراغ هر خانمی می آید همراه با دردسر و گرفتاری برای سلامت و بهداشت و زیبایی مان نباشد حتما باید این نکات را رعایت کنیم.

0

بجز بهداشت ناحیه تناسلی، لباس زیر و نوار بهداشتی موارد دیگری هم هستند که در گذراندن یک دوره قاعدگی سالم و بانشاط به یک خانم کمک می کند.

مهم ترین این موارد اینهاست:


حمام کردن

در خصوص استحمام در این دوران باید گفت هیچ مانعی برای استحمام در این دوران وجود ندارد، بشرط این که کوتاه مدت، سرپایی و با آب گرم صورت گیرد.

  نکته مهم دیگر این است که در دوران خونریزی نباید داخل وان یا جکوزی نشست. از نشستن کف حمام نیز بایستی خودداری کرد تا بدن شما به آلودگی‌های میکروبی کف حمام آلوده نشود.

در این دوران باید از رفتن به استخر یا دریا نیز اجتناب کرد.


ورزش در قاعدگی

خانم ها در دوران عادت ماهانه انرژی زیادی از دست می دهند و شادابی و نشاط کمتری دارند. انجام فعالیت‌ها و ورزش‌های عادی و سبک(پیاده روی، یوگا،…) در این دوران نه تنها هیچ گونه منعی ندارد، بلکه برای ایجاد نشاط بیشتر در این دوران نیز مفید است و به آرامش عضلات کمک می ‌کند. البته از ورزش های پرشی- جهشی و سنگین در این دوران بهتر است اجتناب شود.


تغذیه

این نکات در تغذیه دوران قاعدگی مهم است:

  • نوشیدن آب به مقدار کافی، آب از دست رفته بدن در طی خونریزی ماهانه را به بدن بر می گرداند و رطوبت را به جریان خون بدن هدیه می دهد. همچنین نوشیدن مقدار کافی مایعات و آب، به واژن کمک می کند تا سریع تر و راحت تر خود را پاک و تمیز کند.
  • رژیم غذایی خود را به گونه ای تنظیم کنید تا از بروز یبوست در این دوران دور بمانید.
  • برای جبران خون از دست رفته در این دوران می ‌توانید از غذاهای مقوی مانند شیر، گوشت، حبوبات، انواع سبزی‌، لبنیات و انواع میوه‌های تازه و… بیشتر استفاده کنید. غذاهای غنی از آهن عبارتند از: گوشت ها، تخم مرغ ، جگر، سبزی های دارای برگ سبز تیره مثل اسفناج تازه و جعفری، حبوبات مثل عدس و لوبیا، نخود سبز، نان سبوس دار ، آجیل، خشکبار مثل انواع برگه، برگه آلو و هلو و زرد آلو ، توت خشک، انجیر خشک و کشمش .

4 -توصیه می‌ شود برای کاهش عوارض اختلالات پیش از قاعدگی، از یک هفته پیش از شروع قاعدگی از رژیم غذایی حاوی ویتامین B6 و آهن مانند گوشت، ماهی، آجیل بدون نمک و غلات سبوس‌دار مصرف کنید.

ویتامین B6 در نان ها و بیسکویت های سبوس دار، ماءالشعیر، جوانه گندم ، مرغ، ماهی، جگر، میوه ها مثل موز، آب پرتقال، سیب، سبزیجات مثل هویج، گل کلم، گوجه فرنگی و در مغزها وجود دارد.


استفاده از مسکن

وجود درد در روزهای اول قاعدگی، مسئله‌ای طبیعی است. علت این امر، آزاد شدن موادی در جداره داخلی رحم است که موجب انقباض رحم و در نتیجه درد می‌ شود. در صورت شدت درد می ‌توانید با تجویز پزشک، از داروهای تسکین‌دهنده استفاده کنید. البته بهتر است 48 تا 72 ساعت پیش از شروع قاعدگی از این داروها استفاده شود. در ضمن، استفاده از حوله یا پارچه گرم در موضع درد هم مفید است، زیرا گرما موجب شل‌شدن عضلات شده و می‌ تواند انقباضات را متوقف کند.

استراحت کافی و رژیم غذایی مناسب و اجتناب از مصرف زیاد شکر، قهوه و چای قبل و حین قاعدگی و مصرف دمنوش بابونه یا آویشن کوهی یا دمنوش زنجبیل نیز می ‌تواند در تسکین درد موثر باشد.


آکنه

یکی از عوارض شایع بخصوص پیش از شروع عادت ماهیانه در دختران و بانوان جوان آکنه است که علت آن تغییرات هورمونی در بدن است و در دختران آکنه با عواملی مانند پوست چرب و شیوه تغذیه نادرست شدت می ‌یابد.

بنابراین راه درمان آکنه‌های معمولی رعایت بهداشت پوست ، شستشوی مرتب صورت با صابون‌های غیرمحرک و پرهیز از دست‌زدن به آنهاست و برای آکنه‌های شدید باید به متخصص پوست مراجعه کرد.

/انتهای متن/