«بانو قدس ایران» بهترین فیلم جشنواره یازدهم سینما حقیقت شد

یازدهمین دوره جشنواره فیلم مستند حقیقت در حالی به کار خود پایان داد که دو فیلم «زنانی با گوشواره‌های باروتی» و «در جستجوی فریده» بیشترین تعداد جوایز را کسب کردند و فیلم «بانو قدس ایران» به عنوان بهترین فیلم این دوره انتخاب شد.

0

آیین اختتامیه یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند (حقیقت) شامگاه یکشنبه ۲۶ آذرماه با حضور جمعی از مستندسازان و مدیران سینمایی در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار و برگزیدگان این دوره از جشنواره معرفی شدند.

هیات داوران بخش مسابقه ملی جشنواره «سینماحقیقت» متشکل از منوچهر طیاب، محمدعلی فارسی، رامین حیدری‌فاروقی، علیرضا زرین‌دست، امیر تاجیک، معین کریم‌الدینی و  مستانه مهاجر پس از بازبینی ۸۰ فیلم مستند راه ‌یافته به بخش مسابقه ملی، نامزدهای دریافت جایزه در این بخش را اعلام کردند.

فیلم‌های “در جستجوی فریده” ساخته مشترک آزاده موسوی و کوروش عطائی و “زنانی با گوشواره‌های باروتی” به کارگردانی رضا فرهمند با ۷ عنوان نامزدی، پیشتاز لیست دریافت جایزه از بخش مسابقه ملی در آیین اختتامیه‌ جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» هستند.

پس از این ۲ فیلم، مستند ب”انو قدس ایران” ساخته مصطفی رزاق‌کریمی با ۵ نامزدی در رتبه دوم جای گرفته است.

در میان آثار مستند بلند تندیس شهید آوینی به رضا فرهمند برای ساخت فیلم «زنانی با گوشواره‌های باروتی» تعلق گرفت.

مصطفی رزاق کریمی سازنده فیلم «بانو قدس ایران» هم در این بخش جایزه ویژه هیات داوران را گرفت.

 

«زنانی با گوشواره‌های باروتی» پرمخاطب‌ترین مستند اولین روز جشنواره

مستند بلند «زنانی با گوشواره‌های باروتی» به کارگردانی رضا فرهمند و تهیه کنندگی مرتضی شعبانی در یازدهمین جشنواره فیلم حقیقت رونمایی شد.

رویکرد این مستند پرداختن به زنان و کودکانی است که در جنگ با داعش بودند. از این‌رو، برای اولین بار تصاویری از این زنان در یک اثر نشان داده می‌شود که دست‌اندرکاران آن ادعا می ‌کنند تا به‌ حال در هیچ فیلم مستند یا رسانه‌ ای نمایش داده نشده است‌.

این فیلم که با موضوع زنان و کودکان آسیب دیده جنگ در عراق به ویژه زنان داعشی اکران شد، توجه بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کرد و شلوغ‌ ترین اکران را در روز اول به خود اختصاص داد.

جایزه بهترین کارگردانی فیلم بلند مستند هم به رضا فرهمند برای ساخت این فیلم اهدا شد.

دیپلم افتخار و جایزه نقدی هم در بخش بهترین صدا به کیومرث محمد چناری و حسن مهدوی برای این فیلم تعلق گرفت.

 

بانو قدس ایران بهترین فیلم جشنواره شد

این فیلم اثری است که ابتدا به درخواست سازندگانش از جشنواره کنار گذاشته شد ولی بیکباره در واپسین روزهای جشنواره به نمایش درآمد وتوانست جایزه بهترین فیلم بخش ملی جشنواره یا همان اصلی‌ ترین جایزه جشنواره را از آن خود کند.

بانو قدس ایران مستندی پیرامون زندگی همسر امام خمینی‌(ره) است که در موسسه فرهنگی و هنری عروج فیلم و مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تهیه و تولید شده است.

مصطفی رزاق‌ک ریمی پیرامون روند تولید این فیلم مستند که به بخش مسابقه ملی مستندهای بلند و جایزه شهید آوینی یازدهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» راه یافته است، اظهار داشت: بانو خدیجه ثقفی بالای 60 سال با امام زندگی کرد و این فیلم درباره‌ی زندگی ایشان از زمان تولد تا مرگ است.ایشان از سن 16 سالگی با امام خمینی‌(ره) ازدواج کردند و نقطه عطف فیلم دوران زندگی مشترک ایشان با امام تا هنگام فوت‌ شان است. ضمن این که منسوبین درجه اول این خانواده در فیلم حضور دارند و درباره‌ی بانو خدیجه ثقفی صحبت می‌کنند.

تندیس فیروزه و جایزه ۱۴۰ میلیونی هم برای بهترین فیلم این دوره جشنواره حقیقت به تهیه‌کننده فیلم «بانو قدس ایران» موسسه عروج فیلم تعلق گرفت.

جایزه نقدی این فیلم هم به هلال احمر جهت تهیه کانکس برای تعدادی از مردم زلزله‌زده کرمانشاه اهدا شد.

/انتهای متن/

درج نظر